استان آلبرتا یکی از دَه استان کاناداست که چهارمیلیون نفر جمعیت دارد و چهارمین استان پرجمعیت این کشور به‌شمار می‌آید. این استان از شرق با استان ساسکاچوان و از غرب با استان بریتیش کلمبیا و از جنوب با ایالت مونتانای آمریکا همسایه است. شهر ادمونتون، مرکز استان آلبرتا، تأمین‌کنندۀ اصلی نفت خام و خدمات وابسته به آن در کاناداست. ناگفته نماند بزرگ‌ترین شهر استان آلبرتا شهر کلگری است و دو شهر ادمونتون و کلگری با جمعیتی بیش از دومیلیون نفر میزبان بهترین دانشگاه های آلبرتا هستند. از این میان دانشگاه‌های آلبرتا و کلگری جزو دانشگاه‌های برتر کانادا به‌حساب می‌آیند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه های آلبرتا را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا در سال ۱۹۰۸ در شهر ادمونتون تأسیس شد. این دانشگاه یکی از پنج دانشگاه برتر در زمینه‌های علوم انسانی، علوم طبیعی، هنر، کسب‌وکار، مهندسی و علوم سلامت در کاناداست. هم‌اکنون، دانشگاه آلبرتا از بیش از ۳۹هزار نفر دانشجو میزبانی می‌کنند که در بیش از چهارصد دورۀ فنی‌وحرفه‌ای و دانشگاهی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه آلبرتا پنج پردیس و هجده دانشکده دارد. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه از‌این‌قرارند: کشاورزی، کسب‌وکار، هنر، آموزش، مهندسی، حقوق، پزشکی و دندان‌پزشکی، پرستاری، داروسازی و علوم. این دانشگاه در پردیس خود دوره‌های کارشناسی را به زبان فرانسوی یا زبان‌های انگلیسی و فرانسوی (دوزبانه) ارائه می‌کند. شهریۀ تحصیل در دورۀ کارشناسی برترین نام در میان دانشگاه های آلبرتا به‌طور‌متوسط حدود هجده‌هزار دلار کانادا در سال است.

دانشگاه کلگری

دومین نام در میان دانشگاه های آلبرتا دانشگاه کلگری است. دانشگاه کلگری در سال ۱۹۶۶ شروع به کار کرد و درحال‌حاضر، میزبان بیش از ۳۳هزار نفر دانشجو در پنج پردیس و چهارده دانشکده است. چهارده دانشکدۀ این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر، مدرسۀ پزشکی، مدرسۀ معماری، مدرسۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ حرکت‌شناسی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ پرستاری، مدرسۀ مهندسی، دانشکدۀ علوم پایه، دانشکدۀ مددکاری اجتماعی، دانشکدۀ دام‌پزشکی و مدرسۀ آموزش. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه کلگری بدین‌شرح‌اند: انسان‌شناسی، باستان‌شناسی، تاریخ هنر، تئاتر، اقتصاد، زبان انگلیسی، فیلم، روابط بین‌الملل، زبان‌شناسی، موسیقی، فلسفه، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، پزشکی، اخترفیزیک، علوم زیست‌شناسی، علوم کامپیوتر، زمین‌شناسی، ریاضیات، نوروساینس، فیزیک، مددکاری، دام‌پزشکی، حسابداری، مدیریت فناوری کسب‌وکار، بازاریابی، مدیریت عملیات، مدیریت ریسک، معماری، مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی انرژی، مهندسی مکانیک، مهندسی نفت‌و‌گاز و مهندسی نرم‌افزار. شهریۀ اکثر رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی دانشگاه کلگری بین دَه‌ تا پانزده‌هزار دلار کاناداست.

دانشگاه لتبریج

دانشگاه لتبریج

یکی دیگر از دانشگاه های آلبرتا دانشگاه لتبریج است. این دانشگاه در سال ۱۹۶۷ در شهر لتبریج استان آلبرتا تأسیس شد و یک پردیس نیز در شهر کلگری استان آلبرتا دارد. هم‌اکنون در دو پردیس لتبریج و کلگری، نه‌هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در ۲۲۵ رشته مشغول تحصیل هستند. این دانشگاه شش دانشکده دارد: دانشکدۀ هنر و علوم، مدرسۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ هنرهای زیبا، دانشکدۀ علوم سلامت و دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه لتبریج ازاین‌قرارند: بیوتکنولوژی کشاورزی، آمار کاربردی، علوم زیستی، شیمی، علوم کامپیوتر، اقتصاد، حسابداری، مدیریت علوم کامپیوتر، مدیریت منابع انسانی، مدیریت بین‌المللی، مدیریت مالی، زبان انگلیسی، تاریخ، ریاضی، پرستاری، سلامت عمومی، نوروساینس، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی. شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه لتبریج حدود هفده‌هزار دلار و شهریۀ تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری آن بین پنج‌ تا هفت‌هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

دانشگاه مانت رویال

دانشگاه مانت رویال در سال ۱۹۱۰ در شهر کلگری استان آلبرتا آغاز به کار کرد. درحال‌حاضر، این دانشگاه پذیرای بیش از چهارده‌هزار نفر دانشجو در ۳۲ رشتۀ تحصیلی است. ناگفته نماند درحدود ۸۰درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه مانت رویال در کمتر از یک سال پس از پایان تحصیل، در شغلی مرتبط با رشتۀ تحصیلی‌شان مشغول کار شده‌اند. شش دانشکدۀ این دانشگاه عبارت‌اند از: هنر، کسب‌وکار، ارتباطات، سلامت و آموزش، علوم و فناوری و تحصیلات تکمیلی. از میان رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه مانت رویال نیز می‌توان به این‌ها اشاره کرد: اقتصاد، زبان انگلیسی، طراحی داخلی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، حسابداری، مدیریت، بازاریابی، روزنامه‌نگاری، آموزش، زیست‌شناسی، شیمی‌و‌فیزیک و ریاضیات. شهریۀ تحصیل در یکی از معتبرترین دانشگاه های آلبرتا برای دانشجویان بین‌المللی به‌طورمتوسط حدود دَه‌هزار دلار کاناداست.

دانشگاه مک ایوان

دانشگاه مک ایوان

دانشگاه مک ایوان یکی دیگر از دانشگاه های آلبرتا است. این دانشگاه در سال ۱۹۷۱ بنیان نهاده شد و هم‌اکنون در آن، بیش از هزار نفر دانشجوی بین‌المللی از شصت کشور دنیا در ۶۵ رشته مشغول به تحصیل هستند. چهار دانشکدۀ این دانشگاه عبارت‌اند از: هنر و علوم، هنرهای زیبا و ارتباطات، سلامت و پرستاری. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه مک ایوان بدین‌شرح‌اند: هنر، علوم، حسابداری و سنجش استراتژیک، مدیریت کسب‌وکار، مدیریت منابع انسانی، ارتباطات، طراحی، مدیریت فرهنگی و هنری، هنرهای نمایشی، مددکاری، طب سوزنی و پرستاری. هزینۀ تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه مک ایوان بین ۲۳ تا ۲۵هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

مؤسسۀ فناوری آلبرتای شمالی

مؤسسۀ فناوری آلبرتای شمالی از نام‌های آشنا در میان دانشگاه های آلبرتا است. این مؤسسه در سال ۱۹۶۲ تأسیس شد و امروزه، حدود شانزده‌هزار نفر دانشجو در آن تحصیل می‌کنند. از میان دوره‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی این مؤسسه می‌توان به این‌ها اشاره کرد: مدیریت فناوری، مدیریت ساخت‌و‌ساز، مدیریت کسب‌وکار، سیستم‌های اطلاعاتی، مدیریت شبکه و مدیریت مالی. بودجۀ سالانۀ این دانشگاه در‌حدود ۳۸۰میلیون دلار کانادا است و هر سال نزدیک به هفت‌میلیون دلار کانادا در قالب اسکالرشیپ به دانشجویان کمک مالی می‌شود. شهریۀ تحصیل در مؤسسۀ فناوری آلبرتای شمالی بسته به رشتۀ انتخابی بین ۱۸ تا ۲۷هزار دلار کانادا متغیر است.

دانشگاه کنکوردیای ادمونتون

دانشگاه کنکوردیای ادمونتون

دانشگاه کنکوردیای ادمونتون در سال ۱۹۲۱ آغاز به کار کرد و هم‌اکنون، پنج دانشکده و دو مدرسه دارد: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ مدیریت، دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، مدرسۀ تربیت‌بدنی و مدرسۀ موسیقی. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه کنکوردیای ادمونتون عبارت‌‌اند از: حسابداری، زیست‌شناسی، شیمی، مدیریت داده، زبان انگلیسی، علوم محیط‌زیست، مدیریت منابع انسانی، فناوری اطلاعات، بازاریابی، ریاضیات، موسیقی، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی. شهریۀ تحصیل دانشجویان بین‌المللی در این دانشگاه به‌ازای هر واحد درسی ۳۲۵ دلار کاناداست و شهریۀ یک سال تحصیل در یکی از مشهورترین دانشگاه های آلبرتا با احتساب دیگر هزینه‌های جانبی، مانند بیمه حدوداً به یازده‌هزار دلار کانادا می‌رسد.

دانشگاه کینگ

آخرین نام در فهرست دانشگاه های آلبرتا دانشگاه کینگ است. این دانشگاه در سال ۱۹۷۹ تأسیس شد و درحال‌حاضر، تقریباً از هزار نفر دانشجو میزبانی می‌کند. در مقطع کارشناسی دانشگاه کینگ، دانشجویان در زمینه‌های مختلفی همچون هنر، علوم انسانی، موسیقی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، کسب‌وکار و آموزش مشغول تحصیل هستند. برخی از رشته‌های دانشگاه کینگ از‌این‌قرارند: زیست‌شناسی، شیمی، علوم رایانه، مدیریت محیط‌زیستی، زبان انگلیسی، علوم محیط‌زیست، تاریخ، آموزش موسیقی، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی. شهریۀ سالانۀ تحصیل دانشجویان بین‌المللی در این دانشگاه حدود سیزده‌هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

منبع: