ایتالیا دانشگاه‌های هنر بسیاری دارد که رشتۀ نقاشی را در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌دهد. دانشگاه‌های هنر در ایتالیا دانشگاه‌های دولتی و خصوصی را شامل می‌شوند و از استودیو‌های هنری بسیار مجهز و استادان برجسته‌ بهره می‌برند. مقطع تحصیلی مدنظر و زبان‌ تدریس و نوع دانشگاه تعیین‌کنندۀ هزینۀ تحصیل رشته نقاشی در ایتالیا هستند. باید به این نکته نیز توجه کنید که هزینۀ تحصیل در دانشگاه دولتی یا خصوصی جدا از هزینۀ زندگی دانشجویی در ایتالیاست.

تحصیل رشته نقاشی در ایتالیا در مقطع کارشناسی

تحصیل رشته نقاشی در ایتالیا در مقطع کارشناسی سه یا چهار سال به‌طول می‌انجامد و بیشتر روی افزایش توانایی بیان بصری و هنری متقاضیان تمرکز دارد. یکی از برنامه‌های اصلی دورۀ نقاشی فعالیت استودیویی است. ناگفته نماند در مقطع کارشناسی، دروس رشتۀ نقاشی تلفیقی از دروس نظری و عملی است و دانشجویان علاوه‌بر مطالعۀ دروس نظری، دروس عملی را نیز با موفقیت باید پشت‌سر بگذارند. در سال‌های اول، متقاضیان با تکنیک‌های مختلف نقاشی و تاریخچۀ هنر و سبک‌های گوناگون نقاشی آشنا می‌شوند.

تحصیل رشته نقاشی در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل رشته نقاشی در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد تمام‌وقت است و معمولاً دو ‌سال طول می‌کشد. در دانشگاه‌های خصوصی، دروس این مقطع به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. برنامۀ تحصیلی کارشناسی ارشد شامل مطالعات تخصصی و حرفه‌ای است که با استفاده از فعالیت‌های درون‌شهری و خارج از استودیو، متقاضیان را به تحرک و شکوفایی خلاقیت وامی‌دارد. در بیشترِ دوره‌های کارشناسی ارشد هنرهای زیبا، دوره‌های آموزشی عمدتاً به‌صورت عملی و کارگاهی است که با‌توجه‌به تخصص متقاضی، محتوا و نحوۀ ارائۀ دوره متفاوت خواهد بود. به‌عنوان مثال، به دروس ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد هنر استودیویی در کالج بین‌المللی استودیو هنر (SACI) توجه کنید: سمینار شیوه‌های معاصر ۱ و ۲، مطالعۀ مستقل کارگردانی در هنر استودیو، دستیار آموزشی هنر استودیو و‌... . در پایان دورۀ کارشناسی ارشد نقاشی، متقاضیان باید پایان‌نامه و در برخی مؤسسه‌ها به‌جای پایان‌نامه، کار عملی ارائه دهند.

تحصیل رشته نقاشی در ایتالیا در مقطع دکتری

مقطع دکتری هنرهای زیبا در همۀ دانشگاه‌های ایتالیا برگزار نمی‌شود. تحصیل در این مقطع ویژۀ دانشجویان دارای مدرک کارشناسی ارشد مرتبط با هنر است و معمولاً بین سه تا پنج سال به‌طول می‌انجامد. در مقطع دکتری، گرایش‌ها محدود است و دانشجویان بیشترِ زمان خود را صرف کار در استودیو و پروژه‌های تحقیقاتی می‌کنند. در پایان دورۀ دکتری نقاشی، متقاضیان باید پایان‌نامه ارائه دهند و از آن در‌مقابل استادان دفاع کنند. ناگفته نماند معمولاً دانشجویان با هدف تدریس در دانشگاه‌های هنر، تا این مقطع تحصیلاتشان را ادامه می‌دهند.

تحصیل گرایش نقاشی در رشته هنرهای زیبا

تحصیل گرایش نقاشی در رشته هنرهای زیبا

به‌طور‌کلی، رشتۀ تحصیلی هنر به دو بخش «تاریخ هنر» و «هنرهای زیبا» تقسیم می‌شود که هر‌کدام گرایش‌های مختلفی دربر می‌گیرند. برخی از دانشگاه‌ها رشته‌هایی ارائه می‌دهند که ترکیبی از تاریخ هنر و هنرهای زیباست تا علاقه‌مندان بتوانند در هر دو زمینه اطلاعات کسب کنند. رشتۀ تاریخ هنر به تجزیه‌و‌تحلیل آثار هنری و رشتۀ هنرهای زیبا به خلق آثار هنری مربوط است. رشتۀ هنرهای زیبا معمولاً دروس نظری و عملی را شامل می‌شود و متقاضیان در یک یا چند گرایش مانند نقاشی، مجسمه‌سازی، عکاسی، فیلم، انیمیشن، تصویرگری، چاپ یا سرامیک متخصص خواهند شد. بنابراین، این امکان برای متقاضیان وجود دارد که مثلاً با انتخاب گرایش نقاشی در رشتۀ هنرهای زیبا، در حوزۀ نقاشی و طراحی تحصیل کنند. در‌ادامۀ مقاله، برخی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته نقاشی در ایتالیا و شرایط پذیرش آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه‌های نقاشی در ایتالیا

دانشگاه‌های نقاشی در ایتالیا

مؤسسۀ طراحی اروپایی (Istituto Europeo di Design)

مؤسسۀ طراحی اروپایی مدرسه‌ای خصوصی و معروف در ایتالیاست که چهار رشتۀ اصلی را ارائه می‌دهد: طراحی، مُد، ارتباط بصری و مدیریت. این مؤسسه در شهرهای میلان، تورین، ونیز، کالیاری، فلورانس و رُم ایتالیا و شهرهای بارسلونا و مادرید اسپانیا و شهر سائوپائولو برزیل پردیس‌هایی دارد. مؤسسۀ طراحی اروپایی دوره‌های سه‌سالۀ کارشناسی را به زبان‌های انگلیسی، ایتالیایی، اسپانیایی و پرتغالی برگزار می‌کند.

دورۀ کارشناسی نقاشی و زبان‌های بصری

دورۀ کارشناسی نقاشی و زبان‌های بصری در مؤسسۀ طراحی اروپایی سه‌ساله و تمام‌وقت است و دروس به زبان ایتالیایی تدریس می‌شوند.

دروس ارائه‌شده در دورۀ کارشناسی نقاشی و زبان‌های بصری

متقاضیان تحصیل در رشتۀ نقاشی در مؤسسۀ طراحی اروپایی باید این دروس را بگذرانند:

  • زمینۀ آموزش طراحی: طراحی هندسی، مطالعۀ فرم انسان، رنگ و دیدگاه در طراحی، تئوری سایه‌ها با استفاده از ابزار پیشرفته، کاغذ، گرافیت و زغال‌سنگ
  • زمینۀ آموزش نقاشی: معرفی مواد و ابزار (کاغذ، بوم، گچ، آب‌رنگ، آکریلیک و روغن)، پالت‌ها، روش‌های نمایش تصویری (تکنیک‌های دما و روغن روی کاغذ و بوم نقاشی)، مطالعۀ رنگ و نور و کلاژ

دوره‌های کوتاه‌مدت رشتۀ نقاشی

مؤسسۀ طراحی اروپا دوره‌های کوتاه‌مدت دو‌هفته‌ای تابستانه و زمستانه نیز برای علاقه‌مندان ترتیب داده است. این دوره‌های دو‌هفته‌ای پاره‌وقت همانند آتلیه‌ا‌ی هنری زیرنظر استادان مجرب است که به زبان انگلیسی و در استودیوهای کاملاً مجهز و فضاهای باز مانند میدان‌ها و خیابان‌های شهر با هدف الهام‌گرفتن از فضای هنری و زیبای شهر کومو برگزار می‌شود و تمرکزش روی مهارت‌های اصلی و کسب تجربه است. دوره‌های متنوع ارائه‌شده در مؤسسۀ طراحی اروپایی از این مؤسسۀ گزینه‌ای مناسب برای تحصیل رشته نقاشی در ایتالیا می‌سازد.

دانشکدۀ لورنزو د مدیچی (Lorenzo de' Medici School)

دانشکدۀ لورنزو د مدیچی در فلورانس و دقیقاً قلب زادگاه رنسانس واقع شده است. شهر تاریخی فلورانس گزینه‌ای ایدئال برای دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های معماری، هنرهای زیبا، طراحی مُد، مردم‌شناسی، زبان و فرهنگ ایتالیایی به‌شمار می‌آید. آزمایشگاه‌های کاملاً استودیویی، مواد و ابزار هنری، آزمایشگاه رایانه، کتابخانه و مجله‌های به‌روز ازجمله امکاناتی است که این دانشکده در‌اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. امکانات پیشرفته و متنوع ارائه‌شده در دانشکدۀ لورنزو د مدیچی این دانشکده را به گزینه‌ای مطلوب برای تحصیل رشته نقاشی در ایتالیا تبدیل می‌کند.

  • دورههای مقدماتی و پیشرفتۀ رشتۀ هنرهای زیبا: دوره‌های دانشکدۀ لورنزو د مدیچی تمام‌وقت و یک‌ساله است که به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.
  • دروس ارائه‌شده در دورۀ مقدماتی رشتۀ هنرهای زیبا: الف. نیمسال پاییزه: تاریخ هنر ۲ (دورۀ رنسانس متعالی تا امروز)، اصول طراحی و ترکیب، نقاشی رنگ روغن، اصول چاپ مقدماتی و سرامیک؛ ب. نیمسال بهاره: هنر آوانگارد و مدرنیست، مبانی هنر و طراحی (تئوری رنگ)، طراحی پسامقدماتی، نقاشی پسامقدماتی و قلم‌زنی.
  • دروس ارائه‌شده در دورۀ پیشرفتۀ رشتۀ هنرهای زیبا: الف. نیمسال پاییزه: هنر معاصر، گسترش خلاقیت، طراحی پیشرفتۀ ۱ (مشاهده و تفسیر)، نقاشی پیشرفتۀ ۱ (مشاهده و تفسیر) و مجسمه‌سازی مقدماتی؛ ب. نیمسال بهاره: تصاویر و گفتار، نمونه‌کارهای حرفه‌ای Studio Art، طراحی پیشرفتۀ ۲، نقاشی پیشرفتۀ ۲، پروژۀ اصلی در هنرهای زیبا و مجسمه‌سازی پسامقدماتی.
  • هزینۀ دوره‌های مقدماتی و پیشرفته در رشتۀ هنرهای زیبا: الف. هزینۀ دورۀ مقدماتی: ۹،۵۰۰ تا ۱۰،۸۵۰ یورو برای یک سال؛ ب. هزینۀ دورۀ پیشرفته: ۱۰،۲۰۰ تا ۱۱،۶۰۰ یورو برای یک سال.
  • مقطع کارشناسی رشتۀ هنرهای زیبا: تحصیل رشتۀ هنر استودیو در مقطع کارشناسی دانشکدۀ لورنزو د مدیچی چهار سال به‌طول می‌انجامد و برای پرورش خلاقیت‌های فردی و مهارت‌های فنی متقاضیان تحصیل در رشتۀ نقاشی طراحی شده است. پس از اتمام دروس مقدماتی هنرهای تجسمی و آموزش سنتی هنرهای آزاد، متقاضیان می‌توانند از بین این هشت گرایش تخصصی، گرایش دلخواهشان را انتخاب کنند و در مقطع کارشناسی در رشتۀ هنر ادامه‌تحصیل دهند: نقاشی، طراحی، رسانۀ دیجیتال، طراحی گرافیک، عکاسی، چاپ، مجسمه‌سازی و مرمت. ازجمله دروسی که متقاضیان تحصیل رشتۀ نقاشی در دانشکدۀ لورنزو د مدیچی باید بگذرانند، به مبانی هنر و طراحی (نظریۀ رنگ و طراحی مقدماتی و اصول ترکیب و طراحی)، تاریخ هنر غرب ۱ (باستان تا رنسانس)، تاریخ هنر غرب ۲ (رنسانس تا امروز)، رسانۀ دیجیتال، نقاشی، طراحی، چاپ، مجسمه‌سازی، سرامیک و مرمت می‌توان اشاره کرد.

هزینۀ تحصیل رشتۀ هنرهای زیبا در مقطع کارشناسی

هزینۀ تحصیل رشتۀ هنرهای زیبا در مقطع کارشناسی دانشکدۀ لورنزو د مدیچی ۸۰۰ یورو برای یک نیمسال و ۱،۳۰۰ یورو برای دو نیمسال (هر سال تحصیلی) است.

مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ هنرهای زیبا

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ هنرهای زیبا در دانشکدۀ لورنزو د مدیچی یک ‌سال طول می‌کشد و در حوزۀ تخصصی موزه ارائه می‌شود. ناگفته نماند این مدرک نزد مؤسسه‌های ایالات متحدۀ آمریکا نیز معتبر است.

· شرایط پذیرش در رشتۀ هنرهای زیبا در دانشکدۀ لورنزو د مدیچی

  1. حداقل هجده سال
  2. بهره‌مندی از سلامت روان
  3. دریافت و تکمیل و ارسال فرم درخواست پذیرش
  4. ارسال رونوشت ترجمه‌شده از مدرک تحصیلی دبیرستان یا دانشگاه
  5. تهیۀ انگیزه‌نامه و بیان اهداف متقاضی از تحصیل در خارج از کشور
  6. ارائۀ مدرکی دال بر مهارت در زبان انگلیسی (حداقل نمرۀ تافل اینترنتی هشتاد)
  7. ارائۀ رزومه‌ای از سوابق و دانش هنری (ویژۀ متقاضیان گواهینامۀ یک‌سالۀ پیشرفته)

دانشگاه آمریکایی رُم (The American University of Rome)

رشتۀ هنرهای زیبا در دانشگاه آمریکایی رُم ترکیبی از آموزش سنتی و رویکرد انتقادی به هنر با الهام از شهر هزارسالۀ رُم است. شهر زیبای رُم بیش از پنجاه موزه و نهصد کلیسا مزین به نقاشی‌ها و دیوارنگاره‌ها و مجسمه‌های مشهور جهان را در خود جای داده است و با برخورداری از دوازده اثر ثبت‌شده‌ در سازمان میراث جهانی یونسکو، کلاس درس هنرهای زیبا و نقاشی دانشگاه آمریکایی رُم محسوب می‌شود. برگزاری کلاس‌های تحصیلی در استودیوها و مناطق تاریخی و هنری شهر رُم با افزایش خلاقیت و توانایی‌های فنی و تفکر انتقادی، ویژگی اصلی دانشگاه آمریکایی رُم در آموزش رشتۀ نقاشی است. توجه به همۀ جنبه‌های آموزشی هنرهای زیبا در دانشگاه آمریکایی رُم این دانشگاه را به گزینه‌ای مناسب برای تحصیل در ایتالیا در رشته نقاشی تبدیل می‌کند.

مقطع کارشناسی رشتۀ نقاشی

تحصیل رشتۀ نقاشی  در مقطع کارشناسی دانشگاه آمریکایی رُم چهارساله و تمام‌وقت یا پاره‌وقت است و دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ هنرهای زیبا

تحصیل در گرایش مدیریت هنر رشتۀ هنرهای زیبا در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آمریکایی رُم یک‌ساله و تمام‌وقت است و به زبان انگلیسی ارائه می‌شود.

هزینۀ تحصیل در دانشگاه آمریکایی رُم

هزینۀ تحصیل رشتۀ هنر در دانشگاه آمریکایی رُم به عواملی همچون هزینۀ سالانۀ تحصیل، هزینۀ مسکن، بیمۀ سلامت، حمل‌و‌نقل، مجوز اقامت و هزینه‌های شخصی بستگی دارد. در‌مجموع، هزینۀ تحصیل رشتۀ نقاشی در دانشگاه آمریکایی رُم حدود ۴۵هزار دلار در هر سال یا حدود ۲۳هزار دلار در هر نیمسال تحصیلی تخمین زده می‌شود.

شرایط و مراحل پذیرش و تحصیل در رشتۀ نقاشی دانشگاه آمریکایی رُم:

  1. تکمیل فرم درخواست پذیرش ازطریق وبگاه دانشگاه و پرداخت پنجاه یورو هزینۀ درخواست پذیرش
  2. دو شرح‌حال ۵۰۰ تا۷۵۰‌واژه‌ای دربارۀ موضوع‌های مدنظر دانشگاه، مانند چشم‌انداز متقاضی از زندگی و تحصیل در دانشگاه آمریکایی رُم
  3. نسخۀ ترجمه‌شدۀ معتبر از ریز‌نمرات رسمی دبیرستان یا مؤسسه‌های تحصیلی پیشین متقاضی
  4. توصیه‌نامۀ دانشگاهی
  5. توضیح دربارۀ همۀ دوره‌هایی که اعتبارات به آن‌ها تعلق می‌گیرد.
  6. رونوشتی از گذرنامۀ معتبر متقاضی
  7. متقاضیانی که زبان مادری‌شان انگلیسی نیست، نتایج مهارت زبان انگلیسی تافل یا آیلتس رسمی را باید ارائه دهند.
  8. مصاحبۀ حضوری یا تلفنی یا اسکایپی

دانشکده هنرهای زیبا فلورانس

دانشکده هنرهای زیبا فلورانس

دانشکدۀ هنرهای زیبا فلورانس در یکی از کاخ‌های تاریخی مهم دورۀ رنسانس ایتالیا قرار گرفته است. در این دانشکده، دوره‌های آموزشی منحصر‌به‌فرد و تجهیزات لازم برای ساخت استودیوهای بزرگ و پرنور دراختیار دانشجویان قرار می‌گیرد تا در فضای شخصی خود به آزمایش و تحقیق و تمرین مشغول شوند. استودیوهای چاپ و نقاشی در کارگاه اصلی ساختمان واساری واقع شده‌اند. تزیینات ساختمان واساری یک نشان بازوی مدیسی و دو دیوارنگارۀ تمثیلی نقاشی‌شده در بالای ورودی استودیو را شامل می‌شود که الهام‌بخش هنرمندان است. زبان رسمی فلورنس ایتالیایی است؛ اما حدود ۳۰درصد مردم به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند؛ البته دوره‌های دانشکدۀ هنرهای زیبای فلورانس به زبان انگلیسی نیز برگزار می‌شوند.

مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد

در دانشکدۀ هنرهای زیبای فلورانس، دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد رشتۀ هنرهای زیبا به‌ترتیب سه‌ساله و دوساله است.

هزینۀ تحصیل در دانشکدۀ هنرهای زیبای فلورانس

هزینۀ درخواست ثبت‌نام در دانشکدۀ هنرهای زیبای فلورانس پانصد یورو و هزینۀ تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ۱،۸۰۰ یورو به‌ازای هر سال تحصیلی است.

مدارک موردنیاز برای پذیرش در دانشکدۀ هنرهای زیبا فلورانس

  1. تمامی مدارک دانشگاهی
  2. دریافت فرم درخواست آنلاین از وبگاه دانشکدۀ هنرهای زیبا فلورانس و ارسال آن
  3. گذرنامه
  4. شماره‌تماس
  5. نشانی پست الکترونیک
  6. جزئیاتی از خانوادۀ متقاضی
  7. اثبات پرداخت هزینه
  8. پرداخت هزینۀ ثبت‌نام
  9. مدرک زبان ایتالیایی (حداقل B1)
  10. بیمۀ درمانی و زندگی
  11. ویزای دانشجویی
  12. گواهی تمکّن مالی

آکادمی Riaci

آکادمی Riaci در سال ۱۹۸۳ تأسیس شد و از دانشجویان بین‌المللی بسیاری از جای‌جای جهان میزبانی می‌کند. این آکادمی در مرکز شهر تاریخی فلورانس ایتالیا و چندقدمی کلیسای جامع فلورانس قرار گرفته است. آکادمی Riaci در چندین زمینۀ هنری تخصص دارد و با‌توجه‌به ترجیحات و نیازها و سطح هر متقاضی، دوره‌ها را برنامه‌ریزی می‌کند.

  • مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد: مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیل در رشتۀ نقاشی آکادمی Riaci به‌ترتیب سه‌ و دو ‌سال به‌طول می‌انجامد. هزینۀ سالانۀ تحصیل در این آکادمی ۱۶هزار یوروست و تمامی دوره‌ها به زبان ایتالیایی همراه‌با مترجم‌ زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.
  • مدارک موردنیاز برای تحصیل در رشتۀ نقاشی آکادمی Riaci: مدارک موردنیاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی رشتۀ نقاشی ازاین‌قرارند: دیپلم دبیرستان و گواهینامۀ تسلط بر زبان انگلیسی یا اسپانیایی و نمونه‌کار. همچنین، مدارک لازم برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ نقاشی عبارت‌اند از: گواهینامۀ فارغ‌التحصیلی از کالج‌های چهارساله و گواهینامۀ تسلط بر زبان انگلیسی یا اسپانیایی و نمونه‌کار.

منابع: