شهر وایت هورس کانادا (Whitehorse) بزرگ‌ترین شهر و مرکز قلمرو یوکان (Yukon Territory) کاناداست. قلمرو یوکان کوچک‌ترین و غربی‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین قلمرو کانادا شناخته می‌شود و مرکز آن، وایت هورس، تنها شهر یوکان و بزرگ‌ترین شهر تمام قلمروهای کانادا به‌شمار می‌رود. ازآنجا‌که دانشگاه یوکان در شهر وایت هورس قرار گرفته است، می‌توان این شهر را شهری مناسب برای تحصیل در کانادا دانست.

مساحت و جمعیت شهر وایت هورس

مساحت شهر وایت هورس کانادا تقریباً ۴۱۶.۵۴ کیلومترمربع است و براساس سرشماری سال ۲۰۱۶ کانادا، درحدود ۲۵،۰۸۵ نفر جمعیت دارد. تراکم جمعیت در وایت هورس حدود ۶۰.۲ نفر در هر کیلومترمربع است. دو زبان انگلیسی و فرانسوی زبان‌های رسمی قلمرو یوکان محسوب می‌روند. براساس سرشماری سال ۲۰۱۱ در کانادا، زبان مادری حدود ۸۴.۳درصد از ساکنان وایت هورس انگلیسی و زبان مادری تقریباً ۴.۶درصد از آن‌ها فرانسوی است.

وضعیت آب‌وهوایی شهر وایت هورس کانادا

وضعیت آب‌وهوایی شهر وایت هورس کانادا

ازآنجاکه شهر وایت هورس در درۀ وایت هورس و فاصلۀ نسبتاً نزدیک به اقیانوس آرام قرار دارد، آب‌وهوای آن در‌مقایسه‌با شهرهای شمالی دیگر کانادا مانند یلونایف کمی معتدل‌تر است. به‌طورکلی، شهرهایی که در موقعیت جغرافیایی مشابه با وایت هورس قرار گرفته‌اند، در زمستان‌ها روزهای کوتاه و در تابستان‌ها روزهای بسیار بلند با حدود ۱۹ ساعت تابش آفتاب دارند.
آب‌وهوای شهر وایت هورس کانادا در تابستان‌ها نسبتاً گرم و در زمستان‌ها بسیار سرد و برفی و در طول سال همواره نیمه‌ابری است. در طول سال، میانگین دمای هوا در این شهر از منفی ۱۹ تا ۲۱ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است و به‌ندرت به کمتر از منفی ۳۶ یا بیشتر از ۲۶ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. بهترین زمان برای سفر به وایت هورس و انجام فعالیت‌های مخصوص هوای گرم از اواخر ژوئن تا اوایل اوت است. فصل گرم شهر وایت هورس ۳.۶ ماه، یعنی از ۱۷مه تا ۶سپتامبر، طول می‌کشد و میانگین دما در این دوره بیش از ۱۴ درجۀ سانتی‌گراد است. فصل سرد سال نیز ۳.۵ ماه، یعنی از ۱۱نوامبر تا ۲۶فوریه، طول می‌کشد و میانگین دما در این بازۀ زمانی به کمتر از منفی ۵ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد.

کیفیت زندگی در شهر وایت هورس

شهر وایت هورس با ساحل رود یوکان و کوه‌ها و دریاچه‌های زیبا محاصره شده است و از طبیعتی بکر و شگفت‌انگیز بهره می‌برد. این شهر محیطی امن برای زندگی و اقتصادی سالم دارد و از هر نظر، شهری مناسب محسوب می‌شود. همچنین براساس رکورد جهانی گینس، شهر وایت هورس کانادا رکورد کمترین آلودگی هوا در دنیا را ازآنِ خود کرده است. به‌طورکلی، می‌توان گفت کیفیت زندگی در شهر وایت هورس در سطح مطلوبی قرار دارد. درادامه، سطح کیفیت زندگی در شاخص‌های دیگر را می‌خوانید. این داده‌ها از وبگاه Numbeo در دسامبر۲۰۲۰ استخراج شده است

  • شاخص امنیت: متوسط
  • شاخص خدمات بهداشتی: بالا
  • شاخص اقلیمی: پایین
  • شاخص زمان ترافیک: بسیار پایین
  • شاخص آلودگی هوا: بسیار پایین

کالج‌ها و دانشگاه‌های شهر وایت هورس کانادا

کالج‌ها و دانشگاه‌های شهر وایت هورس کانادا

پردیس اصلی دانشگاه یوکان کانادا که با نام پردیس آیامدیگوت (Ayamdigut) نیز شناخته می‌شود، در نزدیکی مرکز شهر وایت هورس قرار دارد. بیشتر ساختمان‌های مسکونی و خوابگاه‌های دانشگاه یوکان در ضلع غربی پردیس اصلی این دانشگاه در وایت هورس قرار گرفته‌اند.

دانشگاه یوکان کانادا

دانشگاه یوکان کانادا (Yukon University) که پیش‌تر با نام کالج یوکان شناخته می‌شد، دانشگاهی دولتی در شهر وایت هورس در قلمرو یوکان کاناداست. این دانشگاه چندین دورۀ کارشناسی و مدرک دیپلم و آموزش مهارت‌های فنی‌و‌حرفه‌ای را به دانشجویانی از سراسر دنیا ارائه می‌کند. دوره‌های آموزشی این دانشگاه در زمینه‌های مختلف ازجمله، هنر، علوم انسانی، آموزش، علوم بهداشتی، هتلداری، مدیریت و گردشگری است.

هزینه زندگی در شهر وایت هورس کانادا

هزینه زندگی در شهر وایت هورس کانادا

مسلماً هزینه‌های زندگی افراد با سبک زندگی‌های گوناگون، متفاوت است؛ اما به‌طورکلی، هزینه زندگی در شهر وایت هورس از هزینۀ زندگی در دیگر شهرهای شمالی کانادا مانند یلونایف کمتر ارزیابی می‌شود. درواقع، می‌توان گفت وایت هورس یکی از شهرهای نسبتاً مقرون‌به‌صرفه در قلمروهای شمالی کاناداست که در آن، میانگین حقوق خالص ماهانه پس از کسر مالیات به ۳،۳۲۱.۴۸ دلار کانادا می‌رسد. با درنظرگرفتن میانگین حقوق و هزینه‌ها و کیفیت زندگی در این شهر، می‌توان گفت وایت هورس شهری مناسب برای زندگی است. درادامه، جزئیات میانگین هزینه‌های اصلی زندگی در شهر وایت هورس در سال ۲۰۲۰ را شرح داده‌ایم. این اطلاعات از جدیدترین داده‌های وبگاه Numbeo در اکتبر۲۰۲۰ استخراج و تمام مبالغ به دلار کانادا محاسبه شده‌ است.

هزینۀ موادغذایی و رستوران

هزینه‌های مربوط به رستوران و موادغذایی از هزینه‌های بسیار مهم برای زندگی است. در شهر وایت هورس، هزینۀ غذا در رستورانی ارزان‌قیمت ۱۹ دلار و در رستورانی نسبتاً گران‌قیمت ۶۵ دلار برای سه کورس غذای دو نفر است. علاوه‌براین، هزینۀ خرید موادغذایی پرمصرفی نظیر شیر (یک لیتر)، نان سفید (یک قرص ۵۰۰گرمی)، تخم‌مرغ (دوازده عدد)، پنیر محلی (یک کیلوگرم) و فیلۀ مرغ (یک کیلوگرم) به‌ترتیب ۳.۰۱، ۳.۳۳، ۳.۵۰، ۷ و ۲۱.۵۹ دلار تخمین زده می‌شود. همچنین، هر کیلوگرم از میو‌ه‌هایی مانند سیب و موز و پرتقال به‌ترتیب ۴ و ۱.۴۳ و ۲ دلار و هر کیلوگرم از صیفی‌جاتی همچون گوجه‌فرنگی و پیاز نیز به‌ترتیب ۳.۵۰ و ۱.۹۸ دلار قیمت دارند.

هزینۀ حمل‌و‌‌نقل

هزینۀ حمل‌و‌نقل نیز یکی دیگر از هزینه‌های مهم به‌حساب می‌آید که بسته به نوع حمل‌و‌نقل افراد، متغیر است. در شهر وایت هورس، برای خرید بلیت یک‌طرفه و یک‌ماهۀ حمل‌و‌نقل داخلی به‌ترتیب حدود ۲.۵۰ و ۶۲ دلار باید پرداخت کرد. افزون‌براین، مبلغ ورودی تاکسی ۴.۳۳ دلار و کرایه حدود ۱.۵۰ دلار به‌ازای هر کیلومتر و هزینۀ هر ساعت انتظار تاکسی حدود ۳۴ دلار است. ناگفته نماند هر لیتر بنزین در وایت هورس حدود ۱.۳۸ دلار قیمت دارد.

هزینۀ مسکن

در میان هزینه‌های مربوط به زندگی، هزینۀ مسکن را می‌توان مهم‌ترین هزینه در نظر گرفت که باتوجه‌به محل زندگی و متراژ خانه، متغیر است. برای مثال، اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۱،۴۰۰ دلار و اجاره‌بهای آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۱،۲۵۸.۳۳ دلار در ماه است. همچنین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۲،۲۲۰ دلار و اجاره‌بهای ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۸۸۰ دلار برآورد می‌شود.

هزینۀ قبوض و اینترنت

هزینۀ قبوض نیز بسته به سبک زندگی فرد و متراژ آپارتمان، متفاوت است. در این شهر، هزینۀ قبوض مربوط به آب، برق، سیستم گرمایشی و سرمایشی و حمل زباله برای آپارتمان ۸۵متری ۲۱۸ دلار و هزینۀ اینترنت ADSL یا کابلی با حداقل سرعت شصت مگابیت‌بر‌ثانیۀ نامحدود ۱۴۳.۳۸ دلار در ماه است.



منابع: