رشتۀ عکاسی در زمینه‌های بسیار مختلفی، ازجمله علمی و تولیدی و کسب‌وکار تا هنری و فیلم‌سازی و ارتباطات به‌کار می‌رود. عکاسی به انواع گوناگونی همچون آماتور، تجاری، هنری، خبری، علمی و حیات‌وحش تقسیم می‌شود. عکاسان آماتور صرفاً برای علاقه و سرگرمی عکاسی می‌کنند و لزوماً عکاسی بهرۀ مالی برایشان ندارد. درمقابل، در عکاسی تجاری عکاسان در ازای دستمزد این کار را انجام می‌دهند. در قرن بیستم، عکاسی به‌عنوان یکی از هنرهای زیبا پذیرفته شد و گالری‌های هنری کار عکاسان هنرمند را به‌نمایش گذاشتند و عکاسی خبری برای تکمیل گزارش خبری به‌خدمت گرفته شد. علم نیز از عکاسی بهرۀ خود را برده است و از پدیده‌های ریز زیرمیکروسکوپی تا پدیده‌های عظیم نجومی مانند خورشیدگرفتگی، به‌کمک این رشته مستند شده‌اند. فارغ‌التحصیلان رشته عکاسی می‌توانند هر‌یک از زمینه‌های یادشده را انتخاب کنند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل عکاسی در کانادا را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال ۲۰۲۰ در ردۀ سوم کانادا و چهل‌وپنجم دنیا جای گرفت. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ در شهر ونکوور تأسیس شد و هم‌اکنون، پذیرای بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در دو پردیس ونکوور و اوکاناگان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. برخی از دانشکده‌های دانشگاه بریتیش کلمبیا عبارت‌اند از: علوم، کشاورزی، هنر، کسب‌وکار، پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، آموزش، جنگلداری، روزنامه‌نگاری، حقوق، موسیقی، علوم داروسازی، مددکاری و اقتصاد. گفتنی است شهریۀ بهترین دانشگاه برای تحصیل عکاسی در کانادا درحدود چهل‌هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود.

دانشگاه اتاوا

دانشگاه اتاوا یازدهمین دانشگاه برتر کانادا و جزو سیصد دانشگاه برتر جهان است. این دانشگاه در سال ۱۸۴۷ در شهر اتاوا استان انتاریو شروع به کار کرد و بزرگ‌ترین دانشگاه دوزبانه (انگلیسی‌فرانسوی) دنیاست. امروزه، نُه دانشکدۀ این دانشگاه پذیرای بیش از ۴۱هزار نفر دانشجوست. دانشکده‌های دانشگاه اتاوا بدین‌شرح‌اند: هنر، آموزش، مهندسی، علوم سلامت، حقوق، پزشکی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و مدیریت. دانشگاه اتاوا یکی از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل عکاسی در کانادا به‌حساب می‌آید و شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی آن تقریباً ۳۶هزار دلار کانادا در سال است.

دانشگاه سایمون فریزر

دانشگاه سایمون فریزر

دانشگاه سایمون فریزر سیزدهمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از ۳۵۰ دانشگاه برتر دنیا محسوب می‌شود. این دانشگاه نیز ازجمله دانشگاه‌های نام‌آشنا برای تحصیل عکاسی در کانادا است که در سال ۱۹۶۵ در شهر برنابی بنیان گذاشته شد و درحال‌حاضر، بیش از ۳۵هزار نفر دانشجو در سه پردیس آن مشغول تحصیل هستند. هشت دانشکدۀ دانشگاه سایمون فریزر از‌این‌قرارند: علوم کاربردی، هنر و علوم اجتماعی، کسب‌وکار، ارتباطات، آموزش، محیط‌زیست، علوم بهداشتی و علوم. شهریۀ سالانۀ تحصیل عکاسی در مقطع کارشناسی دانشگاه سایمون فریزر حدوداً به سی‌هزار دلار کانادا می‌رسد.

دانشگاه ساسکاچوان

دانشگاه ساسکاچوان در سال ۱۹۰۷ در شهر ساسکاتون تأسیس شد. در سال ۲۰۲۰، این دانشگاه شانزدهمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از پانصد دانشگاه‌ برتر جهان شناخته شده است. دانشگاه ساسکاچوان یازده دانشکده در خود جای داده که عبارت‌اند از: کشاورزی، علوم و هنر، کسب‌وکار، آموزش، مهندسی، حقوق، پزشکی، دندان‌پزشکی، پرستاری، داروسازی و دام‌پزشکی. دانشگاه ساسکاچوان نیز از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل عکاسی در کانادا محسوب می‌شود و شهریۀ تحصیل این رشته برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی حدود هجده‌هزار دلار کانادا در سال برآورد می‌شود.

دانشگاه کنکوردیا

دانشگاه کنکوردیا هفدهمین دانشگاه برتر کاناداست و جزو پانصد دانشگاه برتر دنیا به‌شمار می‌آید. این دانشگاه که در سال ۱۹۷۴ در شهر مونترال استان کبک آغاز به کار کرد، امروزه، ازجمله دانشگاه‌های برتر برای تحصیل عکاسی در کانادا است. زبان تدریس در اکثر دانشگاه‌های استان کبک فرانسوی است؛ اما دانشگاه کنکوردیا یکی از سه دانشگاه انگلیسی‌زبان استان کبک است. بیش از ۴۶هزار نفر دانشجو در پنج دانشکدۀ دانشگاه کنکوردیا مشغول تحصیل هستند. پنج دانشکدۀ این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: علوم، مهندسی، هنرهای زیبا، کسب‌وکار و تحصیلات تکمیلی. شهریۀ سالانۀ تحصیل عکاسی در مقطع کارشناسی دانشگاه کنکوردیا تقریباً به ۲۲هزار دلار کانادا می‌رسد.

دانشگاه یورک

دانشگاه یورک هجدهمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از ۵۵۰ دانشگاه برتر جهان است. این دانشگاه در سال ۱۹۵۹ در شهر تورنتو استان انتاریو بنیان نهاده شد و سومین دانشگاه بزرگ کانادا به‌شمار می‌آید. هم‌اکنون، بیش از ۵۵هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌ها و مدرسه‌های دانشگاه یورک از‌این‌قرارند: دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ علوم طبیعی، مدرسۀ مهندسی، مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ حقوق، کالج گلندان، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ سلامت، دانشکدۀ مطالعات محیط‌زیست، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی و مدرسۀ هنر و رسانه و طراحی. ناگفته نماند دانشگاه یورک نیز ازجمله دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل عکاسی در کانادا به‌شمار می‌آید و شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی آن ۳۲هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

دانشگاه گوئلف

دانشگاه گوئلف

دانشگاه گوئلف نوزدهمین دانشگاه برتر کانادا و جزو ششصد دانشگاه برتر دنیاست. این دانشگاه در سال ۱۹۶۴ در شهر گوئلف استان انتاریو تأسیس شد و درحال‌حاضر، از بیش از ۲۷هزار نفر دانشجو در ۱۴۲ رشتۀ تحصیلی میزبانی می‌کند. دانشکده‌های دانشگاه گوئلف، یکی از دانشگاه‌های مهم برای تحصیل عکاسی در کانادا، عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ علوم زیستی، دانشکدۀ مهندسی و مطالعات فیزیک، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی کاربردی، دانشکدۀ کشاورزی، دانشکدۀ دام‌پزشکی و مدرسۀ کسب‌وکار. شهریۀ تحصیل عکاسی در مقطع کارشناسی دانشگاه گوئلف به ‌حدود ۲۸هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشگاه مانیتوبا

دانشگاه مانیتوبا در سال ۱۸۷۷ در شهر وینیپگ آغاز به کار کرد. این دانشگاه‌ بیست‌ودومین دانشگاه برتر کانادا و یکی از ۶۵۰ دانشگاه برتر جهان محسوب می‌شود. هم‌اکنون، بیش از ۲۸هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دوازده دانشکدۀ دانشگاه مانیتوبا از‌این‌قرارند: کشاورزی و علوم غذایی، معماری، هنر، کسب‌وکار، آموزش، مهندسی، تحصیلات تکمیلی، پرستاری، داروسازی، دندان‌پزشکی، حقوق و علوم. درحال‌حاضر، دانشگاه مانیتوبا یکی از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل عکاسی در کانادا است و شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی آن حدود هجده‌هزار دلار کانادا در سال برآورد می‌شود.

دانشگاه مموریال

در سال ۲۰۲۰، دانشگاه مموریال به‌عنوان بیست‌وسومین دانشگاه برتر کانادا و یکی از ۷۵۰ دانشگاه برتر دنیا شناخته شده است. این دانشگاه که در سال ۱۹۲۵ در شهر سنت جانز تأسیس شد، در‌حال‌حاضر، ازجمله دانشگاه‌های نام‌آشنا برای تحصیل عکاسی در کانادا به‌حساب می‌آید. بیش از هجده‌هزار نفر دانشجو از صد کشور دنیا در هفت دانشکدۀ دانشگاه مموریال مشغول تحصیل هستند. هفت دانشکدۀ دانشگاه مموریال عبارت‌اند از: هنر، کسب‌وکار، آموزش، مهندسی، پزشکی، پرستاری و علوم. شهریۀ سالانۀ تحصیل رشته عکاسی در مقطع کارشناسی دانشگاه مموریال تقریباً به دوازده هزار دلار کانادا می‌رسد.

منبع: