تصمیم‌گیری برای زندگی و تحصیل در کانادا با وجود میزان اندک جرم‌و‌جنایت، ثبات اقتصادی، طبیعت زیبا و کیفیت مناسب آموزش در این کشور دشوار نیست؛ اما انتخاب شهری سازگار با ویژگی‌های شخصی و مناسب برای زندگی ممکن است کمی دشوار باشد. اگر شما هم در انتخاب اتاوا یا تورنتو برای مهاجرت به کانادا مردّدید‌، در این مطلب می‌توانید اطلاعاتی مختصر دربارۀ این دو شهر و مزایا و معایب زندگی در هریک از آن‌ها به‌دست بیاورید.

کانادا مقصدی جذاب برای زندگی است. هر سال تعداد زیادی از افراد به‌دلیل مزایای فراوان زندگی در کانادا به این کشور مهاجرت می‌کنند. امنیت بسیار و اندک‌بودن شاخص جرم‌و‌جنایت یکی از مزایای اصلی زندگی در کاناداست. دریافت شهروندی کانادا که به‌سادگی و تنها با سه سال اقامت در این کشور میسر است، یکی دیگر از مزایای زندگی در کانادا به‌شمار می‌رود. شما با دریافت شهروندی کانادا، به مزایایی مانند دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی عمومی و تحصیل رایگان در مدرسه‌ها می‌توانید دست پیدا کنید. افزون‌براین، کانادا با فراهم‌کردن برنامه‌های مهاجرتی و اسپانسرشیپ‌های مختلف، فرایند دریافت ویزا را برای مهاجران نسبتاً ساده کرده است. بااین‌حال، دانستن این جزئیات به‌تنهایی نمی‌تواند به شما برای انتخاب شهری مناسب در کانادا کمک کند. درادامه، زندگی در دو شهر محبوب کانادایی را شرح می‌دهیم تا تصمیم‌گیری برای زندگی در اتاوا یا تورنتو را کمی ساده‌تر کنیم.

زندگی در اتاوا

زندگی در اتاوا

زندگی در شهر اتاوا، پایتخت کانادا، شما را ناامید نخواهد کرد. در سال ۲۰۱۷، مجلۀ مانی‌سنس این شهر را در صدر فهرست بهترین شهرهای کانادا برای زندگی قرار داد. علاوه‌براین، شهر اتاوا به داشتن کیفیت زندگی مطلوب و پاکیزگی مشهور است؛ اما زندگی در این شهر معایبی نیز دارد. آنچه درادامه می‌آید، مختصری از مزایا و معایب زندگی در اتاواست.

مزایای زندگی در اتاوا

بعضی از مزایای زندگی در اتاوا عبارت‌اند از:

۱. فرصت‌های تحصیلی عالی

برخی از دانشگاه‌های برتر جهان در کشور کانادا قرار گرفته‌اند. از این میان، دو دانشگاه مشهور در پایتخت این کشور قرار دارند: دانشگاه اتاوا و دانشگاه کارلتون. درواقع به‌دلیل حضور این دو دانشگاه در شهر اتاوا، تعداد زیادی از ساکنان این شهر افرادی تحصیل‌کرده هستند؛ بنابراین، اتاوا برای خانواده‌ها و افراد علاقه‌مند به تحصیل در کانادا شهری ایدئال است. بااین‌حال، ممکن است برای افراد خواهان زندگی در شهری آرام مناسب نباشد.

۲. تراکم جمعیت اندک

ممکن است تصور کنید که اتاوا به‌دلیل پایتخت بودن و شهرت زیادش، شهری شلوغ است؛ اما این‌طور نیست. تراکم جمعیت در اتاوا با داشتن جمعیتی حدوداً ۹۳۴،۲۴۳نفری، حتی نزدیک به شهرهای شلوغ کانادا هم نیست.

۳. زندگی مقرون‌به‌صرفه

اتاوا باوجود پایتخت بودن، شهری ارزان به‌شمار می‌رود. میانگین درآمد در این شهر از میانگین درآمد در کانادا بیشتر است و با درنظرگرفتن نسبت قیمت ملک و درآمد در اتاوا، زندگی در این شهر نسبتاً مقرون‌به‌صرفه است.

معایب زندگی در اتاوا

درادامه، به تعدادی از معایب زندگی در اتاوا اشاره می‌کنیم.

۱. محدودبودن بازار کار

به‌طورکلی، نرخ بیکاری در اتاوا اندک است؛ اما باید این نکته را مدنظر قرار دهید که بیشترِ موقعیت‌های شغلی در این شهر مختص شغل‌های دولتی و سِمَت‌های تخصصی است. بنابراین، پیدا‌کردن شغل برای بسیاری از علاقه‌مندانِ مهاجرت به اتاوا کار ساده‌ای نیست.

۲. دوزبانه بودن

اتاوا شهری دوزبانه است؛ یعنی خدمات این شهر به دو زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه می‌شود. درواقع، بسیاری از افرادی که قصد دارند در اتاوا مشغول کار شوند، باید زبان فرانسوی را نیز یاد بگیرند.

۳. زندگی آرام

تراکم اندک جمعیت در اتاوا معایبی نیز به‌همراه دارد. اگر از زندگی در شهری شلوغ و پرشور لذت می‌برید، احتمالاً زندگی در شهر آرامی مانند اتاوا برایتان لذت‌بخش نخواهد بود. درواقع با وجود تعداد زیادی دانشجو در این شهر، تئاترها و رستوران‌های پرسروصدا و پرشور نیز در این شهر پیدا می‌شوند؛ اما ممکن است زندگی در اتاوا به‌اندازه‌ای جذاب نباشد که انتظارش را دارید.

زندگی در تورنتو

زندگی در تورنتو

افراد زیادی تصور می‌کنند که تورنتو پایتخت کاناداست؛ چراکه این شهر مشهورترین شهر این کشور به‌شمار می‌رود. شهر تورنتو مقصدی محبوب برای مهاجرت به کاناداست و در فهرست بهترین شهرهای کانادا برای زندگی از دیدگاه مجلۀ مانی‌سنس، در جایگاه چهارم جای دارد. در‌ادامه، با مزایا و معایب زندگی در تورنتو بیشتر آشنا خواهید شد.

مزایای زندگی در تورنتو

درادامه، شماری از مزایای زندگی در تورنتو را شرح می‌دهیم.

۱. غذای عالی

تورنتو شهری با فرهنگ‌های متنوع است و رستوران‌های بین‌المللی زیادی در این شهر پیدا می‌شود. فرقی نمی‌کند از غذای کدام کشور لذت می‌برید؛ چراکه به‌احتمال ‌زیاد غذای فرهنگ دلخواهتان را در این شهر پیدا خواهید کرد. درواقع، تنوع غذایی در شهر تورنتو آن‌قدر زیاد است که ممکن است به‌سختی بتوانید غذای دلخواهتان را در این شهر بزرگ پیدا کنید.

۲. کسب‌وکار درحال‌رشد

تورنتو شهری مناسب برای تمام کسب‌وکارهای کوچک‌و‌بزرگ است؛ به‌ویژه استارتاپ‌ها می‌توانند از نیروی کارِ آماده در این شهر به‌خوبی استفاده کنند. در این شهر موقعیت‌های شغلی بسیاری، به‌ویژه در زمینه‌های فناوری و داروسازی، وجود دارد. تورنتو به‌عنوان پایتخت اقتصاد کانادا، بیش از ۲۵۰هزار نفر نیروی کار درزمینۀ امورمالی دارد.

۳. میزان اندک جرم

امنیت و میزان اندک شاخص جرم در تورنتو، یکی دیگر از مزایای زندگی در این شهر است. درحقیقت، میزان جرم‌و‌جنایت در تورنتو به‌قدری کم است که از آن به‌عنوان یکی از شهرهای بسیار امن در آمریکای‌شمالی و کل دنیا یاد می‌شود.

معایب زندگی در تورنتو

زندگی در شهر تورنتو نیز مانند تمام شهرهای دیگر دنیا معایبی دارد. برخی از معایب زندگی در این شهر عبارت‌اند از:

۱. هزینۀ زندگی زیاد

مهم‌ترین مشکل زندگی در شهر تورنتو هزینۀ زیاد زندگی در این شهر محسوب می‌شود. قیمت خرید و اجارۀ مسکن در تورنتو حتی از اتاوا، پایتخت کانادا، نیز بیشتر است. هزینه‌های دیگر، مانند هزینۀ غذا و موادغذایی نیز در این شهر بسیار زیاد است. علاوه‌براین، میانگین میزان درآمد افراد در تورنتو از شهری مانند اتاوا کمتر است؛ درنتیجه، زندگی در این شهرِ گران برای بسیاری از افراد با درآمدهای کم ممکن نیست.

۲. جمعیت زیاد

با اینکه تراکم جمعیت در تورنتو از شهرهایی مانند مونترال و ونکوور کمتر است، می‌توان گفت تورنتو شهری شلوغ و پرجمعیت است. اگر به‌دنبال زندگی در شهرهای شلوغ هستید، این موضوع برایتان مشکل بزرگی نخواهد بود؛ اما اگر می‌خواهید در شهری آرام در کانادا زندگی کنید، احتمالاً آرامش مدنظرتان را در تورنتو نخواهید یافت.

۳. منابع طبیعی کم

با درنظرگرفتن این موضوع که افراد زیادی به‌‌دلیل طبیعت زیبای کانادا به این کشور مهاجرت می‌کنند، باید بگوییم پیداکردن مناظر طبیعی در شهر تورنتو کار آسانی نیست. خارج از شهر تورنتو فضای سبز وجود دارد؛ اما یافتن چنین فضایی برای گذراندن وقت با دوستان در مرکز شهر تورنتو کمی دشوار است.

اتاوا یا تورنتو ؟ کدام شهر برنده است؟

همان‌طورکه احتمالاً حدس زده‌اید، در رقابت بین این دو شهر، برنده‌ای وجود ندارد. درواقع، فرصت‌های فراهم‌شده برای زندگی در اتاوا و تورنتو بسیار متنوع است و برای انتخاب، سلیقۀ شخصی‌تان را باید در نظر بگیرید. همچنین، بهتر است برای مقایسۀ این دو شهر، معیارهایی مانند هزینۀ زندگی، آب‌وهوا، فرصت‌های شغلی، جمعیت و گزینه‌های دیگر را به‌دقت با‌هم مقایسه کنید. بااین‌حال، می‌توانید مطمئن باشید با انتخاب هر شهری در کانادا، احتمالاً زندگی و موقعیت‌های مطلوبی در انتظار شماست. فرقی نمی‌کند که اتاوا یا تورنتو را انتخاب کنید؛ چراکه زندگی در کانادا می‌تواند برایتان انتخاب مناسبی باشد.



منبع: