دانشگاه سنت آن در سال ۱۸۹۰ در منطقۀ چرچ پوینت در استان نوا اسکوشیا تأسیس شد. این دانشگاه در‌کنار دانشگاه مونکتون، تنها دانشگاه‌های فرانسوی‌زبان در استان‌های نیوبرانزویک و نوا اسکوشیا هستند. دانشگاه سنت آن در دستۀ دانشگاه‌های کوچک قرار می‌گیرد و حدود پانصد دانشجو در سی رشته در آن مشغول تحصیل هستند. علاوه‌بر پردیس چرچ پوینت، دانشجویان این دانشگاه می‌توانند در پردیس شهر هالیفاکس نیز تحصیل کنند. این دانشگاه در‌کنار دوره‌های مختلفی که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برگزار می‌کند، آموزش زبان فرانسوی و تربیت‌مدرس فرانسوی را نیز در دستورکار خود دارد. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه سنت آن را معرفی می‌کنیم.

رشته‌های دانشگاه سنت آن

دانشگاه سنت آن دو دانشکده و یک مدرسه دارد: دانشکدۀ علوم و هنر و دانشکدۀ دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای و مدرسۀ زبان فرانسوی. اکثر دوره‌های این دانشگاه در مقطع کارشناسی یا با ارائه گواهی پایان دوره برگزار می‌شوند. برخی از رشته‌های کارشناسی عبارت‌اند از: مدیریت، بازرگانی، فرانسوی، انگلیسی، علوم اجتماعی، تاریخ، مددکاری، مطالعات کانادایی، آموزش و زیست‌شناسی. دوره‌های کارشناسی ارشد این دانشگاه به رشتۀ آموزش زبان فرانسوی به‌عنوان زبان اول و دوم اختصاص دارد.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه سنت آن

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه سنت آن

شهریۀ دانشگاه سنت آن برای دانشجویان بین‌المللی در رشته‌های علوم و هنر با فرض پانزده واحد در هر ترم، حدود یازده‌هزار دلار کانادا برای یک سال برآورد می‌شود. هزینۀ اسکان در پردیس چرچ پوینت و هزینۀ برنامه غذایی نیز برای یک سال حدود دَه‌هزار دلار کانادا و مجموع هزینه‌های جانبی دیگری مانند بیمه حدود دوهزار دلار کاناداست. پس می‌توان گفت روی‌هم‌رفته، هزینۀ سالانۀ تحصیل و اسکان در این دانشگاه به ۲۳هزار دلار کانادا می‌رسد. ذکر این نکته لازم است که تمام دانشجویان بین‌المللی این دانشگاه به‌صورت خودکار به‌ازای هر درس سه‌واحدی ۱۲۵ دلار کانادا اسکالرشیپ دریافت می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، سالانه از شهریۀ دانشجویان بین‌المللی حداقل ۱،۲۵۰ دلار در قالب اسکالرشیپ کسر می‌شود.

هزینۀ زندگی در هالیفاکس

هزینۀ زندگی هر نفر در شهر هالیفکس صرف‌نظر از اجارۀ مسکن، ماهانه حدود ۱،۲۰۰ دلار کاناداست. اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۱،۴۰۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای آپارتمانی مشابه خارج از مرکز شهر ۱،۰۰۰ دلار کانادا در ماه است. همچنین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۲،۴۰۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۶۰۰ دلار کانادا تخمین زده می‌شود. همچنین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۲.۷۵ و ۸۲ دلار کانادا باید پرداخت. ناگفته نماند هزینۀ تهیۀ غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۵ دلار کانادا و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۷۲ دلار کانادا برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۲.۵ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۴ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۵ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۱۶ دلار، یک کیلوگرم موز ۲ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۴ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۵ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۴ دلار. هزینۀ قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند نیز برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۱۶۰ دلار کانادا در ماه است.

منبع: