گاهی روند و چگونگی تحصیل به‌ویژه برای والدین، فرایندی بسیار اضطراب‌آور است؛ زیرا آنان بیشتر وقتشان را برای رسیدگی به فرزندان صرف می‌کنند. بااین‌حال، آلمان شرایط را برای والدین علاقه‌مند به تحصیل راحت‌تر می‌کند. در این مقاله، با سختی‌های مسیر تحصیل والدین و خدمات آلمان به آنان بیشتر خواهیم شد.

مراکز نگه‌داری کودک

ممکن است دانشجویان دارای فرزند زمان کافی برای شرکت در کلاس‌ها نداشته باشند و اگر هم موفق شوند در کلاس‌ها حضور یابند، آمادگی برای امتحانات و پایان‌نامه برایشان بسیار مشکل و زمان‌بر خواهد بود. آلمان برای رفع این مشکل مراکز نگه‌داری از کودکان را پیشنهاد می‌دهد. بسیاری از مراکز نگه‌داری از کودکان که در نزدیکی یا داخل دانشگاه قرار دارند، از مشکلات این دسته از دانشجویان مطلع‌اند و دوره‌های کوتاه‌مدت و حتی یک‌روزه‌ برای کودکان برگزار می‌کنند تا والدین با نگرانی کمتری تحصیل کنند. توصیۀ ما به دانشجویان این است که از مراکز نگه‌داری کودک فعال در دانشگاه استفاده کنند؛ زیرا رفت‌وآمد و نگرانی‌شان را کمتر خواهد کرد.

نهاد خدمات دانشجویی

Studentenwerk نهاد یا سازمان خدمات دانشجویی در آلمان است که با هدف برابرسازی فرصت‌های آموزشی و بهبود شرایط تحصیل فعالیت می‌کند. این سازمان 57 شعبه دارد و حدوداً به ۲.۸میلیون نفر دانشجو در سیصد مؤسسۀ آموزشی کمک‌ می‌کند. کمک‌های Studentenwerk به دانشجویان دارای فرزند و دانشجویان بین‌المللی مراقبت از کودکان و کمک به زندگی در آلمان را شامل می‌شود؛ البته گاهی اوقات نیز کمک‌های مالی ارائه می‌دهد. ناگفته نماند برای والدین دانشجویی که در کلاس‌های صبح زود یا دیروقت و در ایام تعطیل و آخرهفته‌ها شرکت می‌کنند، بسیاری از این مراکز ساعات بیشتری باز هستند. مراکز یادشده فضاهایی در دانشگاه (مانند محل غذاخوری و محل بازی) برای والدین و فرزندانشان ترتیب می‌دهند. شایان ذکر است ورود فرزندان دانشجویان به بخش سلف دانشگاه آزاد است و برخی از این دانشگا‌ه‌ها برای سهولت گذراندن وقت، اسباب‌بازی دراختیار آنان قرار می‌دهند. دانشجویان برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این خدمات، می‌توانند به مرکز بین‌المللی دانشگاه مراجعه کنند.

کمک‌های مالی برای تحصیل در آلمان همراه فرزند

خبر خوشحال‌کننده برای علاقه‌مندان به مهاجرت تحصیلی به آلمان و تحصیل در آلمان همراه فرزند این است که می‌توانند از کمک‌های مالی مختص دانشجویان والد استفاده کنند. برخی از این کمک‌های مالی بدین‌شرح‌اند:

BaföG

این کمک‌هزینه مخفف عبارت Bundesausbildungsförderungsgesetz است و تنها به دانشجویان واجدِشرایط اعطا می‌شود. از‌آنجا‌که BaföG کمک‌هزینه‌ای نیازمحور است، نیمی از هزینۀ موردنیاز را در قالب بورسیه و نیم دیگر را در قالب وام با حداکثر قسط دَه‌هزار یورو به دانشجویان اعطا می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ وام‌های دانشجویی در آلمان، به صفحۀ یادشده مراجعه کنید.

Elterngeld

این کمک‌هزینه فقط به دانشجویان دارای فرزند تعلق می‌گیرد و در دوازده یا چهارده ماه ابتدایی فرزند به والد پرداخت می‌شود. ناگفته نماند ممکن است دانشجویانی به دریافت آن مجاز باشند که بیشتر از سی ساعت در هفته کار نمی‌کنند.

Elterngeld Plus

این کمک‌هزینه طرحی است که به والدین ارائه می‌شود و علاوه بر آن، مجوز کار پاره‌وقت را نیز به آنان می‌دهد.

توصیۀ ما به دانشجویان والد این است که خجالت نکشند و از تمامی خدماتی بهره ببرند که دانشگاه‌ها حین تحصیل در آلمان همراه فرزند برایشان در نظر گرفته‌اند. به‌عنوان مثال، برخی از نهادهای دانشجویی در سلف دانشگاه غذای رایگان به فرزندان دانشجویان می‌دهند. شایان ذکر است نهاد دانشجویی دانشگاه تمامی اطلاعات لازم دربارۀ حمایت مالی و چگونگی اقدام برای بهره‌مندی از آن را باید به شما ارائه دهد.

تحصیل در آلمان همراه فرزند و خانواده

ویزای پیوست به خانواده ویزایی است که اعضای خانوادۀ فرد می‌توانند برای آن اقدام کنند. آنان با دریافت این ویزا می‌توانند حین تحصیل دانشجو در آلمان در این کشور بمانند. اگر از‌جمله دانشجویان والد در آلمان هستید، برای ویزای فرزند و همراهتان می‌توانید اقدام کنید. ناگفته نماند همراه و کودکان کمتر از هجده سال مشمول دریافت ویزای پیوست به خانواده می‌شوند. البته دانشجو پیش از دریافت اجازۀ اقامت آلمان باید با همسر خود ازدواج کرده باشد یا اگر پس‌از‌آن ازدواج کرده است، پیش‌تر به‌مدت دو سال اجازۀ اقامت آلمان را داشته و همسرش از شرایط عمومی لازم برای دریافت ویزا بهره‌مند باشد. کودکان بزرگ‌تر از شانزده سال نیز باید به زبان آلمانی مسلط و دیگر شرایط لازم برای دریافت ویزا را داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ ویزای تحصیلی آلمان، به صفحۀ مذکور مراجعه کنید.

منابع: