فرانسه به‌تازگی با انتشار مطلبی در وبگاه کامپوس فرانس، مانند گذشته بر پشتیبانی و حمایت از دانشجویان فرانسوی و بین‌المللی تأکید کرده است. درحقیقت، سیستم آموزش عالی و شبکۀ Crous در این کشور از دانشجویان بین‌المللی حمایت خواهند کرد؛ زیرا در پی همه‌گیری ویروس کرونا (کووید۱۹)، تمام افراد در سراسر جهان تحت‌تأثیر بیماری‌های روانی و افسردگی قرار گرفته‌اند. به‌عبارت‌دیگر، فرانسه برنامه‌های متعددی به‌منظور رفع این مشکلات برای دانشجویان در نظر گرفته که اجرای آن‌ها برعهدۀ مؤسسه‌های آموزش عالی و سازمان Crous است.

خدمات بهداشتی در مؤسسه‌های آموزش عالی

پایگاه‌های ارائۀ خدمات بهداشتی دانشگاه‌ها در این مؤسسه‌ها مستقر شده‌‌ و خطوط ویژه‌ای برای کمک‌رسانی فراهم کرده‌اند. این پایگاه‌های خدماتی با تعیین وقت قبلی، پذیرای دانشجویان برای بررسی وضعیت سلامتشان و پاسخ‌گوی پرسش‌های آنان در زمینۀ روان‌شناسی هستند. مراکز مشاوره (BAPU یا دفاتر رسیدگی به مسائل روان‌شناسی دانشگاه) همواره در ‌خدمت دانشجویانی هستند که به کمک‌های روان‌شناسی (روان‌درمانی) نیاز داشته باشند. این مراکز امکان ملاقات با روان‌درمانگران و مددکاران اجتماعی را برای دانشجویان فراهم می‌کنند و این مشاوره‌ها نیز کاملاً زیرپوشش بیمه هستند.

سیستم روان‌شناسی برای دانشجویان

دانشجویان داوطلب برای کمک‌رسانی به دانشجویان، سازمانی به‌نام Nightlight در پاریس تأسیس کرده‌اند. این مؤسسه با سازمان Crous و مؤسسه‌های آموزش عالی همکاری می‌کند و به صحبت‌های دانشجویان از‌طریق تلفن و گفت‌وگو (چت) به‌صورت کاملاً محرمانه و ناشناس گوش می‌دهد. Nightlight در لیل و لیون و ساکلی نیز شعبه دارد و وبگاهی به نشانی https://www.soutien-etudiant.info/ نیز راه‌اندازی کرده است که تمامی خدمات روان‌شناسی و Listening Services درنظرگرفته‌شده برای دانشجویان در فرانسه را در‌اختیارشان قرار می‌دهد. ناگفته نماند Apsytude نیز وبگاهی به‌نام Happsy Line راه‌اندازی کرده است. Happsy Line سیستم مشاوره و روان‌شناسی است که ازطریق وب‌کم (Webcam) کمک‌های مشاوره‌ای به دانشجویان ارائه می‌‌دهد.

کمک‌های دردسترس برای دانشجویان

فرانسه با هدف حمایت از دانشجویان دربرابر مشکلات اجتماعی و روان‌شناسی، سامانه‌های کمک‌رسانی متعددی در نظر گرفته است که درادامه، برخی از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

  • سامانۀ 0۸0۶000۲۷۸ از ساعت ۹ تا ۱۷ در روزهای دوشنبه تا جمعه در‌دسترس است و سامانه‌ای ملی محسوب می‌شود که با هدف کمک به دانشجویان در نظر گرفته شده است. دانشجویان می‌توانند از‌طریق برقراری ارتباط با این سامانه، با یکی از مشاوران صحبت کنند و از اطلاعات موردنیازشان بهره‌مند شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این سامانه، به صفحۀ https://www.etudiant.gouv.fr/fr/solliciter-une-aide-d-urgence-361 مراجعه کنید.
  • ۰۸۰۰۱۳۰۰۰۰ سامانۀ دیگری است که اطلاعات مربوط به کرونا را ۲۴ساعته در هفت روز هفته به‌رایگان در‌اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. دانشجویان باید توجه کنند که این سامانه نه برای توصیه‌های پزشکی، بلکه برای افراد ناشنوا و کم‌شنوا و نابینا طراحی شده است. اطلاعات بیشتر از این سامانه را در صفحۀ https://www.gouvernement.fr/info-coronavirus می‌توانید پیدا کنید.
  • سامانۀ ۰۹۸۲۲۵۶۲۴۵ از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ و از ۱۳:۳۰ تا ۱۷ در روزهای دوشنبه تا جمعه آمادۀ پاسخ‌گویی به متقاضیان خواهد بود. شایان ذکر است روان‌شناسان این سامانه بدون محدودیت مشاوره‌‌های روان‌شناسانه و Listening را به‌صورت محرمانه به افراد ارائه خواهند داد. افزون‌براین، امکان برگزاری مصاحبه‌ها به زبان‌های فرانسوی و انگلیسی و عربی وجود دارد.
  • سامانۀ ۰۱۴۶۲۱۴۶۴۶ (SOS Help) از ساعت ۱۵ تا ۲۳ در هفت روز هفته به زبان انگلیسی آمادۀ خدمت‌رسانی به افراد دچار اضطراب و پریشانی است. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید به وبگاه https://www.soshelpline.org/ مراجعه کنید.
  • سامانۀ ۰۸۰۰۸۵۸۸۵۸ (Red Cross Listening) از ساعت ۹ تا ۱۹ در روزهای دوشنبه تا شنبه و از ساعت ۱۳ تا ۱۸ در روز یکشنبه یا سامانۀ ۰۹۷۰۲۸۳۰۰۰ از ساعت ۹ تا ۱۹ در روزهای دوشنبه تا شنبه به‌رایگان مشاوره‌های روان‌شناسانه را به متقاضیان ارائه می‌دهد. اطلاعات بیشتر دربارۀ Red Cross Listening را می‌توانید از https://www.croixrouge.fr به‌دست آورید.
  • سامانۀ ۰۸۰۰۱۹۰۰۰۰ (SOS Crise) از ساعت ۹ تا ۲۱ در هفت روز هفته آمادۀ پاسخ‌گویی خواهد بود. این سامانۀ رایگان مخصوص افرادی است که دراثر شرایط سخت به مشکلات جدی دچار شده‌اند.
  • سامانۀ ۰۹۷۲۳۹۴۰۵۰ (SOS Amitié) نیز ۲۴ساعته در روزهای دوشنبه تا شنبه کمک‌های درمانی و سلامت را به‌رایگان به دانشجویان ارائه می‌دهد. به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر از این سامانه، می‌توانید به وبگاه https://www.sos-amitie.com مراجعه کنید.
  • ۰۱۴۵۳۹۴۰۰۰ سامانۀ دیگری است که ۲۴ساعته در هفت روز هفته در‌دسترس قرار دارد و برای افراد دچار مشکلات روانی بسیار حاد در نظر گرفته شده است که حتی با خطرهای خودکشی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این سامانۀ رایگان، به صفحۀ https://www.suicide-ecoute.fr/ سر بزنید.
  • SOS Suicide Phénix با شمارۀ ۰۱۴۰۴۴۴۶۴۵ از ساعت ۱۳ تا ۲۳ در هفت روز هفته پاسخ‌گوی پرسش‌های افراد است و مشاوره‌های متعددی در زمینۀ روان‌شناسی در‌اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر از این سامانه، می‌توانید به https://sos-suicidephenix.org مراجعه کنید.

شایان ذکر است فرانسه با هدف ایجاد شرایط امن و مطمئن برای افراد، اپلیکیشن‌هایی طراحی کرده است که از گوگل پلی استور می‌توان آن‌ها را دریافت و روی گوشی‌های تلفن‌همراه نصب کرد. برخی از این برنامه‌ها عبارت‌اند از:

  • 10min Body Scan Mindfulness Practice (Lying Down) with Angie Chew
  • 10-minute yoga: برای بهبود روند خواب
  • + Respirelax : اپلیکیشنی رایگان و اندرویدی است و به‌منظور آرامش‌یافتن در کمتر از چند دقیقه به‌کار می‌رود.
  • Respirotec: برای ایجاد هماهنگی در کل بدن و قلب استفاده می‌شود و همین موضوع به مدیریت استرس و احساسات کمک می‌کند.
  • Bougezchezvous: اپلیکیشنی ویژۀ تمرینات ورزشی است که به افراد کمک می‌کند تمرینات ورزشی را به زندگی روزمره‌شان بگنجایند.
  • the Community of Student Cooks و MangerBouger: به‌منظور بهبود استعدادهای خود در زمینۀ آشپزی، می‌توانید به این اپلکیشین ملحق شوید یا برای بهبود وضعیت رژیم غذایی خود از اپلیکیشن MangerBouger استفاده کنید.

اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه و یا زندگی در این کشور علاقمندید با سیم آخر همراه باشید.

منبع: