شهر سنت جانز کانادا (St. John’s) بزرگ‌ترین شهر و مرکز استان نیوفاندلند و لابرادور کاناداست. این شهر در شبه‌جزیرۀ آوالون در جزیرۀ نیوفاندلند قرار دارد و بدون درنظرگرفتن جزیرۀ گرین‌لند، شرقی‌ترین شهر آمریکای‌شمالی و یکی از شهرهای قدیمیِ آن به‌شمار می‌رود. ازآنجا‌که دانشگاه مموریال نیوفاندلند، یکی از دانشگاه‌های برتر کانادا، در شهر سنت جانز قرار گرفته است، می‌توان این شهر را شهری مناسب برای زندگی و تحصیل در کانادا دانست.

مساحت و جمعیت شهر سنت جانز

مساحت شهر سنت جانز کانادا تقریباً ۴۴۵.۸۸ کیلومترمربع است و براساس سرشماری سال ۲۰۱۶ کانادا، درحدود ۱۰۸،۸۶۰ نفر جمعیت دارد. تراکم جمعیت در سنت جانز حدود ۲۴۴.۱ نفر در هر کیلومترمربع و زبان مادری حدود ۹۲درصد از ساکنانش انگلیسی است.

وضعیت آب‌وهوایی شهر سنت جانز کانادا

وضعیت آب‌وهوایی شهر سنت جانز کانادا

آب‌وهوای شهر سنت جانز کانادا در تابستان‌ها نسبتاً گرم و در زمستان‌ها بسیار سرد و همراه با وزش باد و در طول سال همواره نیمه‌ابری است. در طول سال، میانگین دمای هوا در این شهر از منفی ۱۱ تا ۲۲ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است و به‌ندرت به کمتر از منفی ۲۱ یا بیشتر از ۲۶ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. بهترین زمان برای سفر به سنت جانز و انجام فعالیت‌های مخصوص هوای گرم از اوایل ژوئیه تا اوایل سپتامبر است. فصل گرم شهر سنت جانز ۳.۵ ماه، یعنی از ۴ژوئن تا ۲۰سپتامبر، طول می‌کشد و میانگین دما در این دوره بیش از ۱۷ درجۀ سانتی‌گراد است. فصل سرد سال نیز ۳.۲ ماه، یعنی از ۷دسامبر تا ۱۴مارس، طول می‌کشد و میانگین دما در این بازۀ زمانی به کمتر از ۳ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد.

کیفیت زندگی در شهر سنت جانز

به‌طورکلی، می‌توان گفت کیفیت زندگی در شهر سنت جانز در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد. می توان گفت شهری مناسب برای مهاجرت تحصیلی به کانادا می باشد. درادامه، سطح کیفیت زندگی در شاخص‌های دیگر را می‌خوانید. این داده‌ها از وبگاه Numbeo در نوامبر۲۰۲۰ استخراج شده است.

  • شاخص قدرت خرید: پایین
  • شاخص امنیت: متوسط
  • شاخص خدمات بهداشتی: بالا
  • شاخص اقلیمی: متوسط
  • شاخص هزینۀ زندگی: متوسط
  • شاخص نسبت قیمت ملک به درآمد: پایین
  • شاخص زمان ترافیک: بسیار پایین
  • شاخص آلودگی هوا: پایین

کالج‌ها و دانشگاه‌های شهر سنت جانز کانادا

کالج‌ها و دانشگاه‌های شهر سنت جانز کانادا

پردیس اصلی دانشگاه مموریال نیوفاندلند (MUN)، بزرگ‌ترین دانشگاه منطقۀ کانادای آتلانتیک و کالج نورث آتلانتیک یا آتلانتیک شمالی کانادا (CNA) در شهر سنت جانز قرار گرفته‌اند.

دانشگاه مموریال نیوفاندلند

دانشگاه مموریال نیوفاندلند (Memorial University of Newfoundland) که با نام دانشگاه مموریال نیز شناخته می‌شود، دانشگاهی دولتی در شهر سنت جانز در استان نیوفاندلند و لابرادور کاناداست. دانشگاه مموریال بزرگ‌ترین دانشگاه کانادای آتلانتیک و تنها دانشگاه استان نیوفاندلند و لابرادور محسوب می‌شود. در رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه در ردۀ ۷۰۱ تا ۷۵۰ دانشگاه‌های جهان قرار گرفته است. حدود هجده‌هزار نفر دانشجو از صد کشور جهان در هفت دانشکدۀ دانشگاه مموریال تحصیل می‌کنند. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر، کسب‌وکار و تجارت، آموزش، مهندسی، پزشکی، پرستاری و علوم.

کالج آتلانتیک شمالی کانادا

کالج نورث آتلانتیک یا آتلانتیک شمالی کانادا (College of North Atlantic) کالجی دولتی در استان نیوفاندلند و لابرادور است. این کالج یکی از مؤسسه‌های آموزش عالی بزرگ کانادای آتلانتیک به‌شمار می‌رود. هرسال بیش از نُه‌هزار نفر دانشجو در بیش از صد رشتۀ تحصیلی این کالج تحصیل می‌کنند. دوره‌های آموزشی کالج نورث آتلانتیک در زمینه‌هایی مانند مهندسی و فناوری، علوم، علوم بهداشتی و پرستاری ارائه می‌شود.

هزینه زندگی در شهر سنت جانز کانادا

مسلماً هزینه‌های زندگی افراد با سبک زندگی‌های گوناگون، متفاوت است؛ اما به‌طورکلی، هزینه زندگی در شهر سنت جانز از هزینۀ زندگی در دیگر شهرهای بزرگ کانادا کمتر ارزیابی می‌شود. درواقع، می‌توان گفت سنت جانز یکی از شهرهای نسبتاً مقرون‌به‌صرفه در کانادا محسوب می‌شود که در آن، میانگین حقوق خالص ماهانه پس از کسر مالیات به ۲،۲۲۴.۲۹ دلار کانادا می‌رسد. با درنظرگرفتن میانگین حقوق و هزینه‌ها و کیفیت زندگی در این شهر، می‌توان گفت سنت جانز شهری مناسب برای زندگی است. درادامه، جزئیات میانگین هزینه‌های اصلی زندگی در شهر سنت جانز در سال ۲۰۲۰ را شرح داده‌ایم. این اطلاعات از جدیدترین داده‌های وبگاه Numbeo در اکتبر۲۰۲۰ استخراج و تمام مبالغ به دلار کانادا محاسبه شده‌ است.

هزینۀ موادغذایی و رستوران

هزینه‌های مربوط به رستوران و موادغذایی از هزینه‌های بسیار مهم برای زندگی است. در شهر سنت جانز، هزینۀ غذا در رستورانی ارزان‌قیمت ۲۰ دلار و در رستورانی نسبتاً گران‌قیمت ۷۵ دلار برای سه کورس غذای دو نفر است. علاوه‌براین، هزینۀ خرید موادغذایی پرمصرفی نظیر شیر (یک لیتر)، نان سفید (یک قرص ۵۰۰گرمی)، برنج سفید (یک کیلوگرم)، تخم‌مرغ (دوازده عدد)، پنیر محلی (یک کیلوگرم)، فیلۀ مرغ (یک کیلوگرم) و گوشت گاو (یک کیلوگرم) به‌ترتیب ۳.۰۷، ۳.۳۹، ۴.۲۰، ۳.۷۹، ۹.۲۰، ۱۲.۵۰ و ۱۴.۱۷ دلار تخمین زده می‌شود. همچنین، هر کیلوگرم از میو‌ه‌هایی مانند سیب و موز و پرتقال به‌ترتیب ۵.۰۸ و ۳.۰۸ و ۵.۶۵ دلار و هر کیلوگرم از صیفی‌جاتی همچون گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی و پیاز نیز به‌ترتیب ۴.۶۰ و ۳.۹۶ و ۳ دلار قیمت دارند.

هزینۀ حمل‌و‌‌نقل

هزینۀ حمل‌و‌نقل نیز یکی دیگر از هزینه‌های مهم به‌حساب می‌آید که بسته به نوع حمل‌و‌نقل افراد، متغیر است. در شهر سنت جانز، برای خرید بلیت یک‌طرفه و یک‌ماهۀ حمل‌و‌نقل داخلی به‌ترتیب حدود ۲.۵۰ و ۷۸ دلار باید پرداخت کرد. افزون‌براین، مبلغ ورودی تاکسی ۳.۷۵ دلار و کرایه حدود ۱.۶۲ دلار به‌ازای هر کیلومتر و هزینۀ هر ساعت انتظار تاکسی حدود ۳۰ دلار است. ناگفته نماند هر لیتر بنزین در سنت جانز حدود ۱.۱۲ دلار قیمت دارد.

هزینۀ مسکن

در میان هزینه‌های مربوط به زندگی، هزینۀ مسکن را می‌توان مهم‌ترین هزینه در نظر گرفت که باتوجه‌به محل زندگی و متراژ خانه متغیر است. برای مثال، اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۸۷۳.۸۵ دلار و اجاره‌بهای آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۷۵۰ دلار در ماه است. همچنین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۵۰۴.۵۵ دلار و اجاره‌بهای ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۱۹۵.۴۵ دلار برآورد می‌شود.

هزینۀ قبوض و اینترنت

هزینۀ قبوض نیز بسته به سبک زندگی فرد و متراژ آپارتمان، متفاوت است. در این شهر، هزینۀ قبوض مربوط به آب، برق، سیستم گرمایشی و سرمایشی و حمل زباله برای آپارتمان ۸۵متری ۲۲۹.۳۳ دلار و هزینۀ اینترنت ADSL یا کابلی با حداقل سرعت شصت مگابیت‌بر‌ثانیۀ نامحدود ۱۰۳.۶۲ دلار در ماه است.



منابع: