جرم شناسی برخلاف باور عموم، رشته‌ای صرفاً حقوقی نیست و به علوم رفتاری و اجتماعی نیز مرتبط می‌شود. متخصصان جرم شناسی از پژوهش‌های جامعه‌شناسان، روان‌شناسان، فیلسوفان، زیست‌شناسان و انسان‌شناسان برای یافتن الگوهای رفتاری مشترک بین مجرمان و پیشگیری از جرم بهره می‌برند. علاوه‌بر‌این، آنان پرونده‌های کیفری را بررسی می‌کنند که در اغلب مواقع، به حل پرونده و دستگیری مجرم منجر می‌شود. از زمینه‌های دلخواه متخصصان جرم شناسی می‌توان به طبیعت جرم، پیشینۀ قوانین کیفری و واکنش‌های اجتماعی به جرایم و نقش نهادهای قانونی در برخورد با مجرمان و کارکرد زندان‌ها اشاره کرد. در‌صورتی‌که به این زمینه‌ها علاقه‌مند هستید، تحصیل رشته جرم شناسی در کانادا یکی از گزینه‌های مناسب برای ادامه‌تحصیل شماست. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دَه دانشگاه برتر برای تحصیل رشته جرم شناسی در کانادا در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را معرفی خواهیم کرد. اگر می خواهید مهاجرت تحصیلی به کانادا داشته باشید با ما تا انتها همراه باشید

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا در سال ۱۹۰۸ در شهر ادمونتون استان آلبرتا تأسیس شد و درحال‌حاضر، پنج پردیس دارد که در آن، ۳۹هزار نفر دانشجو در چهارصد رشتۀ تحصیلی مشغول تحصیل هستند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از‌: کشاورزی، کسب‌وکار، هنر، آموزش، فنی‌و‌مهندسی، حقوق، پزشکی و دندان‌پزشکی، پرستاری، داروسازی، تربیت‌بدنی و توان‌بخشی. شهریۀ دانشگاه آلبرتا، یکی از  دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته جرم شناسی در کانادا، به سی‌هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشگاه اتاوا

دانشگاه اتاوا در سال ۱۸۴۷ در شهر اتاوا استان انتاریو شروع به کار کرد. دانشگاه اتاوا بزرگ‌ترین دانشگاه دوزبانه (انگلیسی‌فرانسوی) دنیا و ازجمله دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته جرم شناسی در کانادا به‌حساب می‌آید و نُه دانشکدۀ آن پذیرای بیش از ۴۱هزار نفر دانشجوست. دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: هنر، آموزش، مهندسی، علوم سلامت، حقوق، پزشکی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و مدیریت. شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه اتاوا درحدود ۳۶هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

دانشگاه سایمون فریزر

دانشگاه سایمون فریزر

دانشگاه سایمون فریزر دیگر دانشگاه برتر برای تحصیل رشته جرم شناسی در کانادا است که در سال ۱۹۶۵ در شهر برنابی بنیان گذاشته شد و هم‌اکنون، پذیرای بیش از ۳۵هزار نفر دانشجو در سه پردیس خود است. هشت دانشکدۀ دانشگاه سایمون فریزر از‌این‌قرارند: علوم کاربردی، هنر و علوم اجتماعی، کسب‌وکار، ارتباطات، آموزش، محیط‌زیست، علوم بهداشتی و علوم. ناگفته نماند شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه سایمون فریزر درحدود چهارهزار دلار کانادا برای یک سال است.

دانشگاه مانیتوبا

دانشگاه مانیتوبا در سال ۱۸۷۷ در شهر وینیپگ تأسیس شد و هم‌اکنون، میزبان بیش از ۲۸هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. این دانشگاه دوازده دانشکده دارد که عبارت‌اند از: کشاورزی و علوم غذایی، معماری، هنر، کسب‌وکار، آموزش، مهندسی، تحصیلات تکمیلی، پرستاری، داروسازی، دندان‌پزشکی، حقوق و علوم. شهریۀ تحصیل این رشته در دانشگاه مانیتوبا حدود پانزده‌هزار دلار کانادا در سال برآورد می‌شود.

دانشگاه ویندزور

دانشگاه ویندزور یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته جرم شناسی در کانادا به‌شمار می‌رود که در سال ۱۸۵۷ در شهر ویندزور استان انتاریو شروع به کار کرد. در‌حال‌حاضر، این دانشگاه افزون‌بر ۲۵۰ رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ارائه و از بیش از شانزده‌هزار نفر دانشجو میزبانی می‌کند. دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: هنر و علوم اجتماعی، حقوق، آموزش، پرستاری، مهندسی، کسب‌وکار، تحصیلات تکمیلی، حرکت‌شناسی و علوم. هزینۀ تحصیل رشتۀ جرم شناسی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ویندزور به حدود نُه هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشگاه رایرسون

دانشگاه رایرسون

دانشگاه رایرسون در سال ۱۹۴۸ در شهر تورنتو استان انتاریو بنیان گذاشته شد. امروزه، بیش از ۴۵هزار نفر دانشجو در بیش از صد رشتۀ ارائه‌شده در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. هشت دانشکدۀ دانشگاه رایرسون از‌این‌قرارند: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ مددکاری، دانشکدۀ ارتباطات و طراحی، دانشکدۀ مهندسی و معماری، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ علوم، مدرسۀ مدیریت و مدرسۀ تحصیلات تکمیلی. این دانشگاه رشتۀ جرم شناسی را در مقطع کارشناسی ارائه می‌دهد که شهریۀ سالانۀ آن ۲۸هزار دلار کاناداست.

دانشگاه سنت ماری

دانشگاه سنت ماری، یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته جرم شناسی در کانادا، در سال ۱۸۰۲ در شهر هالیفاکس استان نوا اسکوشا تأسیس شد. هم‌اکنون، این دانشگاه پذیرای بیش از هفت‌هزار نفر دانشجوی تمام‌وقت و پاره‌وقت در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. چهار دانشکدۀ دانشگاه سنت ماری عبارت‌اند از: هنر، علوم، کسب‌وکار و تحصیلات تکمیلی. شهریۀ تحصیل جرم شناسی در مقطع کارشناسی این دانشگاه حدود بیست‌هزار دلار کانادا در سال برآورد می‌شود.

دانشگاه لورنتین

دانشگاه لورنتین در سال ۱۹۶۰ در منطقۀ سادبری استان انتاریو آغاز به کار کرد و امروزه، ازجمله دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته جرم شناسی در کانادا محسوب می‌شود. این دانشگاه به دو زبان انگلیسی و فرانسوی رشته‌های متنوعی ارائه می‌دهد و درحال‌حاضر، بیش از نُه‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری آن تحصیل می‌کنند. دانشکده‌های دانشگاه لورنتین بدین‌شرح‌اند: هنر، آموزش، سلامت، مدیریت، علوم، مهندسی و معماری، تحصیلات تکمیلی و پزشکی. شهریۀ تحصیل رشتۀ جرم شناسی در مقطع کارشناسی این دانشگاه حدود ۲۶هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود.

دانشگاه پلی تکنیک کوانتلن

دانشگاه پلی تکنیک کوانتلن

دانشگاه پلی‌تکنیک کوانتلن در سال ۱۹۸۱ در شهر ریچموند استان بریتیش کلمبیا تأسیس شد. این دانشگاه ۱۲۰ دوره در مقطع کارشناسی و فنی‌و‌حرفه‌ای برگزار می‌کند و هم‌اکنون، بیش از بیست‌هزار نفر دانشجو در پنج پردیس آن مشغول تحصیل هستند. هشت دانشکدۀ دانشگاه پلی تکنیک کوانتلن عبارت‌اند از: پیشرفت تحصیلی و شغلی، حمایت تحصیلی، هنر، کسب‌وکار، طراحی، سلامت، علوم و تجارت و فناوری. شهریۀ تحصیل دانشگاه پلی تکنیک کوانتلن، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته جرم شناسی در کانادا، حدود ۲۲هزار دلار کانادا در سال است.

دانشگاه ویلفرد لوریه

دانشگاه ویلفرد لوریه ازجمله دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته جرم شناسی در کانادا به‌شمار می‌رود که در شهر واترلو استان انتاریو قرار دارد و تاریخ تأسیسش به سال ۱۹۱۱ بازمی‌گردد. این دانشگاه پذیرای بیش از بیست‌هزار نفر دانشجوی تمام‌وقت و پاره‌وقت در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در سه پردیس خود است. دانشگاه ویلفرد لوریه نُه دانشکده دارد: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، دانشکدۀ موسیقی، دانشکدۀ علوم، مدرسۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشکدۀ علوم انسانی و دانشکدۀ مددکاری. شهریۀ تحصیل رشتۀ جرم شناسی در مقطع کارشناسی دانشگاه ویلفرد لوریه به سی‌هزار دلار کانادا می‌رسد

منبع: