شهر بزانسون فرانسه یکی از شهرهای شرقی این کشور و مرکز فعلی استان دو (Doubs) و مرکز پیشین ناحیۀ قدیمی فرانش‌کنته است. این شهر ۶۵.۰۵ کیلومترمربع مساحت و درحدود ۱۲۸هزار نفر جمعیت دارد. در این مقاله، برای افراد علاقه‌مند به زندگی یا تحصیل در بزانسون، اطلاعاتی دربارۀ کیفیت زندگی در بزانسون، شهرهای نزدیک فرانسوی، وضعیت آب‌و‌هوایی، فرودگاه شهر بزانسون، فستیوال‌های شهر بزانسون، دانشگاه‌های واقع در بزانسون و هزینۀ زندگی در این شهر را بیان خواهیم کرد. اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه و زندگی در این کشور علاقه مند هستید حتما با ما همراه باشید.

دربارۀ شهر بزانسون در فرانسه

معماری و تاریخ شهر بزانسون هر علاقه‌مندی را به‌خود جذب می‌کند؛ زیرا دوستداران معماری و تاریخ هرآنچه نیاز دارند، در این شهر می‌یابند. این شهر با تپه‌هایی زیبا و رود دو احاطه شده است؛ اما با وجود زیبایی خیره‌کننده‌اش، جزو شهرهای مشهور فرانسه محسوب نمی‌شود. این شهر محل مطلوبی برای گردشگران است؛ چراکه تنها شصت کیلومتر تا مرز سوئیس فاصله دارد. گفتنی است علم ساعت‌سازی در این شهر سابقه‌ای دیرینه دارد و رابطۀ اقتصاد این کشور با صنعت ساعت و میکروتکنولوژی بسیار تنگاتنگ است. شهر بزانسون زادگاه ویکتور هوگو (۱۸۰۲ تا ۱۸۸۵)، شاعر و نویسنده و نمایشنامه‌نویس مشهور فرانسوی است و همین امر یکی دیگر از دلایل شهرت آن محسوب می‌شود. آگوست و لویی لومیر که برای اختراعات در عکاسی و سینما شهرت دارند، از دیگر مشاهیری هستند که در نزدیکی بزانسون متولد شده‌اند.

گردشگران با سفر به شهر بزانسون در فرانسه و بازدید از معماری خاص آن، ازجمله ساختمان‌های آبی و خاکستری ساخته‌شده با سنگ‌آهک محلی منظره‌ای جالب را مشاهده می‌کنند که ممکن است پیش‌تر در هیچ شهری ندیده باشند. بازدید از موزه‌هایی نظیر موزۀ هنرهای زیبا، موزۀ Time، محل تولد ویکتور هوگو یا موزۀ مقاومت جنگ جهانی دوم واقع در کلیسای جامع به گردشگران توصیه می‌شود. شهر بزانسون در فرانسه اهمیت مذهبی نیز دارد و مرکز تاریخی‌اش دست‌کمی از کلیساهای جامع ندارد. همچنین، کلیسای Saint-Jean یکی دیگر از مراکزی است که بر اهمیت مذهبی شهر می‌افزاید. دوچرخه‌سواران و عابران پیاده در مرکز شهر از اولویت برخوردارند و خطوط تراموا و اتوبوس به رفع مشکلات ترفیکی رایج کمک بسزایی می‌کند. ناگفته نماند شهر بزانسون در فرانسه بارها به‌عنوان «بهترین شهر فرانسه برای زندگی» معرفی شده است و امروزه نیز، به‌دلیل داشتن پارک‌ها و نگه‌داری‌های دقیق از چشم‌اندازهای طبیعی «سبزترین شهر فرانسه» شناخته می‌شود.

شهرهای نزدیک فرانسوی

شهرهای فرانسوی نزدیک به بزانسون و فاصله‌شان با آن به‌شرح زیر است:

  • شهر دیژون: ۹۲.۵۹ کیلومتر
  • شهر بورگاندی: ۱۵۱.۰۷ کیلومتر
  • شهر نانسی: ۲۰۵.۰۳ کیلومتر
  • شه انسی: ۲۱۸.۲۵ کیلومتر

وضعیت آب‌وهوایی شهر بزانسون فرانسه

شهر بزانسون فرانسه تابستان‌های معتدل و زمستان‌های بسیار سرد به‌همراه باد و آسمان نیمه‌ابری دارد. دمای هوای این شهر در طول سال از منفی ۱ تا ۲۵ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است و دمای کمتر از منفی ۷ و بیشتر از ۳۱ درجۀ سانتی‌گراد در آنجا به‌ندرت دیده می‌شود. فصل گرم سال در شهر بزانسون فرانسه از ۵ژوئن آغاز می‌شود و تا ۹سپتامبر با متوسط دمای ۲۱ درجۀ سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. گرم‌ترین روز سال در بزانسون ۳آگوست با حداکثر و حداقل دمای ۲۵ و ۱۵ درجۀ سانتی‌گراد است. فصل سرد سال در شهر بزانسون فرانسه نیز با متوسط دمای ۹ درجۀ سانتی‌گراد از ۱۶نوامبر آغاز می‌شود و تا ۲مارس ادامه می‌یابد. ناگفته نماند سردترین روز سال در این شهر ۲۷ژانویه است که حداقل و حداکثر دما به منفی ۱ و ۵ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. گردشگران نیز بهترین زمان سال برای سفر به شهر بزانسون را از اواسط ژوئن تا اوایل سپتامبر می‌دانند.

تحصیل در شهر بزانسون فرانسه

دانشگاه فرانش‌کنته دانشگاهی دولتی است که در شهر بزانسون قرار دارد و اولین مدرسه‌ای محسوب می‌شود که در کشور فرانسه ساخته شده است. امروزه، این مدرسه یکی از بخش‌های دانشگاه فرانش‌کنته را تشکیل می‌دهد و مخصوص رشتۀ مهندسی پزشکی است. دیگر مرکز آموزشی این شهر مدرسۀ مهندسی ENSMM است که در زمینۀ میکروتکنولوژی و مکانیک شهرت فراوانی دارد و مرکز زبان‌شناسی کاربردی با مهارت تدریس زبان‌های فرانسوی، عربی، چینی، انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، ژاپنی، پرتغالی، روسی و اسپانیایی به افراد غیربومی با زبان مادری متفاوت شناخته می‌شود.

هزینه‌های زندگی در شهر بزانسون فرانسه

هزینه‌های زندگی باتوجه‌به سبک زندگی، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. درادامۀ مقاله، برخی از هزینه‌های مهم زندگی در شهر بزانسون فرانسه نظیر موادغذایی و رستوران، هزینۀ حمل‌ونقل، هزینۀ مسکن، هزینۀ قبوض و اینترنت و سایر هزینه‌ها را شرح خواهیم داد.

هزینۀ موادغذایی و رستوران

هزینۀ مربوط به رستوران و موادغذایی، ازجمله هزینه‌های مهم زندگی در هر شهر است. قیمت خرید غذا در رستورانی ارزان‌قیمت در بزانسون ۱۱ یورو و در رستورانی نسبتاً گران‌قیمت ۵۰ یورو برای دو نفر است. برای تهیۀ موادغذایی پرمصرفی نظیر شیر (یک لیتر)، نان سفید (یک قرص)، برنج سفید (یک کیلوگرم)، تخم‌مرغ (دوازده عدد) و پنیر محلی (یک کیلوگرم)، فیلۀ مرغ (یک کیلوگرم) و گوشت گاو (یک کیلوگرم) به‌ترتیب ۰.۸۵، ۱.۲۷، ۱.۳۸، ۱.۵۲، ۱۵، ۷.۵۰ و ۱۲.۳۳ یورو باید پرداخت کرد. افزون‌براین، هزینۀ خرید هر کیلوگرم از میو‌ه‌هایی مانند سیب و موز و پرتقال به‌ترتیب ۲.۶۷ و ۱.۳۳ و ۲.۱۷ یورو و نیز هر کیلوگرم از صیفی‌جاتی همچون گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی و پیاز به‌ترتیب ۲.۳۰ و ۱ و ۱ یوروست.

هزینۀ حمل‌ونقل

قیمت بلیت یک‌طرفه و یک‌ماهۀ حمل‌ونقل داخلی در بزانسون به‌ترتیب ۱.۴۰ و ۴۲ یورو برآورد می‌شود. افرادی که از تاکسی برای رفت‌وآمد استفاده می‌کنند، باید بدانند کرایۀ تاکسی ۱.۷۴ یورو به‌ازای هر کیلومتر و مبلغ ورودی تاکسی ۲.۲۰ یوروست. ناگفته نماند برای خرید هر لیتر بنزین در شهر بزانسون فرانسه ۱.۳۲ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ مسکن

در میان هزینه‌های زندگی، هزینۀ مسکن را می‌توان مهم‌ترین هزینه دانست که بسته به محل زندگی و متراژ آپارتمان، متغیر است. برای مثال، اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر بزانسون فرانسه حدود ۵۰۰ یورو و اجاره‌بهای آپارتمانی مشابه خارج از مرکز شهر برابر ۳۷۵ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر و خارج از مرکز شهر به‌ترتیب ۸۷۵ و ۷۰۰ یورو تخمین زده می‌شود. شایان ذکر است قیمت خرید هر مترمربع آپارتمان در مرکز و خارج از مرکز شهر به‌ترتیب ۱،۸۵۰ و ۱،۱۰۰ یوروست.

هزینۀ قبوض و اینترنت

هزینۀ قبوض نیز باتوجه‌به سبک زندگی فرد و متراژ آپارتمان، متفاوت است. به‌عنوان نمونه، هزینۀ قبوض مربوط به آب و برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی برای آپارتمان ۸۵متری در بزانسون برابر ۱۳۰ یورو و هزینۀ اینترنت با سرعت شصت مگابیت‌برثانیۀ نامحدود ۱۹.۷۵ یورو در ماه است.

هزینۀ مدرسۀ کودکان

هزینۀ پیش‌دبستانی یا مهدکودک در شهر بزانسون فرانسه با درنظرگرفتن یک روز کامل خصوصی، ۲۰۰ یورو در ماه برای هر کودک است.

سایر هزینه‌ها

درکنار هزینه‌های زندگی گفته‌شده، هزینه‌های دیگری همچون لباس و ورزش و تفریح نیز برای برخی افراد اهمیت دارد. درادامه، وضعیت این هزینه‌ها را در شهر بزانسون باهم مرور خواهیم کرد.

هزینۀ لباس

قیمت خرید شلوار جین (با برند Levis 501 یا برندی مشابه) و لباس تابستانی (با برند Zara، H&M و...) از فروشگاه زنجیره‌ای به‌ترتیب ۵۳.۳۳ و ۳۰ یورو برآورد می‌شود. همچنین، قیمت متوسط یک جفت کتانی ورزشی و یک جفت کفش چرمی رسمی مردانه به‌ترتیب برابر ۷۱.۶۷ و ۸۰ یوروست.

هزینۀ ورزش و تفریح

شهریۀ باشگاه ورزشی در بزانسون برای هر فرد بزرگ‌سال ۲۴.۹۸ یورو در ماه و هزینۀ اجارۀ زمین تنیس در آخر هفته به‌ازای هر ساعت ۱۰ یورو تخمین زده می‌شود. علاوه‌براین، هزینۀ تفریحاتی نظیر رفتن به سینما ۹ یورو به‌ازای هر بلیت است.

برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ شهرهای نزدیک فرانسوی، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه‌های شهر دیژون فرانسه و شهر نانسی و شهر انسی فرانسه مراجعه کنید. همچنین برای آشنایی با چگونگی تحصیل در فرانسه، صفحۀ یادشده را بخوانید.

برای کسب اطلاعات درباره ی شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منابع: