از رشتۀ بهداشت عمومی به‌عنوان «هنر و علم پیشگیری از بیماری» یاد می‌کنند. این رشته با کمک به تصمیم‌گیری جمعی و هماهنگ جامعه، کیفیت زندگی افراد را افزایش می‌دهد. اساس کار رشتۀ بهداشت عمومی تحلیل عناصر شاخص در سلامت جامعه و تهدیدهای پیش روی آن است. در این رشته، جامعه می‌تواند از تعداد نفرات انگشت‌شمار تا مردم شهر متغیر باشد. در وضعیت بیماری پاندمیک، جامعه برای کارشناسان بهداشت عمومی چند قاره است. ناگفته نماند در اینجا، «بهداشت» به‌معنای سلامت جسمی و روانی و اجتماعی است. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دَه دانشگاه برتر برای تحصیل در رشته بهداشت عمومی در کانادا را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه تورنتو

بهترین دانشگاه برای تحصیل رشته بهداشت عمومی در کانادا دانشگاه تورنتوست که در این رشته، مقام نخست کانادا و دوازدهم دنیا را دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۲۷ در شهر تورنتو بنیان گذاشته شد و هم‌اکنون، میزبان بیش از ۷۴هزار نفر دانشجو در سه پردیس است. دانشکده‌های این دانشگاه ازاین‌قرارند: مهندسی و علوم کاربردی، فیزیک و حرکت‌شناسی، ارتباطات، معماری، هنر، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، مدیریت، پزشکی، موسیقی، پرستاری، داروسازی، بهداشت عمومی، جنگلداری، مددکاری و علوم سیاسی. شهریۀ تحصیل در این رشته ۶۲هزار دلار کانادا در سال برآورد می‌شود.

دانشگاه اتاوا

دانشگاه اتاوا دومین دانشگاه برتر کانادا و شانزدهمین دانشگاه برتر جهان در زمینۀ بهداشت عمومی است. این دانشگاه در سال ۱۸۴۷ در شهر اتاوا استان انتاریو تأسیس شد. دانشگاه اتاوا بزرگ‌ترین دانشگاه دوزبانه (انگلیسی‌فرانسوی) دنیاست و بیش از ۴۱هزار نفر دانشجو در نُه دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های این دانشگاه ازاین‌قرارند: هنر، آموزش، مهندسی، علوم سلامت، حقوق، پزشکی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و مدیریت. شهریۀ سالانۀ تحصیل در دومین دانشگاه برتر برای رشته بهداشت عمومی در کانادا به حدود ۳۶هزار دلار کانادا می‌رسد.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته بهداشت عمومی در کانادا دانشگاه بریتیش کلمبیاست. در این زمینه، دانشگاه بریتیش کلمبیا جایگاه سوم کانادا و نوزدهم دنیا را ازآنِ خود کرده است. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ در شهر بریتیش کلمبیا تأسیس شد و هم‌اکنون، بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در دو پردیس ونکوور و اوکاناگان آن مشغول تحصیل هستند. برخی از دانشکده‌های دانشگاه بریتیش کلمبیا عبارت‌اند از: علوم، کشاورزی، هنر، کسب‌وکار، پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، آموزش، جنگلداری، روزنامه‌نگاری، حقوق، موسیقی، علوم داروسازی، مددکاری و اقتصاد. شهریۀ سالانۀ تحصیل بهداشت عمومی در این دانشگاه ۴۳هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر در رشته بهداشت عمومی در کانادا است که در رتبۀ چهارم این کشور و چهلم جهان جای دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۱۳ در شهر مونترال بنیان نهاده شد و درحال‌حاضر، دوره‌های متنوعی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری برگزار می‌کند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: آموزش، پرستاری، پزشکی، دندان‌پزشکی، حقوق، مددکاری، علوم طبیعی، علوم ارتباطات، علوم کامپیوتر، علوم تغذیه، کشاورزی و محیط‌زیست، مدیریت، معماری، موسیقی، مهندسی و هنر. شایان ذکر است شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی در دانشگاه مک گیل ۲۱هزار دلار کاناداست.

دانشگاه مک مستر

دانشگاه مک مستر پنجمین دانشگاه برتر کانادا و چهل‌و‌چهارمین دانشگاه برتر دنیا در این زمینه شناخته می‌شود. این دانشگاه در سال ۱۸۸۷ آغاز به کار کرد و هم‌اکنون، بیش از سی‌هزار نفر دانشجو در شش دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. این شش دانشکده از‌این‌قرارند: دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ علوم بهداشتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ علوم پایه، دانشکدۀ علوم اجتماعی و مدرسۀ کسب‌وکار. شهریۀ تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه‌های رشته بهداشت عمومی در کانادا تقریباً ۴۰هزار دلار کانادا برای یک سال است.

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته بهداشت عمومی در کانادا دانشگاه مونترال است. دانشگاه مونترال ششمین دانشگاه برتر کانادا و پنجاه‌و‌ششمین دانشگاه برتر جهان در رشتۀ بهداشت عمومی به‌شمار می‌رود. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ در شهر مونترال تأسیس شد و هم‌اکنون، چهارده دانشکده دارد. دانشکده‌های این دانشگاه از‌این‌قرارند: هنر و علوم، آموزش، طراحی، حرکت‌شناسی، حقوق، پزشکی، دندان‌پزشکی، پرستاری، موسیقی، بینایی‌سنجی، بهداشت عمومی، داروسازی، دام‌پزشکی و مطالعات تکمیلی. پلی‌تکنیک مونترال و مدرسۀ HEC مونترال نیز به دانشگاه مونترال وابسته هستند. ناگفته نماند شهریۀ سالانۀ تحصیل بهداشت عمومی در این دانشگاه ۲۲‌هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر در رشته بهداشت عمومی در کانادا است. دانشگاه کلگری هفتمین دانشگاه برتر کانادا در این زمینه است و در میان دانشگاه‌های برتر دنیا نیز، رتبۀ هفتاد‌و‌نهم را دارد. این دانشگاه در سال ۱۹۶۶ در شهر کلگری استان آلبرتا شروع به کار کرد و درحال‌حاضر، بیش از سی‌هزار نفر دانشجو در سیزده دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های دانشگاه کلگری عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ حرکت‌شناسی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ مددکاری، دانشکدۀ دامپزشکی، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، مدرسۀ پزشکی، مدرسۀ کشاورزی، مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ مهندسی و مدرسۀ آموزش. شهریۀ سالانۀ تحصیل در رشتۀ بهداشت عمومی بیست‌هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

دانشگاه سایمون فریزر

دانشگاه سایمون فریزر هشتمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از ۱۵۰ دانشگاه برتر جهان در رشتۀ بهداشت عمومی محسوب می‌شود و گزینه ای مناسب برای مهاجرت تحصیلی به کاناداست. این دانشگاه در سال ۱۹۶۵ در شهر برنابی تأسیس شد. درحال‌حاضر، بیش از ۳۵هزار نفر دانشجو در سه پردیس دانشگاه سایمون فریزر مشغول تحصیل هستند. هشت دانشکدۀ این دانشگاه از‌این‌قرارند: علوم کاربردی، هنر و علوم اجتماعی، کسب‌وکار، ارتباطات، آموزش، محیط‌زیست، علوم بهداشتی و علوم. گفتنی است شهریۀ تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه‌های رشته بهداشت عمومی در کانادا در مقطع کارشناسی درحدود ۲۹هزار دلار کانادا برای یک سال است.

دانشگاه وسترن

دانشگاه وسترن

یکی از بهترین دانشگاه‌های رشته بهداشت عمومی در کانادا دانشگاه وسترن است. دانشگاه وسترن نهمین دانشگاه برتر کانادا و جزو ۱۵۰ دانشگاه برتر دنیاست. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ در شهر لاندن استان انتاریو آغاز به کار کرد و هم‌اکنون، میزبان نزدیک به چهل‌هزار نفر دانشجو در دوازده دانشکده است. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: هنر و علوم انسانی، موسیقی، آموزش، مهندسی، علوم بهداشتی، رسانه، حقوق، کسب‌وکار، دندان‌پزشکی، علوم، علوم اجتماعی و تحصیلات تکمیلی. شهریۀ تحصیل در اکثر رشته‌های این دانشگاه، ازجمله رشتۀ بهداشت عمومی در مقطع کارشناسی به ۳۵هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشگاه آلبرتا

آخرین نام در فهرست بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته بهداشت عمومی در کانادا دانشگاه آلبرتاست. دانشگاه آلبرتا دهمین دانشگاه برتر کانادا و جزو ۱۵۰ دانشگاه برتر جهان در این رشته به‌حساب می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ در شهر ادمونتون استان آلبرتا بنیان نهاده شد و درحال‌حاضر، ۳۹هزار نفر دانشجو در چهارصد رشته در پنج پردیس آن مشغول تحصیل هستند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از‌: کشاورزی، کسب‌وکار، هنر، آموزش، فنی‌و‌مهندسی، حقوق، پزشکی و دندان‌پزشکی، پرستاری، داروسازی، تربیت‌بدنی و توان‌بخشی. ذکر این نکته لازم است شهریۀ سالانۀ تحصیل بهداشت عمومی در دانشگاه آلبرتا، یکی از دانشگاه‌های برتر کانادا، سی‌هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

در صورت تمایل به گرفتن ویزای تحصیلی کانادا با ما همراه باشید.

منبع: