رشته خبرنگاری درحقیقت تهیه و پخش گزارش از اتفاق‌های رخ‌داده با استفاده از شواهد و مدارک است. این گزارش‌ها ممکن است در روزنامه، تلویزیون، رادیو و اینترنت منتشر شوند. با فراگیرشدن اینترنت و تلفن‌همراه هوشمند، اقبال مردم به دریافت خبر از وبگاه‌های اینترنتی افزایش یافته است و مانند سابق از قالب‌های چاپی خبر، مانند روزنامه‌ها و مجله‌ها استقبال نمی‌کنند. به‌همین‌سبب، یکی از مباحث مهمی که دانشجویان رشته خبرنگاری می‌آموزند، تهیۀ تصویر و صدا و متن بلند برای فضای مجازی و تحلیل اخبار در شبکه‌های اجتماعی است. افزون‌براین، دانشجویان با مهارت‌های خبرنگاری تحقیقی و تحلیل نقادانۀ اخبار آشنا می‌شوند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته خبرنگاری در کانادا را معرفی می‌کنیم. اگر می خواهید مهاجرت تحصیلی به کانادا داشته باشید با ما همراه باشید.

دانشگاه تورنتو

بهترین دانشگاه برای تحصیل رشته خبرنگاری در کانادا دانشگاه تورنتوست که در جایگاه بیست‌وپنجم جهان نیز جای دارد. دانشگاه تورنتو در سال ۱۸۲۷ در شهر تورنتو تأسیس شد و هم‌اکنون، میزبان بیش از ۷۴هزار نفر دانشجو در سه پردیس است. دانشکده‌های این دانشگاه ازاین‌قرارند: مهندسی و علوم کاربردی، فیزیک و حرکت‌شناسی، ارتباطات، معماری، هنر، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، مدیریت، پزشکی، موسیقی، پرستاری، داروسازی، بهداشت عمومی، جنگلداری، مددکاری و علوم سیاسی. شهریۀ تحصیل  رشتۀ خبرنگاری در مقطع کارشناسی دانشگاه تورنتو ۵۹هزار دلار کانادا در سال است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

پس از دانشگاه تورنتو، دانشگاه بریتیش کلمبیا بهترین دانشگاه برای تحصیل رشته خبرنگاری در کانادا محسوب می‌شود. در سال ۲۰۲۰، این دانشگاه جایگاه سوم دانشگاه‌های برتر کانادا و چهل‌وپنجم دنیا را ازآنِ خود کرده است. دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال ۱۹۰۸ در شهر ونکوور شروع به کار کرد و درحال‌حاضر، بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در دو پردیس ونکوور و اوکاناگان این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: علوم، کشاورزی، هنر، کسب‌وکار، پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، آموزش، جنگلداری، روزنامه‌نگاری، حقوق، موسیقی، علوم داروسازی، مددکاری و اقتصاد. شهریۀ سالانۀ تحصیل رشتۀ خبرنگاری در این دانشگاه چهل‌هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته خبرنگاری در کانادا دانشگاه مونترال به‌حساب می‌آید. در سال ۲۰۲۰، دانشگاه مونترال چهارمین دانشگاه برتر کانادا و جزو ۱۵۰ دانشگاه برتر جهان شناخته شده است. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ در شهر مونترال تأسیس شد و امروزه، چهارده دانشکده دارد. دانشکده‌های این دانشگاه از‌این‌قرارند: هنر و علوم، آموزش، طراحی، حرکت‌شناسی، حقوق، پزشکی، دندان‌پزشکی، پرستاری، موسیقی، بینایی‌سنجی، بهداشت عمومی، داروسازی، دام‌پزشکی و مطالعات تکمیلی. پلی‌تکنیک مونترال و مدرسۀ HEC مونترال نیز به دانشگاه مونترال وابسته هستند. ناگفته نماند شهریۀ تحصیل این رشته در دانشگاه مونترال ۲۲‌هزار دلار کانادا برای یک سال برآورد می‌شود.

دانشگاه اتاوا

دانشگاه اتاوا یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته خبرنگاری در کانادا است که در جمع سیصد دانشگاه برتر دنیا نیز حضور دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۴۷ در شهر اتاوا استان انتاریو تأسیس شد. دانشگاه اتاوا بزرگ‌ترین دانشگاه دوزبانه (انگلیسی‌فرانسوی) جهان است و نُه دانشکدۀ آن پذیرای بیش از ۴۱هزار نفر دانشجوست. دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: هنر، آموزش، مهندسی، علوم سلامت، حقوق، پزشکی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و مدیریت. شهریۀ تحصیل رشته خبرنگاری در مقطع کارشناسی دانشگاه اتاوا درحدود ۳۶هزار دلار کانادا برای یک سال تخمین زده می‌شود.

دانشگاه لاوال

دانشگاه لاوال

دانشگاه لاوال بیست‌وپنجمین دانشگاه برتر کانادا و جزو ۴۵۰ دانشگاه برتر جهان است. این دانشگاه در سال ۱۶۶۳ در شهر کبک شروع به کار کرد و قدیمی‌ترین مؤسسۀ آموزش عالی در کانادا به‌شمار می‌آید. ناگفته نماند زبان تدریس در این دانشگاه فرانسوی است و بیش از ۴۲هزار نفر دانشجو در شانزده دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های دانشگاه لاوال عبارت‌اند از: علوم کاربردی، کشاورزی، معماری، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، علوم انسانی، جغرافیا، هنر، پزشکی، پرستاری، موسیقی، داروسازی، فلسفه، مهندسی و علوم اجتماعی. ذکر این نکته لازم است شهریۀ دانشگاه لاوال، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته خبرنگاری در کانادا، سالانه بیست‌هزار دلار کاناداست.

دانشگاه کنکوردیا

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته خبرنگاری در کانادا دانشگاه کنکوردیاست. دانشگاه کنکوردیا هفدهمین دانشگاه برتر کانادا و جزو پانصد دانشگاه برتر دنیا به‌شمار می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۹۷۴ در شهر مونترال استان کبک آغاز به کار کرد. زبان تدریس در اغلب دانشگاه‌های استان کبک فرانسوی است. باوجوداین، دانشگاه کنکوردیا یکی از سه دانشگاه استان کبک محسوب می‌شود که زبان اصلی تدریس در آن انگلیسی است. بیش از ۴۶هزار نفر دانشجو در پنج دانشکدۀ این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. پنج دانشکدۀ دانشگاه کنکوردیا ازاین‌قرارند: علوم، مهندسی، هنرهای زیبا، کسب‌وکار و تحصیلات تکمیلی. شهریۀ سالانۀ تحصیل در مقطع کارشناسی این دانشگاه تقریباً ۲۲هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

منبع: