کشور کانادا بی‌شک یکی از مقاصد برتر دانشجویان بین‌المللی برای ادامه‌تحصیل در رشتۀ انیمیشن است؛ چراکه در سال‌های اخیر، صنعت فیلم‌سازی در این کشور رشد چشمگیری یافته است و صدها استودیو جلوه‌های تصویری و انیمیشن در این کشور شروع به کار کرده‌اند. ناگفته نماند در این صنعت، همواره بازارکار برای متخصصان انیمیشن وجود دارد و تحصیل رشته انیمیشن در دانشگاه بخت شما را برای شروع به کار افزایش می‌دهد. مؤسسه‌های آموزش عالی در شهرهای ونکوور و تورنتو در مقاطع مختلف و گرایش‌های متنوع رشتۀ انیمیشن را تدریس می‌کنند و تحصیل در این شهرها شروعی عالی برای کار در صنعت فیلم‌سازی و انیمیشن خواهد بود. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دَه مؤسسۀ برتر برای تحصیل رشته انیمیشن در کانادا را معرفی خواهیم کرد.

۱۰. کالج هنر و طراحی انتاریو (OCAD)

یکی از کالج‌های برتر برای تحصیل رشته انیمیشن در کانادا کالج هنر و طراحی انتاریوست. کالج هنر و طراحی انتاریو (OCAD) در سال ۱۸۷۶ در شهر تورنتو شروع به کار کرد و بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مدرسۀ هنر و طراحی کانادا به‌شمار می‌آید. کالج هنر و طراحی انتاریو میزبان بیش از ۴،۷۰۰ نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است. سه دانشکدۀ این کالج عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر و دانشکدۀ طراحی و دانشکدۀ هنر و علوم. شهریه تحصیل رشتۀ انیمیشن در این کالج به ۳۱هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

۹. دانشگاه هنر و طراحی امیلی کار

دانشگاه هنر و طراحی امیلی کار (ECUAD) یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته انیمیشن در کانادا است. این دانشگاه در سال ۱۹۲۵ در شهر ونکوور تأسیس شد و اولین مؤسسۀ آموزش عالی در استان بریتیش کلمبیا به‌حساب می‌آید که به دانشجویان مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد هنر اعطا می‌کند. درحال‌حاضر، بیش از ۱،۸۰۰ نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های دانشگاه هنر و طراحی امیلی کار از‌این‌قرارند: دانشکدۀ فرهنگ و جامعه، دانشکدۀ طراحی و رسانۀ پویا، دانشکدۀ هنر و دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی. شهریۀ دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی سالانه حدود هفده‌هزار دلار کاناداست.

مؤسسۀ هنر ونکوور

۸. مؤسسۀ هنر ونکوور

مؤسسۀ هنر ونکوور یکی از مؤسسه‌های برتر برای تحصیل رشته انیمیشن در کانادا است که در سال ۱۹۷۹ در شهر برنابی در نزدیکی شهر ونکوور بنیان نهاده شد. سال ۲۰۱۷، مجموعۀ آموزشی کالج لاسل مؤسسۀ هنر ونکوور را خرید و هم‌اکنون، این مؤسسه بخشی از کالج لاسل ونکوور به‌شمار می‌آید. کالج لاسل ۲۳ پردیس در سراسر دنیا دارد که سه پردیس آن در کانادا قرار گرفته‌اند. برخی از زمینه‌های تدریس در پردیس ونکوور این کالج عبارت‌اند از: طراحی بازی و جلوه‌های تصویری، طراحی گرافیک، طراحی داخلی، فیلم و صوت، فشن و آشپزی. تحصیل در دورۀ انیمیشن این کالج حدود ۳.۵سال طول می‌کشد و کل شهریۀ این رشته به حدود ۵۸هزار دلار کانادا می‌رسد.

۷. کالج سنکا

کالج سنکا در سال ۱۹۶۷ در شهر تورنتو شروع به کار کرد و در‌حال‌حاضر، بیش از سی‌هزار نفر دانشجو در هفت پردیس آن مشغول تحصیل هستند. پردیس‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند‌: پردیس نیون‌هام، پردیس دانشگاه یورک، پردیس کینگ، پردیس مارکام، پردیس پیتربرو، پردیس سنکا داون تاون و پردیس یورک گیت. ازجمله رشته‌های تحصیلی ارائه‌شده در این دانشگاه می‌توان به این‌ها اشاره کرد: هوافضا، کسب‌وکار، طراحی و انیمیشن، آموزش و خدمات اجتماعی، فناوری مهندسی، فشن، بهداشت، گردشگری، فناوری اطلاعات، حقوق، هنرهای زیبا، رسانه و علوم. دپارتمان انیمیشن کالج سنکا در پردیس دانشگاه یورک قرار دارد و شهریۀ تحصیل در این کالج، یکی از کالج‌های برتر در رشته انیمیشن در کانادا، ۲۱هزار دلار کانادا برای یک سال است.

۶. کالج هنر و طراحی ونکوور

کالج هنر و طراحی ونکوور یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای رشته انیمیشن در کاناداست که در سال ۲۰۰۹ در شهر ونکوور تأسیس شد. این کالج، کالجی خصوصی است و رشته‌های ارائه‌شده در آن عبارت‌اند از: طراحی فشن، بازاریابی برای فشن، طراحی و فناوری معماری، طراحی داخلی، طراحی انیمیشن سه‌بُعدی، طراحی جلو‌های تصویری، طراحی و توسعۀ بازی و طراحی گرافیک. شهریۀ سالانۀ تحصیل در رشته طراحی انیمیشن سه‌بُعدی در کالج هنر و طراحی ونکوور ۵۳هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

دانشگاه کاپیلانو

۵. دانشگاه کاپیلانو

دانشگاه کاپیلانو در سال ۱۹۶۸ در نزدیکی شهر ونکوور آغاز به کار کرد. هم‌اکنون، بیش از دوازده‌هزار نفر دانشجو در ۹۷ دورۀ آموزشی این دانشگاه در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند. شایان ذکر است دانشگاه کاپیلانو برای دوره‌های سینما و انیمیشن و هنرهای نمایشی شهرتی بین‌المللی دارد. زمینه‌های اصلی تدریس در این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: علوم و هنر، کسب‌وکار، آموزش، سلامت، هنرهای زیبا و کاربردی و مطالعات اجتماعی. شهریۀ دانشگاه کاپیلانو، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته انیمیشن در کانادا، به حدود سی‌هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

۴. مؤسسۀ هنرهای رسانه‌ای ونکوور

یکی از دانشگاه‌های برتر برای رشته انیمیشن در کانادا مؤسسۀ هنرهای رسانه‌ای ونکوور است. مؤسسۀ هنرهای رسانه‌ای ونکوور مؤسسه‌ای خصوصی است که در سال ۱۹۹۵ در شهر ونکوور تأسیس شد. این مؤسسه در ابتدای فعالیتش فقط دوره‌های انیمیشن کلاسیک برگزار می‌کرد؛ ولی پس از مدتی، انیمیشن رایانه‌ای و طراحی بازی و جلوه‌های بصری به دوره‌های آن اضافه شد. ناگفته نماند رشته عکاسی دیجیتال اولین‌بار در قارۀ آمریکای‌شمالی در مؤسسۀ هنرهای رسانه‌ای ونکوور ارائه شد. در‌حال‌حاضر، برخی از رشته‌های تحصیلی این مؤسسه از‌این‌قرارند: بازیگری، انیمیشن، رسانه‌های آنلاین، طراحی بازی، عکاسی حرفه‌ای، جلوه‌های ویژه برای سینما، توسعۀ وب و طراحی تعاملی. شهریۀ تحصیل رشته انیمیشن در مؤسسۀ هنرهای رسانه‌ای ونکوور تقریباً ۳۴هزار دلار کاناداست.

۳. کالج شریدان

کالج شریدان در سال ۱۹۶۷ در شهر برمپتون استان انتاریو بنیان گذاشته شد. درحال‌حاضر، این کالج میزبان نزدیک به ۲۴هزار نفر دانشجو تمام‌وقت در سه پردیس و شش دانشکدۀ خود است. شش دانشکدۀ کالج‌ شریدان عبارت‌اند از: دانشکدۀ علوم کاربردی و فناوری، دانشکدۀ هنر و طراحی، دانشکدۀ سلامت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی و مدرسۀ کسب‌وکار. در دانشکدۀ هنر و طراحی کالج شریدان، ۳۷ رشته ارائه می‌شود که یکی از آن‌ها انیمیشن است. شهریۀ تحصیل این رشته برای دانشجویان بین‌المللی در این کالج، یکی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته انیمیشن در کانادا، سالانه به حدود پانزده‌هزار دلار کانادا می‌رسد.

مدرسۀ فیلم ونکوور

۲. مدرسۀ فیلم ونکوور

مدرسۀ فیلم ونکوور دومین مرکز آموزش عالی برتر برای تحصیل رشته انیمیشن در کانادا به‌شمار می‌رود. این مدرسه در سال ۱۹۸۷ در شهر ونکوور تأسیس شد. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در این مدرسه از‌این‌قرارند: انیمیشن سه‌بُعدی و جلوه‌های تصویری، انیمیشن کلاسیک، بازیگری، طراحی دیجیتال، تولید فیلم، طراحی بازی، طراحی چهره برای فیلم، طراحی صدا برای رسانه‌های تصویری و فیلم‌نامه‌نویسی برای فیلم و بازی. هریک از دوره‌های انیمیشن سه‌بُعدی و کلاسیک یک‌ سال طول می‌کشد و در پایان دوره، مدرک معتبر به شرکت‌کنندگان داده می‌شود. شهریۀ دورۀ انیمیشن سه‌بُعدی ۵۳هزار دلار کانادا و شهریۀ دورۀ انیمیشن کلاسیک ۳۰هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

۱. کالج مکس د مات

کالج هنر و طراحی انیمیشن مکس د مات بهترین مؤسسه برای تحصیل رشته انیمیشن در کانادا به‌حساب می‌آید که در سال ۱۹۹۷ در شهر تورنتو شروع به کار کرد. این کالج سه دورۀ چهارساله برگزار می‌کند: دورۀ انیمیشن و دورۀ کانسپت آرت و دورۀ تصویرسازی و داستان‌گویی. استادان این کالج متخصصانی هستند که در‌حال‌حاضر، خودشان در این صنعت مشغول کار هستند؛ ازاین‌رو، شرکت در دورۀ انیمیشن کالج مکس د مات امکان برقراری ارتباط با استودیوهای برتر را فراهم می‌کند. دانشجویان این دوره با انیمیشن دوبُعدی و سه‌بُعدی آشنا و با رزومه‌ای پربار، فارغ‌التحصیل می‌شوند. شهریۀ سالانۀ تحصیل در رشتۀ انیمیشن این کالج برای دانشجویان بین‌المللی چهارده‌هزار دلار کاناداست.

منبع: