شهر رجاینا پایتخت استان ساسکاچوان و دومین شهر این استان پس از شهر ساسکاتون است. طبق سرشماری سال ۲۰۱۶، بیش از ۲۳۰هزار نفر در این شهر و حومۀ آن زندگی می‌کنند. صنایع نفت و گاز بزرگ‌ترین بخش اقتصاد شهر رجاینا به‌شمار می‌آید و درکنار آن، صنعت کشاورزی نیز از اوایل قرن بیستم نقش چشمگیری در اقتصاد این شهر ایفا کرده است. دفتر مرکزی بزرگ‌ترین توزیع‌کنندۀ غلات در کانادا در این شهر است. همچنین این شهر از دانشگاه رجاینا، یکی از دانشگاه‌های معتبر استان ساسکاچوان و کانادا، میزبانی می‌کند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دربارۀ آب‌وهوای این شهر و هزینۀ زندگی در آن و دانشگاه رجاینا توضیح می‌دهیم.

آب‌وهوای شهر رجاینا

شهر رجاینا تابستان‌هایی بلند و مطبوع و نیمه‌ابری و زمستان‌های بادخیز و سرد دارد. دمای هوای این شهر در جولای حداکثر به ۲۶ و حداقل به ۱۳ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. در زمستان نیز، به‌ترتیب حداکثر و حداقل دمای هوا منفی ۱۰ و منفی ۱۹ درجۀ سانتی‌گراد را شاهد هستیم. نزدیک به هشت ماه از سال هوای این شهر ابری است؛ اما برای چهار ماه از سال احتمال بارندگی وجود دارد. ناگفته نماند بیش از هشت ماه از سال نیز بادهایی با میانگین سرعت هفده کیلومتر‌بر‌ساعت را مشاهده می‌کنیم.

دانشگاه رجاینا

دانشگاه رجاینا در سال ۱۹۷۴ در این شهر تأسیس شد. پیش‌از‌آن، این دانشگاه سیزده سال به‌عنوان پردیس رجاینای دانشگاه ساسکاچوان شناخته می‌شد. هم‌اکنون، بیش از شانزده‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه رجاینا مشغول تحصیل هستند. این دانشگاه دَه دانشکده دارد که از‌این‌قرارند: هنر، کسب‌وکار، آموزش، مهندسی و علوم کاربردی، حرکت‌شناسی، رسانه، پرستاری، علوم، مددکاری و تحصیلات تکمیلی. شهریۀ تحصیل در رشته‌های این دانشگاه بسته به دانشکدۀ انتخابی بین دَه تا دوازده‌هزار دلار کانادا برای هر نیمسال است. دانشجویان بین‌المللی در‌صورتی‌که مستقیماً از دبیرستان وارد دانشگاه رجاینا شوند و معدلشان بیشتر از هفده باشد، به‌صورت خودکار اسکالرشیپی به‌ارزش سه‌هزار دلار دریافت می‌کنند.

هزینۀ زندگی در شهر رجاینا

هزینۀ زندگی در شهر رجاینا

هزینۀ زندگی در شهر رجاینا برای هر نفر صرف‌نظر از هزینۀ اجاره‌بها، حدود ۱،۱۵۰ دلار کانادا در ماه است. اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۱،۰۰۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۹۰۰ دلار کانادا در ماه برآورد می‌شود. علاوه‌براین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر یا خارج از آن به ۱،۸۰۰ دلار کانادا می‌رسد. برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۳.۲۵ و ۸۸ دلار کانادا باید پرداخت کرد. هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۵ دلار کانادا و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر ۸۰ دلار کاناداست. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۲ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۳ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۱۷ دلار، یک کیلوگرم موز ۲ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۴ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۵ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۳ دلار. هزینۀ قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری درحدود ۱۸۴ دلار کانادا و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۷۳ دلار کانادا در ماه است.

منبع: