فرانسه مانند دیگر کشورهای جهان که کریسمس را جشن می‌گیرند، رسومی دارد که ممکن است در کشورهای دیگر برگزار نشود. ناگفته نماند نحوۀ برگزاری کریسمس در فرانسه کمی با کشورهای دیگر متفاوت است. به‌عنوان مثال، مغازه‌های شهرهای فرانسوی در ایام کریسمس برخلاف بسیاری از کشورها، موسیقی‌های مربوط به کریسمس را پخش نمی‌کنند. با اینکه فرانسوی‌ها بیرون خانه‌هایشان را با چراغ‌های ریسه‌ای تزیین نمی‌کنند، در روستاهای فرانسه معمولاً این کار را انجام می‌دهند. همچنین، وجود درخت بزرگ کریسمس در نزدیکی مرکز شهر فرانسه رایج است. در این مقاله، با رسوم جالب کریسمس در فرانسه بیشتر آشنا خواهیم شد.

CRÈCHE

همان‌طورکه می‌دانید، یکی از دلایل زیبایی کریسمس استفاده از وسایل تزیینی و دکورهای زیبا و خاص است. بیشتر افراد نیز با برخی از وسایل، مانند درخت کریسمس و گوی‌های رنگارنگ و هدیه‌هایی آویزان از درخت آشنا هستند. یکی از تریینات موجود در منزل هر فرد فرانسوی در کریسمس، CRÈCHE یا همان La Crèche است که جزو سنن مهم این کشور به شمار می‌آید. این دکور شب ولادت حضرت مسیح‌(ع) را به‌تصویر می‌کشد و شخصیت‌های مهمی که در La Crèche دیده می‌شوند، حضرت مریم(س)، حضرت یوسف(ع)، کودکی مسیح(ع)، خر، گاو نر و گاهی سه پادشاه هستند.

Advent calendars

یکی از رسوم جالب کریسمس در فرانسه استفاده از Advent Calendars است. Advent calendarها نوع خاصی از تقویم هستند که برای شمارش روزهای باقی‌مانده تا ۲۵دسامبر، ولادت حضرت مسیح (ع)، طراحی شده‌اند. تاریخچۀ این تقویم‌ها به سال ۱۸۵۰ بازمی‌گردد و دلیل خاص‌بودنشان، وجود جعبه‌ها یا درهای کوچکی است که روی آن‌ها وجود دارد. معمولاً ۲۴ جعبه روی این تقویم‌ها به‌چشم می‌خورد که هریک برای یکی از روزهای دسامبر (تا زمان فرارسیدن روز موعود) است. برخی از این تقویم‌ها ساده هستند و تنها بخشی از تصویر ولادت حضرت مسیح(ع) را پشت هر در کوچک نمایش می‌دهند؛ اما در برخی دیگر، پشت هر در تکه‌ای شکلات برای هر روز قرار داده‌اند و نوع دیگر که گران‌تر و پرنقش‌تر هستند، پشت هر در کوچک هدیه یا اسباب‌بازی برای کودکان وجود دارد.

MARCHÉ DE NOEL

Marche de Noel (مغازه‌های مخصوص کریسمس) بخش مهمی از سنت فرانسه برای کریسمس هستند و معمولاً از هفتۀ آخر نوامبر آغاز به کار می‌کنند و تا روز کریسمس یا حتی سال جدید ادامه می‌یابند. در این مغازه‌ها، افراد دکوری‌ها و تزیینات مربوط به جشن را می‌توانند تهیه کنند. تعداد این مغازه‌ها بسیار زیاد است. به‌عنوان مثال، شهر استرازبورگ به تنهایی هفت مغازۀ این‌چنینی دارد.

مراسم شبانه

یکی دیگر از سنت‌ها مراسم Mass (عشاء ربانی) است که شبانه برگزار می‌شود. این نکته را باید مدنظر قرار دهید که بسیاری از فرانسویان این سنت را برپا نمی‌کنند؛ زیرا همۀ کسانی که کریسمس را در فرانسه جشن می‌گیرند، مسیحی نیستند و بسیاری از مسیحیان نیز فرزاندان کوچک دارند و شرکت در مراسم نیمه‌شب برایشان کمی دشوار است. افزون‌براین، تعدادی دیگر از فرانسویان از کلیسا دور هستند که همین امر شرکت در مراسم عشاء ربانی را سخت می‌کند. درست است شرکت در چنین مراسمی در نیمه‌شب دشوار است، توصیۀ می‌کنیم فارغ از هر مذهبی، حتماً در این مراسم حضور یابید؛ زیرا بسیار زیباست و موسیقی گوش‌نوازی در آن پخش می‌شود.

RÉVEILLON

فرانسویان برخلاف دیگر کشورها، غذای محبوبشان، یعنی le Réveillon را شب پیش از کریسمس نوش‌جان می‌کنند که خود یکی از رسوم جالب کریسمس در فرانسه است.

دریافت هدیه پیش از کریسمس

افراد در بسیاری از کشورهای دنیا که کریسمس را جشن می‌‌گیرند، هدیه‌های کریسمس را در خودِ روز کریسمس به خانواده و عزیزانشان تقدیم می‌کنند؛ اما فرانسویان در روز یا شب پیش از کریسمس به یکدیگر هدیه‌ می‌دهند. ناگفته نماند بابانوئل نیز صبح روز کریسمس به کودکان هدیه می‌دهد.

FÊTE DES ROIS

رسمی که در انتهای کریسمس در بیشتر کشورها انجام می‌شود، Fête des Rois (روز سه پادشاه) است که در فرانسه نیز با استفاده از galette des rois (کیک پادشاه) برگزار می‌شود. این کیک نوعی شیرینی لایه‌لایه است که عمدتاً با کرم بادام پُر و مانند رسم مردم کانادا، داخلش لوبیا قرار داده می‌شود. هر کس موفق شود لوبیا را در کیکش پیدا کند‌، پادشاه یا ملکۀ آن روز نامیده می‌شود.

ممکن است برخی از رسومی که تاکنون درباره‌شان صحبت کرده‌ایم، در دیگر کشورها نیز وجود داشته باشد؛ اما در‌ادامه با برخی از عقاید و رسوم فرانسوی آشنا می‌شویم که ممکن است ما را به تعحب وادارد.

  • سرودهای مخصوص کریسمس و کارت‌دعوت در بیشتر کشورهای جهان اهمیت دارد؛ اما در فرانسه چندان هم مهم نیست. به‌عبارت‌دیگر، سرودها و موسیقی‌های مخصوص کریسمس، مانند Petit Papa Noël از Tino Rossi یا Vive le vent، نسخۀ فرانسوی Jingle Bells، برای فرانسویان اهمیت ندارد. همان‌طور‌که در مقدمه گفتیم، مغازه‌های شهرهای فرانسوی نیز موسیقی‌های ویژۀ این ایام را پخش نمی‌کنند و اگر هم صدای موسیقی شنیده شود، به زبان انگلیسی است و از رادیو پخش می‌شود. ناگفته نماند مردم فرانسه به رسم فرستادن کارت‌دعوت نیز توجه نمی‌کنند.
  • غذا در فرانسه اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا مردم این کشور به خوراک و تغذیه بسیار توجه می‌کنند و در هنر آشپزی شهرت جهانی دارند. اهمیت غذا نیز در کریسمس انکارناپذیر است و می‌توان گفت در فرانسه، غذا کریسمس را به کریسمس تبدیل می‌کند. همچنین، بسیاری از تبلیغات تلویزیونی و درج‌شده بر بیلبوردها به نوشیدنی و غذاهای خوش‌مزه در کریسمس مربوط می‌شود. غذاهایی مانند خاویار نیز از‌جمله غذاهای مشهور در فرانسه هستند. افزون‌براین، شکلات در جشن کریسمس در فرانسه بسیار مهم است.
  • در فرانسه، حتی حیوانات هم هدیۀ کریسمس دریافت می‌کنند. در سال‌های اخیر در Zoo de la Flèche در Le Mans، حیوانات نیز برای کریسمس هدیه دریافت کرده‌اند و جالب آنکه برای دریافت کادو بسیار هیجان‌زده شده‌اند.
  • همان‌طورکه اشاره کردیم، غذا و خوراک در فرانسه اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین، فقط یک دسر برای جشن‌گرفتن کریسمس در فرانسه کافی نیست. رسم مردم فرانسه این است که باید سیزده دسر متنوع بعد از غذای کریسمس روی میز وجود داشته باشد. باور مردم فرانسه برای داشتن دسرهای متنوع این است که گویی آن‌ها را به حضرت مسیح می‌دهند. این دسرها شیرینی، میوۀ آب‌نباتی، میوۀ خشک و آجیل را شامل می‌شوند.
  • درست است مردم فرانسه مانند دیگر کشورها رسوم مربوط به کریسمس را انجام نمی‌دهند و تزیینات مربوط به این جشن بسیار کمتر از دیگر کشورهاست، تزیین درخت کریسمس را به‌عنوان یکی از رسوم مهم انجام می‌دهند. در Theatre des Champs-Elysees پاریس، نمایشگاهی درزمینۀ درخت‌های کریسمس برگزار می‌شود که افراد مشهور در حوزۀ مُد و طراحی و معماری آن را طراحی و تزیین کرده‌اند؛ هنرمندانی نظیر Alexander McQueen، Chanel، Karl Lagerfeld، Jean Paul Gaultier، Dior و Louis Vuitton. شایان ذکر است تمامی درآمد حاصل از این نمایشگاه به خیریه اعطا می‌شود.

اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه و یا زندگی در این کشور علاقمندید با سیم آخر همراه باشید.

منابع: