مهندسی معدن علم استخراج مواد‌معدنی از زیر یا روی زمین و کسب درآمد از آن است. این رشتۀ مهندسی با چندین زمینۀ مختلف سر‌و‌کار دارد: فراوری مواد‌معدنی، اکتشاف، حفاری، زمین‌شناسی، متالورژی و نقشه‌برداری. مهندس معدن می‌تواند هرکدام از مراحل عملیات، از اکتشاف تا طراحی و استخراج را مدیریت کند. علاوه‌بر‌این، مهندس معدن باید به میزان آلودگی و تغییرات ایجادشده براثر استخراج در آن منطقه توجه ویژه‌ای کند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به‌عنوان مهندس معدن و مشاور و نمایندۀ فروش فنی مشغول به کار شوند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل مهندسی معدن در کانادا ازنظر وبگاه QS را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه مک گیل

بهترین دانشگاه برای تحصیل مهندسی معدن در کانادا دانشگاه مک گیل محسوب می‌شود که در این رشته، در جایگاه ششم جهان نیز ایستاده است. این دانشگاه در سال ۱۸۱۳ در شهر مونترال آغاز به کار کرد و درحال‌حاضر، بیش از سیصد رشتۀ تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری دوره ارائه می‌کند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: آموزش، پرستاری، پزشکی، دندان‌پزشکی، حقوق، مددکاری، علوم طبیعی، علوم ارتباطات، علوم کامپیوتر، علوم تغذیه، کشاورزی و محیط‌زیست، مدیریت، معماری، موسیقی، مهندسی و هنر. شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه مک گیل حدود ۴۵هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

دانشگاه کوئینز

دانشگاه کوئینز بعد از دانشگاه مک گیل دومین دانشگاه برتر برای تحصیل مهندسی معدن در کانادا و هشتمین دانشگاه برتر دنیا در این رشته است. این دانشگاه در سال ۱۸۴۱ در شهر کینگستون استان انتاریو تأسیس شد. دانشگاه کوئینز هشت دانشکده دارد و پذیرای بیش از ۲۸هزار نفر دانشجو از سراسر دنیاست. دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: علوم و هنر، حقوق، آموزش، کسب‌وکار، مهندسی و علوم کاربردی، سلامت، علوم سیاسی و تحصیلات تکمیلی. شهریۀ سالانۀ تحصیل در این رشته در دانشگاه کوئینز تقریباً به ۲۵هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا در این رشته ردۀ سوم کانادا و نهم جهان را ازآنِ خود کرده است. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ در شهر بریتیش کلمبیا بنیان نهاده شد و هم‌اکنون، بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در دو پردیس ونکوور و اوکاناگان آن مشغول تحصیل هستند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه از‌این‌قرارند: علوم، کشاورزی، هنر، کسب‌وکار، پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، آموزش، جنگلداری، روزنامه‌نگاری، حقوق، موسیقی، علوم داروسازی، مددکاری و اقتصاد. شهریۀ دانشگاه بریتیش کلمبیا، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل مهندسی معدن در کانادا، تقریباً پنجاه‌هزار دلار کانادا در سال برآورد می‌شود.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا چهارمین دانشگاه برتر برای تحصیل مهندسی معدن در کانادا و یازدهمین دانشگاه برتر دنیا در این رشته به‌شمار می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ در شهر ادمونتون استان آلبرتا تأسیس شد و درحال‌حاضر، ۳۹هزار نفر دانشجو در چهارصد رشته در پنج پردیس آن مشغول تحصیل هستند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از‌: کشاورزی، کسب‌وکار، هنر، آموزش، فنی‌و‌مهندسی، حقوق، پزشکی و دندان‌پزشکی، پرستاری، داروسازی، تربیت‌بدنی و توان‌بخشی. ناگفته نماند شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه آلبرتا چهل‌هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو در این رشته در رتبۀ پنجم کانادا و بیست‌ودوم جهان قرار دارد. دانشگاه تورنتو در سال ۱۸۲۷ در شهر تورنتو بنیان نهاده شد و هم‌اکنون، میزبان بیش از ۷۴هزار نفر دانشجو در سه پردیس خود است. دانشکده‌های این دانشگاه ازاین‌قرارند: مهندسی و علوم کاربردی، فیزیک و حرکت‌شناسی، ارتباطات، معماری، هنر، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، مدیریت، پزشکی، موسیقی، پرستاری، داروسازی، بهداشت عمومی، جنگلداری، مددکاری و علوم سیاسی. شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در دانشگاه تورنتو، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل مهندسی معدن در کانادا، به ۶۲هزار دلار می‌رسد.

دانشگاه لاوال

دانشگاه لاوال

دانشگاه لاوال ششمین دانشگاه برتر کانادا و سی‌وپنجمین دانشگاه برتر دنیا در این زمینه است. این دانشگاه در سال ۱۶۶۳ در شهر کبک شروع به کار کرد و قدیمی‌ترین مؤسسۀ آموزش عالی در کانادا به‌شمار می‌آید. گفتنی است زبان تدریس در این دانشگاه فرانسوی است و بیش از ۴۲هزار نفر دانشجو در شانزده دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند و مهاجرت تحصیلی به کانادا می کنند. دانشکده‌های دانشگاه لاوال عبارت‌اند از: علوم کاربردی، کشاورزی، معماری، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، علوم انسانی، جغرافیا، هنر، پزشکی، پرستاری، موسیقی، داروسازی، فلسفه، مهندسی و علوم اجتماعی. شهریۀ سالانۀ دانشگاه لاوال، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل مهندسی معدن در کانادا، ۲۲هزار دلار کاناداست.

دانشگاه وسترن

دانشگاه وسترن هفتمین دانشگاه برتر کانادا و پنجاهمین دانشگاه برتر جهان در این رشته است. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ در شهر لاندن استان انتاریو بنیان گذاشته شد و هم‌اکنون، میزبان نزدیک به چهل‌هزار نفر دانشجو در دوازده دانشکده است. دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: هنر و علوم انسانی، موسیقی، آموزش، مهندسی، علوم بهداشتی، رسانه، حقوق، کسب‌وکار، دندان‌پزشکی، علوم، علوم اجتماعی و تحصیلات تکمیلی. شهریۀ تحصیل در اکثر رشته‌های این دانشگاه، ازجمله رشتۀ مهندسی معدن در مقطع کارشناسی به ۳۵هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

منبع: