شهر ایکالوئیت کانادا (Iqaluit) بزرگ‌ترین شهر و مرکز قلمرو نوناووت کانادا (Nunavut Territory) است. این شهر در جنوب جزیرۀ بافین قرار دارد و در سال ۱۹۹۹، پس از تقسیم قلمرو شمال‌غربی کانادا به دو قلمرو کوچک‌تر، به‌عنوان مرکز قلمرو نوناووت شناخته شد. پیش‌ازاین، ایکالوئیت شهری کوچک و ناشناخته در خارج از بخش قطبی کانادا محسوب می‌شد و رشد جمعیت و اقتصادش به‌دلیل دور‌‌بودن از شهر و وابستگی به صادرات گسترده مانند تمام شهرهای دیگر نوناووت و نبودن جاده و راه‌های ارتباطی به‌جز مسیرهای دریایی محدود بود. ایکالوئیت طبیعتی بکر و زیبا و معادن ارزشمندی دارد و همواره گردشگران زیادی از سراسر دنیا برای دیدن شفق قطبی به این شهر سفر می‌کنند.

مساحت و جمعیت شهر ایکالوئیت

مساحت شهر ایکالوئیت کانادا تقریباً ۵۲.۵۰ کیلومترمربع است. براساس سرشماری سال ۲۰۱۶ کانادا، شهر ایکالوئیت حدود ۷،۷۴۰ نفر جمعیت دارد که درمقایسه‌با سرشماری سال ۲۰۱۱، رشد ۱۵.۵درصدی را نشان می‌دهد. شهر ایکالوئیت از تمام شهرهای کانادا جمعیت کمتری دارد.

وضعیت آب‌وهوایی شهر ایکالوئیت کانادا

وضعیت آب‌وهوایی شهر ایکالوئیت کانادا

شهر ایکالوئیت در جنوب مدار شمالگان قرار گرفته است و آب‌وهوایی بسیار سرد و قطبی دارد. آب‌وهوای شهر ایکالوئیت در تابستان‌ها سرد و نیمه‌ابری و در زمستان‌ها بسیار سرد و برفی و ابری همراه با وزش باد است. در طول سال، میانگین دمای هوا در این شهر از منفی ۳۰ تا ۱۲ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است و دمای کمتر از منفی ۳۸ یا بیشتر از ۱۸ درجۀ سانتی‌گراد به‌ندرت در آن به‌چشم می‌خورد. بهترین زمان برای سفر به ایکالوئیت و انجام فعالیت‌های مخصوص هوای گرم از اواسط ژوئیه تا اوایل اوت است. فصل گرم ایکالوئیت ۳.۲ ماه، یعنی از ۹ژوئن تا ۱۵سپتامبر است و میانگین دما در این دوره، به بیش از ۵ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. فصل سرد سال این شهر نیز ۳.۳ ماه، یعنی از ۱۴دسامبر تا ۲۳مارس، طول می‌کشد و میانگین دما در این بازۀ زمانی کمتر از منفی ۱۶ درجۀ سانتی‌گراد است.

کیفیت زندگی در شهر ایکالوئیت

به‌طورکلی، می‌توان گفت کیفیت زندگی در شهر ایکالوئیت کانادا تقریباً مطلوب است. درادامه، با سطح کیفیت زندگی در شاخص‌های دیگر آشنا خواهید شد. این داده‌ها از وبگاه Numbeo در اکتبر۲۰۲۰ استخراج شده است.

  • شاخص امنیت: متوسط
  • شاخص خدمات بهداشتی: بالا
  • شاخص اقلیمی: بسیار پایین
  • شاخص زمان ترافیک: بسیار پایین
  • شاخص آلودگی هوا: بالا

دانشگاه‌ها و کالج‌های شهر ایکالوئیت کانادا

در شهر ایکالوئیت، دانشگاه بزرگی وجود ندارد؛ اما یکی از پردیس‌های کالج آرکتیک نوناووت و مدرسۀ حقوق آکیتسیراک در این شهر قرار گرفته است پس میتوان نتیجه گرفت این شهر گزیینه بسیار مناسبی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا نیست.

کالج آرکتیک نوناووت

کالج آرکتیک نوناووت (Nunavut Arctic College) کالجی دولتی است که در قلمرو نوناوو کانادا قرار دارد. این کالج از چندین پردیس در سراسر قلمرو نوناووت بهره می‌برد و به‌عنوان آژانسی عمومی با بودجۀ دولتی قلمرو فعالیت می‌کند. کالج آرکتیک دوره‌های متنوعی در زمینه‌هایی همچون بهداشت، آموزش، کسب‌وکار، حقوق، هنر، فرهنگ، تجارت و فناوری برگزار می‌کند. پردیس نوناتا (Nunatta Campus) کالج آرکتیک کانادا در شهر ایکالوئیت قرار دارد.

مدرسه حقوق آکیتسیراک

مدرسۀ حقوق آکیتسیراک (Akitsiraq Law School) مؤسسه‌ای غیرانتفاعی برای تحصیل در کانادا و آموزش دوره‌های حقوقی در شهر ایکالوئیت کاناداست. هدف تأسیس این مؤسسه افزایش تعداد حقوق‌دانان و وکیلان در قلمرو نوناووت و بخش قطبی کاناداست. این مدرسه دوره‌ای چهارساله برای آموزش کارشناسی حقوق (LLB) برگزار می‌کند که صدور مدرک آن برعهدۀ دانشکدۀ حقوق دانشگاه اتاواست. ناگفته نماند مدرسۀ حقوق آکیتسیراک کلاس و کارمند دائمی ندارد و فرایند پذیرش آن معمولاً در دانشگاه‌های دیگر انجام نمی‌شود. مدرسۀ حقوق آکیتسیراک برای پذیرش دانشجویان به توانایی‌های عملی و قابلیت‌های داوطلبان براساس تجربه‌های زندگی و کار آنان توجه می‌کند.

هزینه زندگی در شهر ایکالوئیت کانادا

هزینه زندگی در شهر ایکالوئیت کانادا

مسلماً هزینه‌های زندگی افراد با سبک زندگی‌های گوناگون، متفاوت است. ازآنجاکه ایکالوئیت شهری قطبی به‌شمار می‌رود و امکانات و موادغذایی موردنیاز ساکنان آن به واردات گسترده وابستگی دارد، به‌طور‌میانگین هزینۀ زندگی در این شهر بیشتر از شهرهای دیگر کاناداست. میانگین حقوق افراد در این شهر پس از کسر مالیات حدود ۴،۷۱۸.۳۳ دلار تخمین زده می‌شود. در‌ادامۀ مقاله، میانگین قیمت برخی از هزینه‌های مهم زندگی در شهر ایکالوئیت، نظیر موادغذایی و رستوران، حمل‌و‌نقل، اجاره و خرید مسکن و هزینۀ ماهانۀ قبوض و اینترنت را شرح خواهیم داد. این اطلاعات از جدیدترین داده‌های وبگاه Numbeo در اکتبر۲۰۲۰ استخراج و تمام مبالغ به دلار کانادا محاسبه شده‌ است.

هزینۀ موادغذایی و رستوران

هزینه‌های مربوط به رستوران و موادغذایی از هزینه‌های بسیار مهم زندگی است. در شهر ایکالوئیت، هزینۀ غذا در رستورانی ارزان‌قیمت ۲۵ دلار و در رستورانی نسبتاً گران‌قیمت ۱۹۰ دلار برای سه کورس غذای دو نفر است. قیمت موادغذایی پرمصرفی نظیر شیر (یک لیتر)، نان سفید (یک قرص ۵۰۰گرمی)، تخم‌مرغ (دوازده عدد)، پنیر محلی (یک کیلوگرم)، فیلۀ مرغ (یک کیلوگرم) و گوشت گاو (یک کیلوگرم) به‌ترتیب ۵.۸۳، ۵.۷۲، ۸، ۲۶، ۱۶ و ۱۰ دلار برآورد می‌شود. همچنین، برای خرید هر کیلوگرم از میو‌ه‌هایی مانند سیب و موز و پرتقال به‌ترتیب ۹ و ۷ و ۱۲ دلار و هر کیلوگرم از صیفی‌جاتی همچون گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی و پیاز نیز به‌ترتیب ۶ و ۵ و ۷ دلار باید پرداخت کرد.

هزینۀ حمل‌و‌‌نقل

هزینۀ حمل‌و‌نقل نیز یکی دیگر از هزینه‌های مهم محسوب می‌شود و باتوجه‌‌به نوع وسیلۀ نقلیۀ افراد، متغیر است. در شهر ایکالوئیت کرایۀ تاکسی حدود ۷ دلار به‌ازای هر کیلومتر و قیمت هر لیتر بنزین حدود ۱.۳۷ دلار است.

هزینۀ مسکن

در میان هزینه‌های مربوط به زندگی، هزینۀ مسکن را می‌توان مهم‌ترین هزینه در نظر گرفت که بسته محل زندگی و متراژ خانه متغیر است. برای مثال، اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۲،۳۰۰ دلار و اجاره‌بهای آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۲،۵۰۰ دلار در ماه است. همچنین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۳،۸۰۰ دلار برآورد می‌شود. گفتنی است برای خرید هر مترمربع آپارتمان در مرکز شهر ایکالوئیت باید حدود ۴،۰۳۶.۴۷ دلار پرداخت کرد.

هزینۀ قبوض و اینترنت

هزینۀ قبوض نیز باتوجه‌به سبک زندگی فرد و متراژ آپارتمان، متفاوت است. در این شهر، هزینۀ قبوض مربوط به آب، برق، سیستم گرمایشی و سرمایشی و حمل زباله برای آپارتمان ۸۵متری ۳۵۰ دلار و هزینۀ اینترنت ADSL یا کابلی با حداقل سرعت شصت مگابیت‌بر‌ثانیۀ نامحدود ۱۱۳.۳۳ دلار در ماه است.

در صورت تمایل به گرفتن ویزای تحصیلی کانادا با ما همراه باشید.

منابع: