وبگاه (The Times Higher Education) THE به‌تازگی آمار سالانۀ مؤسسه‌های برتر در زمینۀ اتحاد حرفه‌ای را منتشر کرد. در این رده‌بندی اشتغال‌زایی جهانی دانشگاه‌ها، شرکت‌هایی در سراسر دنیا ۲۵۰ مؤسسۀ آموزش عالی را به‌دلیل داشتن بیشترین تعداد فارغ‌التحصیلان کارمند (افراد شاغلِ بعد از اتمام تحصیل‌) رتبه‌بندی کردند که در میان کشورهای اصلی دانشجویی، فرانسه در ردۀ دوم قرار گرفته است.

شرکت مشاور منابع انسانی رده‌بندی اشتغال‌زایی جهانی (The Global Employability Rankings) را طراحی کرده است. این آمار نیز تنها در Times Higher Education منتشر می‌شود و معمولاً دانشگاه‌های آمریکا در صدر آن قرار دارند؛ اما امسال دانشگاه‌ها و مدرسه‌های بزرگ (Grandes Écoles) فرانسه عملکرد موفقی از خود نشان داده‌اند. در میان ۲۵۰ دانشگاه برتر در زمینۀ اشتغال‌زایی، هجده مؤسسۀ فرانسه قرار دارند.

مؤسسه‌های برتر در زمینۀ اشتغال‌زایی

طبق آمار، فرانسه بعد از ایالت متحدۀ آمریکا و قبل از آلمان و انگلیس و چین، در جایگاه دوم جهانی قرار گرفته است. دانشگاه‌های حاضر در این رتبه‌بندی از میان ۴۳ کشور هستند و در روند آن، کارفرمایان نیز به مؤسسه‌های کشور خود و کشورهای خارجی (در‌صورت استخدام نیرو از آن‌ها) رأی داده‌اند. ناگفته نماند براساس THE، این رده‌بندی دانشگاه‌هایی را معرفی می‌کند که دانشجویان را به بهترین نحو برای ورود به بازارکار آماده کرده‌اند.

مؤسسه‌های فرانسوی برتر

اولین مؤسسۀ فرانسوی سانترال سوپلک (CentraleSupélec) است که در جایگاه ۲۲ جهان قرار دارد و درمقایسه‌با رتبۀ سال گذشته‌اش (۴۴)، جهش چشمگیری تجربه کرده است. دیگر دانشگاه‌های برتر فرانسه که در میان صد دانشگاه برتر این رتبه‌بندی جای گرفته‌اند، ازاین‌قرارند:

  • دانشگاه HEC Paris
  • دانشگاه École Polytechnique
  • دانشگاه PSL (Paris Science et Lettres)
  • EM Lyon
  • Mines Paris Tech
  • بیزینس اسکول EDHEC
  • دانشگاه سوربن
  • دانشگاه ESSEC

بنابر اعلام وبگاه THE، بیشترِ مؤسسه‌های حاضر در این فهرست در شهر پاریس واقع شده‌اند. این گزاره تا حدودی درست است؛ اما در مقیاس بزرگ‌تر (۲۵۰ دانشگاه)، مؤسسه‌های فرانسوی به‌جز شهر پاریس، در شهرهای دیگری نظیر لیل و نیس نیز قرار گرفته‌اند.

افزون‌براین، وبگاه THE گفته است با وجود شیوع کووید۱۹ و بحران‌های سلامت، ۱۰۸هزار و ۲۲۵ رأی از نُه‌هزار مدیر بین‌المللی و عملیاتی در ۲۲ کشور جمع‌آوری شده است که به‌منظور ارزیابی عملکرد اشتغال‌زایی شش‌هزار مؤسسۀ بین‌المللی رأی داد‌ه‌اند. این وبگاه افزود در برخی کشورها، یافتن شغل برای فارغ‌التحصیلان آسان نیست؛ اما در کشورهای اروپایی، نظیر فرانسه و سوئیس و آلمان تجربۀ کاری طی تحصیل در رشتۀ مرتبط فراهم می‌شود.

منابع: