فرانسه یکی از کشورهایی است که به‌عنوان مرکزی بین‌المللی برای تحصیل دانشجویان شناخته می‌شود. ازنظر فرهنگی و علمی، این کشور برای بسیاری از افراد در سراسر دنیا اهمیت دارد. علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه قبل از انتخاب دانشگاه مدنظرشان‌، شایسته است با ارزان ترین دانشگاه های فرانسه آشنا شوند. در این مقاله، نُه دانشگاه ارزان فرانسه را بررسی خواهیم کرد.

دانشگاه پاریس

دانشگاه پاریس یکی از دانشگاه‌های برتر فرانسه و حتی جهان است که در قلب شهر پاریس قرار دارد. این دانشگاه از ساختمان‌های متعددی در سطح شهر بهره می‌برد و در زمینۀ تحقیقاتی بسیار باکیفیت است. در دانشگاه پاریس، رشته‌های تحصیلی به بهترین نحو آموزش داده می‌شوند و با اینکه زبان اصلی تدریس در آن فرانسوی است، تعداد زیادی رشته نیز به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. درادامه، برخی از رشته‌های تحصیلی انگلیسی‌زبان به‌تفکیک نام دانشکده و مقطع تحصیلی آمده است:

  • علوم پایه: کارشناسی ارشد مهندسی و بیومهندسی و خلاقیت در علوم اعصاب، کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی در گرایش‌های BIOMAT، BIOMECH، MCB و BIM، کارشناسی ارشد فیزیک پایه گرایش ICFP، کارشناسی ارشد شیمی، کارشناسی ارشد علوم زیستی، کارشناسی ارشد علوم آموزشی، کارشناسی ارشد علوم دیجیتال، کارشناسی ارشد علوم اعصاب و کارشناسی ارشد علوم زمین و محیط‌زیست و گیاه گرایش FRS و Solid Earth Science
  • علوم انسانی و علوم اجتماعی: کارشناسی ارشد بانکداری و امورمالی گرایش حقوق و قوانین بانکداری و سیستم‌های مالی، کارشناسی ارشد حقوق و سیاست پایایی محیط‌زیست، کارشناسی ارشد حقوق تطبیقی گرایش حقوق عرفی و کارشناسی ارشد LLCER گرایش مطالعات فیلم
  • سلامت و بهداشت: کارشناسی ارشد بهداشت عمومی

شهریۀ دانشگاه پاریس برای مقطع کارشناسی از ۱۷۰ یورو در سال آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: مهاجرت تحصیلی به فرانسه

دانشگاه اورلئان

دانشگاه اورلئان یکی از دانشگاه‌های دولتی و تحقیق‌محور فرانسه است که در شهر اورلئان در شمال‌غربی این کشور قرار دارد. پیشینۀ این دانشگاه به اوایل قرن چهاردهم میلادی بازمی‌گردد؛ البته دانشگاه اورلئان در سال ۱۹۶۰ به شکل کنونی در‌آمد. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های قدیمی‌ و ارزان فرانسه است و رشته‌های تحصیلی متنوعی ارائه می‌دهد. برخی از این رشته‌ها عبارت‌اند از: حقوق، مدیریت، اقتصاد، زبان‌شناسی، علوم اجتماعی، زبان‌های کلاسیک، علوم طبیعی و علوم زیستی و ریاضیات. ناگفته نماند حداقل شهریۀ دانشگاه اورلئان برای هر سال تحصیلی ششصد یورو تخمین زده می‌شود.

دانشگاه مون‌پلیه

دانشگاه مون‌پلیه (Université de Montpellier) یکی از دانشگاه‌های برتر و قدیمی فرانسه و جهان است که در وب‌گاه‌های مختلف رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، جایگاه‌های مناسبی ازآنِ خود کرده است‌. این دانشگاه دولتی و تحقیق‌محور در سال ۱۲۸۹م تأسیس شد و در جنوب‌شرقی فرانسه قرار دارد. دانشگاه مون‌پلیه در مدت ۴۵ سال، یعنی بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۵، به سه دانشگاه مختلف تقسیم شد: دانشگاه مون‌پلیه ۱ و دانشگاه مون‌پلیه ۲ و دانشگاه Paul Valéry مون‌پلیه ۳.

در دانشگاه مون‌پلیه، بیش از ۱۵،۰۰۰ نفر دانشجو مشغول تحصیل و ۱،۴۵۰ نفر کارمند مشغول کار هستند. دانشکده‌ها و واحدهای آموزشی (School) این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکدۀ ورزش و تربیت‌بدنی، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ اقتصاد، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ داروسازی، دانشکدۀ علوم پایه، واحد مدیریت مون‌پلیه، واحد مهندسی، واحد مهندسی پلی‌تکنیک مون‌پلیه، واحد مدیریت عمومی، واحد مدیریت کسب‌و‌کار و واحد دانشگاهی فناوری بزیه. دانشگاه مون‌پلیه نیز مانند دانشگاه اورلئان شهریه‌اش از حدود ششصد یورو در سال آغاز می‌شود.

دانشگاه استراسبورگ

دانشگاه دولتی استراسبورگ یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر فرانسه و جهان محسوب می‌شود و بسیاری از افراد تمایل دارند در آنجا تحصیل کنند. از ۱ژانویۀ۲۰۰۹، سه دانشگاه لویی پاستور و دانشگاه مارک بلوک و دانشگاه روبرت شومان در استراسبورگ ادغام شدند و دانشگاه جدید استراسبورگ را تأسیس کردند. امروزه، استراسبورگ دانشگاهی خاص است که آموزش‌های باکیفیتی ارائه می‌دهد. در این دانشگاه، ۴۱،۰۵۸ نفر دانشجو (حدود ۲۰درصد دانشجوی بین‌المللی) مشغول تحصیل و ۴،۶۳۵ نفر (۲،۴۷۷ نفر استاد) مشغول کار هستند؛ ازاین‌رو، بزرگ‌ترین دانشگاه فرانسه شناخته می‌شود.

به‌نوشتۀ وبگاه دانشگاه استراسبورگ‌، از تمامی داوطلبان انتظار می‌رود که پیش از اپلای، زبان فرانسه را تا حد B1 بدانند و داوطلبان غیر‌فرانسوی‌زبان آزمون زبان فرانسه را بگذرانند. ناگفته نماند زبان تدریس در این دانشگاه عموماً فرانسوی است و تنها تعداد کمی از رشته‌های تحصیلی به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند؛ اما داوطلبان باید بر مهارت نوشتن و مکالمۀ زبان فرانسه مسلط باشند. گفتنی است شهریۀ دانشگاه استراسبورگ از ۱۸۰ یورو در سال شروع می‌شود.

دانشگاه بورگوندی

دانشگاه بورگوندی نیز ازجمله دانشگاه‌های دولتی و ارزان فرانسه است. این دانشگاه در سال ۱۷۲۲ تأسیس شد و در شرق ناحیۀ دیژون قرار دارد. پردیس اصلی دانشگاه بورگوندی خارج از شهر دیژون و بیشترِ دانشکده‌هایش در خودِ شهر واقع شده است. این دانشگاه دَه دانشکده و سه مؤسسۀ فناوری و چهار مدرسۀ مهندسی و مؤسسۀ آموزشی دارد. حداقل شهریۀ سالانۀ دانشگاه بورگوندی حدوداً دویست یوروست.

اکول نرمال پاریس

اکول نرمال پاریس دانشگاهی بسیار باکیفیت در شهر پاریس است که در فهرست برترین و ارزان ترین دانشگاه های فرانسه نیز جای دارد‌. این دانشگاه در قرن هجدهم تأسیس شد و درحال‌حاضر، بیش از ۲،۵۰۰ نفر دانشجو در آن تحصیل می‌کنند. شایان ذکر است شهریۀ اکول نرمال پاریس از تقریباً ششصد یورو در سال آغاز می‌شود.

اکول سنترال لیون

اکول سنترال لیون در سال ۱۸۵۷ در شهر لیون تأسیس شد‌. این دانشگاه نیز یکی از ارزان ترین دانشگاه های فرانسه است که در زمینه‌هایی نظیر بیوساینس و فناوری آکوستیک و فناوری نانو جایگاه مطلوبی در میان دانشگاه‌های این کشور دارد. برای تحصیل در اکول سنترال لیون حداقل ۲،۵۰۰ یورو در سال شهریه باید پرداخت کرد.

دانشگاه ساینس‌پو

در سال ۱۸۷۲، امیلی بوتمی (Émile Boutmy) دانشگاه ساینس‌پو را در پاسخ به بحران‌های اخلاقی و سیاسی به‌وجودآمده در فرانسه در پی جنگ این کشور با پروس تأسیس کرد. هدف بوتمی از تأسیس چنین دانشگاهی آموزش افرادی ماهر در زمینۀ تحصیلات و خلق دانشی نوین برای ساخت فرانسۀ جدید بود. دانشگاه ساینس‌پو از ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی بهره می‌برد؛ ازجمله آزادی در انتخاب دانشجویان و رشته‌های تحصیلی و اعضای دانشکده و شیوۀ خلاقانۀ آموزشی و انگیزۀ علمی ساینس‌پو در تربیت دانشجویان.

درحال‌حاضر، دانشگاه ساینس‌پو هفت پردیس دانشگاهی دارد که در شهرهای مختلف فرانسه واقع شده‌اند. این پردیس‌ها عبارت‌اند از: پردیس رنس، پردیس دیژون، پردیس لوآور، پردیس مانتون، پردیس نانسی، پردیس پاریس و پردیس پواتیه. ناگفته نماند به‌خاطر حضور دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه ساینس‌پو، مسئولان این دانشگاه تصمیم گرفته‌اند که تعدادی از رشته‌های مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را کاملاً به زبان انگلیسی برگزار کنند. بنابراین، دانشجویان با انتخاب این رشته‌ها دیگر به صحبت به زبان فرانسوی نیازی ندارند؛ البته آنان می‌توانند با گذراندن دوره‌های فشردۀ زبان فرانسه حین تحصیل، این زبان را بیاموزند. ناگفته نماند شهریۀ دانشگاه ساینس‌پو از دَه‌هزار یورو در سال آغاز می‌شود.

اکول پلی‌تکنیک

دانشگاه اکول پلی‌تکنیک یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی و برتر فرانسه است که در جنوب شهر پاریس قرار دارد. این دانشگاه در زمینۀ علوم طبیعی از جایگاه مناسبی در میان دانشگاه‌های فرانسه برخوردار است. اکول پلی‌تکنیک با اینکه در گذشته در بخش لاتین شهر پاریس قرار داشت، در سال ۱۹۷۶، در بخش جنوبی پاریس تأسیس شد و امروزه، تقریباً سی کیلومتر در خارج از مرکز پاریس واقع شده است. دانشگاه اکول پلی‌تکنیک میزبان بیش از ۴،۶۰۰ نفر دانشجو و استاد است. پردیس اصلی این دانشگاه افزون‌بر ۱۶۰ هکتار فضای باز و امکانات ورزشی درخورتوجهی دارد. افزون‌براین، در آن تعداد زیادی کتابخانه و موزه و مرکز خلاقیت و کارآفرینی به‌چشم می‌خورد و حدود سه‌هزار نفر دانشجو نیز مشغول تحصیل هستند.

از‌نظر کیفیت تحقیقاتی، اکول پلی‌تکنیک جایگاه چشمگیری در فرانسه دارد و در وبگاه‌های معتبر رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان نیز، رتبه‌های مناسبی ازآنِ خود کرده است‌. دپارتمان‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دپارتمان زیست‌شناسی، دپارتمان شیمی، دپارتمان اقتصاد، دپارتمان علوم انسانی و علوم اجتماعی، دپارتمان علوم کامپیوتری، دپارتمان زبان و فرهنگ، دپارتمان ریاضیات محض، دپارتمان ریاضیات کاربردی، دپارتمان مکانیک، دپارتمان فیزیک و دپارتمان مدیریت نوآوری و سرمایه‌گذاری. گفتنی است شهریۀ اکول پلی‌تکنیک نیز از ۳۳هزار یورو در سال شروع می‌شود.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منابع: