علم میکروبیولوژی موجودات زندۀ ریزی را مطالعه می‌کند که با چشم غیرمسلح آن‌ها را نمی‌توان دید؛ مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها. این موجودات ریز در تغییرات آب‌وهوایی، فاسدشدن موادغذایی، انتقال و مهار بیماری و بسیاری از پدیده‌های طبیعی نقشی اساسی ایفا می‌کنند؛ به‌همین‌سبب، دانشمندان حوزۀ میکروبیولوژی برخی از کشف‌های بزرگ قرن‌های اخیر را رقم زده‌اند. رشتۀ میکروبیولوژی یکی از کلیدهای راهگشا برای مسائلی مانند تهیۀ غذا و آب و انرژی پایدار در تمام نقاط زمین است. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل میکروبیولوژی در کانادا را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه تورنتو

بهترین دانشگاه برای تحصیل میکروبیولوژی در کانادا دانشگاه تورنتوست که در این رشته، در ردۀ سی‌ونهم دنیا نیز جای دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۲۷ در شهر تورنتو تأسیس شد و هم‌اکنون، بیش از ۷۴هزار نفر دانشجو در سه پردیس آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: مهندسی و علوم کاربردی، فیزیک و حرکت‌شناسی، ارتباطات، معماری، هنر، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، مدیریت، پزشکی، موسیقی، پرستاری، داروسازی، بهداشت عمومی، جنگلداری، مددکاری و علوم سیاسی. شهریۀ تحصیل در این رشته سالانه ۶۲هزار دلار کاناداست.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

پس از دانشگاه تورنتو، دانشگاه بریتیش کلمبیا بهترین دانشگاه برای تحصیل میکروبیولوژی در کانادا محسوب می‌شود که در این زمینه، جایگاه پنجاه‌و‌سوم دنیا را نیز ازآنِ خود کرده است. دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال ۱۹۰۸ در شهر بریتیش کلمبیا بنیان نهاده شد و درحال‌حاضر، بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در دو پردیس ونکوور و اوکاناگان این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه ازاین‌قرارند: علوم، کشاورزی، هنر، کسب‌وکار، پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، آموزش، جنگلداری، روزنامه‌نگاری، حقوق، موسیقی، علوم داروسازی، مددکاری و اقتصاد. شهریۀ سالانۀ تحصیل میکروبیولوژی در این دانشگاه چهل‌هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر در زمینۀ تحصیل میکروبیولوژی در کاناداست که در جایگاه سوم این کشور و پنجاه‌وهشتم جهان جای دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۱۳ در شهر مونترال آغاز به کار کرد و امروزه، دوره‌های متنوعی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری برگزار می‌کند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: آموزش، پرستاری، پزشکی، دندان‌پزشکی، حقوق، مددکاری، علوم طبیعی، علوم ارتباطات، علوم کامپیوتر، علوم تغذیه، کشاورزی و محیط‌زیست، مدیریت، معماری، موسیقی، مهندسی و هنر. شایان ذکر است شهریۀ سالانۀ تحصیل رشتۀ میکروبیولوژی در مقطع کارشناسی دانشگاه مک گیل ۴۵هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا چهارمین دانشگاه برتر کانادا و جزو ۱۵۰ دانشگاه برتر دنیا در این رشته به‌حساب می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ در شهر ادمونتون استان آلبرتا تأسیس شد و درحال‌حاضر، ۳۹هزار نفر دانشجو در چهارصد رشته در پنج پردیس آن تحصیل می‌کنند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از‌: کشاورزی، کسب‌وکار، هنر، آموزش، فنی‌و‌مهندسی، حقوق، پزشکی و دندان‌پزشکی، پرستاری، داروسازی، تربیت‌بدنی و توان‌بخشی. شهریۀ دانشگاه آلبرتا، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل میکروبیولوژی در کانادا، به حدود سی‌‌هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری پنجمین دانشگاه‌ برتر در زمینۀ تحصیل میکروبیولوژی در کانادا به‌حساب می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۹۶۶ در شهر کلگری استان آلبرتا بنیان نهاده شد و هم‌اکنون، پذیرای بیش از سی‌هزار نفر دانشجو در سیزده دانشکده است. دانشکده‌های دانشگاه کلگری عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ حرکت‌شناسی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ مددکاری، دانشکدۀ دام‌پزشکی، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، مدرسۀ پزشکی، مدرسۀ کشاورزی، مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ مهندسی و مدرسۀ آموزش. شهریۀ سالانۀ تحصیل در این رشته بیست‌هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال ششمین دانشگاه برتر برای تحصیل میکروبیولوژی در کانادا و یکی از ۱۵۰ دانشگاه برتر دنیا در این زمینه به‌شمار می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ در شهر مونترال آغاز به کار کرد و درحال‌حاضر، چهارده دانشکده دارد. دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: هنر و علوم، آموزش، طراحی، حرکت‌شناسی، حقوق، پزشکی، دندان‌پزشکی، پرستاری، موسیقی، بینایی‌سنجی، بهداشت عمومی، داروسازی، دام‌پزشکی و مطالعات تکمیلی. ناگفته نماند شهریۀ تحصیل میکروبیولوژی در مقطع کارشناسی این دانشگاه ۲۲‌هزار دلار کانادا برای یک سال است.

دانشگاه مک مستر

دانشگاه مک مستر نیز یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل میکروبیولوژی در کاناداست و جزو دویست دانشگاه برتر دنیا در این رشته نیز به‌حساب می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۸۸۷ بنیان نهاده شد و هم‌اکنون، بیش از سی‌هزار نفر دانشجو در شش دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. این شش دانشکده از‌این‌قرارند: دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ علوم بهداشتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ علوم پایه، دانشکدۀ علوم اجتماعی و مدرسۀ کسب‌وکار. شهریۀ سالانۀ تحصیل رشتۀ میکروبیولوژی در دانشگاه مک مستر تقریباً به ۳۶هزار دلار کانادا می‌رسد.

دانشگاه گوئلف

دانشگاه گوئلف هشتمین دانشگاه برتر کانادا و جزو دویست دانشگاه برتر دنیا در این رشته است. این دانشگاه در سال ۱۹۶۴ در شهر گوئلف استان انتاریو تأسیس شد و هم‌اکنون، از بیش از ۲۷هزار دانشجو در ۱۴۲ رشتۀ تحصیلی میزبانی می‌کند. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ علوم زیستی، دانشکدۀ مهندسی و مطالعات فیزیک، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی کاربردی، دانشکدۀ کشاورزی، دانشکدۀ دام‌پزشکی و مدرسۀ کسب‌وکار. شهریۀ تحصیل میکروبیولوژی در این دانشگاه در‌حدود ۲۸هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود.

دانشگاه لاوال

دانشگاه لاوال

دانشگاه لاوال نهمین دانشگاه برتر کانادا و جزو دویست دانشگاه برتر دنیا در زمینۀ میکروبیولوژی شناخته می‌شود. این دانشگاه در سال ۱۶۶۳ در شهر کبک بنیان نهاده شد و قدیمی‌ترین مؤسسۀ آموزش عالی در کانادا به‌شمار می‌آید. ناگفته نماند زبان تدریس در این دانشگاه فرانسوی است و بیش از ۴۲هزار نفر دانشجو در شانزده دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های دانشگاه لاوال بدین‌شرح‌اند‌: علوم کاربردی، کشاورزی، معماری، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، علوم انسانی، جغرافیا، هنر، پزشکی، پرستاری، موسیقی، داروسازی، فلسفه، مهندسی و علوم اجتماعی. ذکر این نکته لازم است شهریۀ تحصیل در دانشگاه لاوال، یکی از دانشگاه‎های برتر برای تحصیل میکروبیولوژی در کانادا، سالانه ۲۲هزار دلار کاناداست.

دانشگاه مانیتوبا

دانشگاه مانیتوبا آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل میکروبیولوژی در کاناداست. این دانشگاه در سال ۱۸۷۷ در شهر وینیپگ تأسیس شد و هم‌اکنون، میزبان بیش از ۲۸هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. دوازده دانشکدۀ این دانشگاه از‌این‌قرارند: کشاورزی و علوم غذایی، معماری، هنر، کسب‌وکار، آموزش، مهندسی، تحصیلات تکمیلی، پرستاری، داروسازی، دندان‌پزشکی، حقوق و علوم. شهریۀ تحصیل این رشته حدود هجده‌هزار دلار کانادا در سال برآورد می‌شود.

منبع: