رشتۀ رادیولوژی شاخه‌ای از پزشکی است که با تصویربرداری از بدن انسان‌ها و حیوانات به تشخیص و درمان بیماری‌ها کمک می‌کند. در این رشته، از انواع روش‌های تصویربرداری، مانند تصویربرداری با اشعۀ ایکس، سونوگرافی، سی‌تی اسکن، پزشکی هسته‌ای و ام‌آر‌آی برای درمان یا تشخیص بیماری استفاده می‌شود. امروزه، رادیولوژی بخشی از کادر درمان است که از متخصص رادیولوژی و پرستار و تکنسین رادیولوژی تشکیل می‌شود. متخصص رادیولوژی پزشکی است که پس از گذراندن دورۀ عمومی، تخصص خود را رادیولوژی انتخاب کرده است و دربارۀ عکس بیمار به پزشک معالج کتبی یا شفاهی گزارش می‌دهد. همچنین، پرستار وظیفۀ همراهی با بیمار قبل و بعد از عکس‌برداری و تکنسین رادیولوژی وظیفۀ عکس‌برداری را برعهده دارد. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته رادیولوژی در کانادا را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو بهترین دانشگاه برای تحصیل رشته رادیولوژی در کانادا محسوب می‌شود؛ چراکه در این رشته مقام نخست کانادا و نهم جهان را دارد. دانشگاه تورنتو در سال ۱۸۲۷ در شهر تورنتو بنیان گذاشته شد و هم‌اکنون، میزبان بیش از ۷۴هزار نفر دانشجو در سه پردیس خود است. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: مهندسی و علوم کاربردی، فیزیک و حرکت‌شناسی، ارتباطات، معماری، هنر، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، مدیریت، پزشکی، موسیقی، پرستاری، داروسازی، بهداشت عمومی، جنگلداری، مددکاری و علوم سیاسی. شهریۀ سالانۀ تحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی به ۳۷هزار دلار کانادا می‌رسد.

دانشگاه مک گیل

دومین دانشگاه برتر برای تحصیل رشته رادیولوژی در کانادا دانشگاه مک گیل است. ناگفته نماند این دانشگاه در زمینۀ رادیولوژی مقام هفدهم دنیا را ازآنِ خود کرده است. دانشگاه مک گیل در سال ۱۸۱۳ در شهر مونترال تأسیس شد و درحال‌حاضر، دوره‌های متنوعی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری برگزار می‌کند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: آموزش، پرستاری، پزشکی، دندان‌پزشکی، حقوق، مددکاری، علوم طبیعی، علوم ارتباطات، علوم کامپیوتر، علوم تغذیه، کشاورزی و محیط‌زیست، مدیریت، معماری، موسیقی، مهندسی و هنر. شایان ذکر است شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی در دانشگاه مک گیل تقریباً ۴۵هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای مهاجرت تحصیلی به کانادا و تحصیل رشته رادیولوژی در کانادا دانشگاه مونترال به‌شمار می‌رود. دانشگاه مونترال سومین دانشگاه برتر کانادا و سی‌وپنجمین دانشگاه برتر جهان در این رشته شناخته می‌شود. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ در شهر مونترال شروع به کار کرد و هم‌اکنون، چهارده دانشکده دارد. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: هنر و علوم، آموزش، طراحی، حرکت‌شناسی، حقوق، پزشکی، دندان‌پزشکی، پرستاری، موسیقی، بینایی‌سنجی، بهداشت عمومی، داروسازی، دام‌پزشکی و مطالعات تکمیلی. پلی‌تکنیک مونترال و مدرسۀ HEC مونترال نیز وابسته به دانشگاه مونترال هستند. ناگفته نماند شهریۀ تحصیل این رشته در دانشگاه مونترال ۲۲‌هزار دلار کانادا برای یک سال است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا در زمینۀ رادیولوژی ردۀ چهارم کانادا و سی‌و‌هفتم دنیا را ازآنِ خود کرده است. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ در شهر بریتیش کلمبیا تأسیس شد و هم‌اکنون، بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در دو پردیس ونکوور و اوکاناگان آن مشغول تحصیل هستند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه از‌این‌قرارند: علوم، کشاورزی، هنر، کسب‌وکار، پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، آموزش، جنگلداری، روزنامه‌نگاری، حقوق، موسیقی، علوم داروسازی، مددکاری و اقتصاد. شهریۀ یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته رادیولوژی در کانادا تقریباً به چهل‌هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته رادیولوژی در کانادا به‌حساب می‌آید و در این رشته، در جایگاه پنجم کانادا و هفتادم جهان ایستاده است. این دانشگاه در سال ۱۹۶۶ در شهر کلگری استان آلبرتا بنیان نهاده شد شد و درحال‌حاضر، پذیرای بیش از سی‌هزار نفر دانشجو در سیزده دانشکده است. دانشکده‌های دانشگاه کلگری عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ حرکت‌شناسی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ مددکاری، دانشکدۀ دام‌پزشکی، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، مدرسۀ پزشکی، مدرسۀ کشاورزی، مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ مهندسی و مدرسۀ آموزش. شهریۀ سالانۀ تحصیل در این رشته بیست‌هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه اتاوا

دانشگاه اتاوا ششمین دانشگاه برتر برای تحصیل رشته رادیولوژی در کانادا و جزو صد دانشگاه برتر دنیا در این رشته است. این دانشگاه در سال ۱۸۴۷ در شهر اتاوا استان انتاریو شروع به کار کرد. دانشگاه اتاوا بزرگ‌ترین دانشگاه دوزبانه (انگلیسی‌فرانسوی) دنیاست و نُه دانشکدۀ آن پذیرای بیش از ۴۱هزار نفر دانشجوست. دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: هنر، آموزش، مهندسی، علوم سلامت، حقوق، پزشکی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و مدیریت. شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته در دانشگاه اتاوا درحدود ۳۶هزار دلار کانادا برای یک سال تخمین زده می‌شود.

دانشگاه وسترن

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته رادیولوژی در کانادا دانشگاه وسترن است. دانشگاه وسترن هفتمین دانشگاه برتر کانادا و جزو ۱۵۰ دانشگاه برتر جهان به‌شمار می‌رود. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ در شهر لاندن استان انتاریو تأسیس شد و هم‌اکنون، بیش از چهل‌هزار نفر دانشجو در دوازده دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های این دانشگاه از‌این‌قرارند: هنر و علوم انسانی، موسیقی، آموزش، مهندسی، علوم بهداشتی، رسانه، حقوق، کسب‌وکار، دندان‌پزشکی، علوم، علوم اجتماعی و تحصیلات تکمیلی. شهریۀ تحصیل در اکثر رشته‌های این دانشگاه، ازجمله این رشته در مقطع کارشناسی ۳۵هزار دلار کانادا در سال است.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا هشتمین دانشگاه برتر کانادا و جزو ۱۵۰ دانشگاه برتر دنیا در این رشته به‌حساب می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ در شهر ادمونتون استان آلبرتا تأسیس شد و درحال‌حاضر، ۳۹هزار نفر دانشجو در چهارصد رشته در پنج پردیس آن مشغول تحصیل هستند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از‌: کشاورزی، کسب‌وکار، هنر، آموزش، فنی‌و‌مهندسی، حقوق، پزشکی و دندان‌پزشکی، پرستاری، داروسازی، تربیت‌بدنی و توانبخشی. شهریۀ دانشگاه آلبرتا، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته رادیولوژی در کانادا، با درنظرگرفتن هزینۀ اسکان و هزینه‌های جانبی دیگر مانند بیمه حدوداً به سی‌‌هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشگاه مک مستر

آخرین نام در فهرست بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته رادیولوژی در کانادا دانشگاه مک مستر است. دانشگاه مک مستر نهمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از ۱۵۰ دانشگاه برتر دنیا در رشتۀ رادیولوژی است. این دانشگاه در سال ۱۸۸۷ آغاز به کار کرد و هم‌اکنون، شش دانشکدۀ آن میزبان بیش از سی‌هزار نفر دانشجوست. این شش دانشکده بدین‌شرح‌اند: دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ علوم بهداشتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ علوم پایه، دانشکدۀ علوم اجتماعی و مدرسۀ کسب‌وکار. گفتنی است شهریۀ تحصیل این رشته در دانشگاه مک مستر تقریباً سی‌هزار دلار کانادا برای یک سال است.

منبع: