نوروساینس مطالعۀ علمی سیستم عصبی است و درواقع، چندین زمینه را درهم می‌آمیزد: فیزیولوژی، آناتومی، زیست‌شناسی مولکولی، زیست‌شناسی رشد، یاخته‌شناسی، مدل‌سازی ریاضیاتی و روان‌شناسی. نوروساینس با کمک این زمینه‌های علمی خواص نرون‌ها را می‌فهمد و هدف نهایی‌اش درک دلیل زیستی پدیده‌هایی مانند یادگیری و حافظه و خودآگاهی است. در طول زمان، دانشمندان نوروساینس رویکردهای مختلفی برای مطالعۀ سیستم عصبی در مقیاس‌های مختلف اتخاذ کرده‌اند و موضوع پژوهششان از مطالعۀ مولکولی نرون به مطالعۀ کارکرد بخش‌های مختلف مغز گسترش یافته‌ است.  در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دَه دانشگاه برتر رشته نوروساینس در کانادا را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو، مانند بسیاری دیگر از رشته‌های علمی، برترین دانشگاه برای تحصیل رشته نوروساینس در کانادا محسوب می‌شود و در فهرست دانشگاه‌های برتر جهان در این رشته نیز، در جایگاه هفدهم ایستاده است. این دانشگاه در سال ۱۸۲۷ در شهر تورنتو تأسیس شد و هم‌اکنون، بیش از ۷۴هزار نفر دانشجو در سه پردیس آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: مهندسی و علوم کاربردی، فیزیک و حرکت‌شناسی، ارتباطات، معماری، هنر، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، مدیریت، پزشکی، موسیقی، پرستاری، داروسازی، بهداشت عمومی، جنگلداری، مددکاری و علوم سیاسی. شهریۀ سالانۀ تحصیل رشتۀ نوروساینس در مقطع کارشناسی در دانشگاه تورنتو ۶۲هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

دانشگاه مک گیل

پس از دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل بهترین دانشگاه برای تحصیل رشته نوروساینس در کانادا به‌شمار می‌آید. گفتنی است در این رشته، دانشگاه مک گیل ردۀ نوزدهم دنیا را ازآنِ خود کرده است. این دانشگاه در سال ۱۸۱۳ در شهر مونترال بنیان نهاده شد و درحال‌حاضر، دوره‌های متنوعی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری برگزار می‌کند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: آموزش، پرستاری، پزشکی، دندان‌پزشکی، حقوق، مددکاری، علوم طبیعی، علوم ارتباطات، علوم کامپیوتر، علوم تغذیه، کشاورزی و محیط‌زیست، مدیریت، معماری، موسیقی، مهندسی و هنر. شایان ذکر است شهریۀ سالانۀ تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته در دانشگاه مک گیل ۴۵هزار دلار کاناداست.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا سومین دانشگاه برتر برای تحصیل رشته نوروساینس در کانادا و چهلمین دانشگاه برتر در جهان است. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ در شهر بریتیش کلمبیا شروع به کار کرد. هم‌اکنون، بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در دو پردیس ونکوور و اوکاناگان این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. برخی از دانشکده‌های دانشگاه بریتیش کلمبیا بدین‌شرح‌اند: علوم، کشاورزی، هنر، کسب‌وکار، پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، آموزش، جنگلداری، روزنامه‌نگاری، حقوق، موسیقی، علوم داروسازی، مددکاری و اقتصاد. شهریۀ تحصیل نوروساینس در مقطع کارشناسی این دانشگاه به چهل‌هزار دلار کانادا برای هر سال می‌رسد.

دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته نوروساینس در کانادا به‌حساب می‌آید. دانشگاه کلگری در این رشته چهارمین دانشگاه برتر کانادا و شصت‌ونهمین دانشگاه برتر دنیا شناخته می‌شود. این دانشگاه در سال ۱۹۶۶ در شهر کلگری استان آلبرتا بنیان گذاشته شد و درحال‌حاضر، پذیرای بیش از سی‌هزار نفر دانشجو در سیزده دانشکده است. دانشکده‌های دانشگاه کلگری عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ حرکت‌شناسی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ مددکاری، دانشکدۀ دام‌پزشکی، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، مدرسۀ پزشکی، مدرسۀ کشاورزی، مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ مهندسی و مدرسۀ آموزش. شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه کلگری بیست‌هزار دلار کاناداست.

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال پنجمین دانشگاه برتر برای تحصیل رشته نوروساینس در کانادا و مهاجرت تحصیلی به کانادا است و در این رشته، در جمع صد دانشگاه برتر جهان نیز قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ در شهر مونترال تأسیس شد و هم‌اکنون، چهارده دانشکده دارد. دانشکده‌های این دانشگاه از‌این‌قرارند: هنر و علوم، آموزش، طراحی، حرکت‌شناسی، حقوق، پزشکی، دندان‌پزشکی، پرستاری، موسیقی، بینایی‌سنجی، بهداشت عمومی، داروسازی، دام‌پزشکی و تحصیلات تکمیلی. ناگفته نماند شهریۀ تحصیل نوروساینس در مقطع کارشناسی دانشگاه مونترال ۲۲‌هزار دلار کانادا برای یک سال برآورد می‌شود.

دانشگاه وسترن

دانشگاه وسترن

دانشگاه وسترن ششمین دانشگاه برتر در رشته نوروساینس در کانادا محسوب می‌شود و در این زمینه، در بین ۱۵۰ دانشگاه برتر دنیا نیز جای دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ در شهر لاندن استان انتاریو شروع به کار کرد و درحال‌حاضر، میزبان نزدیک به چهل‌هزار نفر دانشجو در دوازده دانشکده است. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: هنر و علوم انسانی، موسیقی، آموزش، مهندسی، علوم بهداشتی، رسانه، حقوق، کسب‌وکار، دندان‌پزشکی، علوم، علوم اجتماعی و تحصیلات تکمیلی. شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته در دانشگاه وسترن به ۳۵هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشگاه مک مستر

دانشگاه مک مستر هفتمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از دویست دانشگاه برتر جهان در رشتۀ نوروساینس است. این دانشگاه در سال ۱۸۸۷ بنیان گذاشته شد و هم‌اکنون، بیش از سی‌هزار نفر دانشجو در شش دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. این شش دانشکده از‌این‌قرارند: دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ علوم بهداشتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ علوم پایه، دانشکدۀ علوم اجتماعی و مدرسۀ کسب‌وکار. شهریۀ دانشگاه مک مستر، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته نوروساینس در کانادا، تقریباً ۳۵هزار دلار کانادا برای یک سال تخمین زده می‌شود.

دانشگاه اتاوا

دانشگاه اتاوا هشتمین دانشگاه برتر کانادا و درمیان دویست دانشگاه برتر دنیا در زمینۀ نوروساینس است. این دانشگاه در سال ۱۸۴۷ در شهر اتاوا استان انتاریو شروع به کار کرد. دانشگاه اتاوا بزرگ‌ترین دانشگاه دوزبانه (انگلیسی‌فرانسوی) دنیاست و درحال‌حاضر، بیش از ۴۱هزار نفر دانشجو در نُه دانشکدۀ آن تحصیل می‌کنند. دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: هنر، آموزش، مهندسی، علوم سلامت، حقوق، پزشکی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و مدیریت. شهریۀ سالانۀ تحصیل رشته نوروساینس در مقطع کارشناسی دانشگاه اتاوا حدوداً ۳۷هزار دلار کاناداست.

دانشگاه لاوال

دانشگاه لاوال

دانشگاه لاوال نهمین دانشگاه برتر برای تحصیل رشته نوروساینس در کانادا و جزو ۲۵۰ دانشگاه برتر جهان در این رشته به‌شمار می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۶۶۳ در شهر کبک تأسیس شد و قدیمی‌ترین مؤسسۀ آموزش عالی در کانادا شناخته می‌شود. ناگفته نماند زبان تدریس در این دانشگاه فرانسوی است و بیش از ۴۲هزار دانشجو در شانزده دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های دانشگاه لاوال عبارت‌اند از: علوم کاربردی، کشاورزی، معماری، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، علوم انسانی، جغرافیا، هنر، پزشکی، پرستاری، موسیقی، داروسازی، فلسفه، مهندسی و علوم اجتماعی. شهریۀ سالانۀ تحصیل رشته نوروساینس در مقطع کارشناسی دانشگاه لاوال ۲۱هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا دهمین دانشگاه برتر کانادا و جزو ۲۵۰ دانشگاه برتر دنیا در رشتۀ نوروساینس محسوب می‌شود. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ در شهر ادمونتون استان آلبرتا بنیان نهاده شد و درحال‌حاضر، پنج پردیس دارد که در آن، ۳۹هزار نفر دانشجو در چهارصد رشته تحصیل می‌کنند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: کشاورزی، کسب‌وکار، هنر، آموزش، فنی‌و‌مهندسی، حقوق، پزشکی و دندان‌پزشکی، پرستاری، داروسازی، تربیت‌بدنی و توان‌بخشی. شهریۀ دانشگاه آلبرتا، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته نوروساینس در کانادا، به حدود سی‌هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

منبع: