اگر از شما پرسیده شود «پس از شنیدن نام فرانسه چه چیزی در ذهنتان تداعی می‌شود؟»، بی‌شک پاسختان پاریس و برج ایفل خواهد بود؛ اما آیا واقعاً فرانسه فقط به پاریس و برج مشهورش خلاصه می‌شود؟ در پاسخ باید بگوییم با اینکه برج ایفل به‌نوعی نماد فرانسه به‌حساب می‌آید، تنها دلیل شهرت کشور فرانسه نیست. همان‌طورکه می‌دانید، بیش از بیست سال است که مسافران بین‌المللی فرانسه را به پربازدیدترین کشور جهان تبدیل کرده‌اند که دلیل این موضوع چیزی ورای داشتن یک برج است. دلایل متعددی سبب شهرت کشور فرانسه شده است؛ ازاین‌رو در مقالۀ حاضر، قصد داریم به دلایل مهم این موضوع اشاره کنیم. پس اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه یا زندگی در این کشور علاقمندید با ما همراه باشید.

دلایل شهرت کشور فرانسه

دلایل مهم شهرت کشور فرانسه ازاین‌قرارند:

  • برج ایفل: کمتر کسی است که نام برج ایفل را نشنیده باشد؛ زیرا این برج شهرت جهانی دارد و هرساله تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، مهم‌ترین دلیل شهرت کشور فرانسه را می‌توان برج ایفل دانست.
  • مصرف فراوان پنیر: یکی از دلایل جالب شهرت کشور فرانسه آن است که مردمش بیشترین میزان «پنیر» را در بین دیگر کشورهای جهان مصرف می‌کنند. هر منطقه از کشور فرانسه پنیر خاص خود را دارد؛ بنابراین، بیش از 1،600 نوع پنیر مختلف در این کشور به‌چشم می‌خورد. اگر مقالۀ شهرت کشور آلمان را مطالعه کرده باشید، با اهمیت »نان» در آلمان آشنا شده‌اید. اهمیت پنیر در فرانسه نیز مانند اهمیت نان در آلمان است و در ترکیبات بیشتر غذاهای فرانسوی، پنیر وجود دارد. مهم‌ترین نوع پنیر در فرانسه راکلت یا فوندو یا تارتیفلت است. نکتۀ مهم دیگر دربارۀ اهمیت و شهرت پنیر در فرانسه این است که هر روز و شب در زمان ناهار و شام (پیش از دسر) سرو می‌شود. شایان ذکر است مردم فرانسه پنیر را همراه کِرَکِر نمی‌خورند و آن را همراه نان میل می‌کنند.
  • شیرینی رولتی و نان: بعد از سفر به فرانسه و قدم‌زدن در خیابان‌های شهر، افراد زیادی را مشاهده می‌کنید که نان باگت در دست دارند‌؛ زیرا مردم این کشور به باگت‌هایشان اهمیت زیادی می‌دهند. اهمیت موضوع به‌حدی است که اگر نان باگت سر میز نباشید، آنان غذا نمی‌خورند. دلیل دیگر شهرت کشور فرانسه این است که هر شهر و منطقه و روستایی حداقل یک قنادی دارد و اهمیتش در فرانسه مانند داروخانه است؛ زیرا مردم فرانسه برای شیرینی ارزش زیادی قائل هستند.
  • مکان‌های تاریخی: تاریخچۀ کشور فرانسه بسیار غنی و عظمت آن در سراسر این کشور مشخص است. افراد پس از ورود به فرانسه در تاریخ ارزشمند و تأثیرگذاری غوطه‌ور خواهند شد که در بطن کلیساهای جامع و قصرها تجلی پیدا کرده است. آثار تاریخی موجود در فرانسه به قرن‌ها پیش مربوط هستند و قدم‌زدن در مراکزی مانند Provins و Rouen افراد را به سال‌های دور می‌برد. ناگفته نماند بسیاری از روستاهای فرانسه دست‌نخورده باقی مانده‌اند و در جای‌جای شهرهای بزرگ و کوچک آن کلیساها و مکان‌های تاریخی به‌چشم می‌خورد.
  • اعتراض‌های مردم فرانسه: یکی دیگر از دلایل شهرت کشور فرانسه به Bastille Day بازمی‌گردد که روز ملی آنان است و با انقلاب فرانسه ارتباط دارد. در چنین روزی، فرانسویان به خیابان‌ها رفتند و علیه رژیم سلطنتی اعتراض کردند. این اعتراض‌ها سبب کناررفتن تعداد زیادی از افراد بانفوذ و پرقدرت این کشور نظیر ملکه ماری آنتوانت (Marie Antoinette) شد. سال‌هاست که پادشاه و رژیم سلطنتی در فرانسه وجود ندارد؛ اما فرانسویان به اعتراض‌هایشان خاتمه نداده‌اند. آنان به‌طور‌قانونی به خیابان‌ها می‌آیند و راه‌ها و جاده‌ها را مسدود می‌کنند و اعتراض خود را نشان می‌دهند. شاید بتوان گفت مردم فرانسه عاشق اعتراض و تظاهرات هستند؛ البته این امر جنبه‌ای منفی برای این کشور محسوب می‌شود.
  • لهجۀ فرانسوی: لهجۀ فرانسوی همواره بر گویش مردم این کشور غلبه دارد. به‌بیانِ‌بهتر، با شنیدن واژۀ «Hello» از زبان فردی فرانسوی خواهید فهمید که او اهل فرانسه است. حتی امانوئل مکرون (Emmanuel Macron)، رئیس‌جمهور این کشور که به زبان انگلیسی مسلط است، در کنترل لهجۀ فرانسوی‌اش حین صحبت‌کردن به زبان انگلیسی با مشکل مواجه و گاه در استفاده از برخی واژه‌ها، خطاهایی مرتکب می‌شود؛ بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم پیش از رفتن به فرانسه بر این زبان مسلط شوید. علاوه‌بر اهمیت قائل‌شدن برای زبان مادری‌شان، یکی دیگر از دلایلی که مردم فرانسه صحبت به زبان خودشان را ترجیح می‌دهند، افتخارنکردن به تسلطشان بر زبان انگلیسی است.
  • احساساتی‌بودن: فرانسه و زبان فرانسوی همواره به‌عنوان کشور و زبان عشق شناخته شده است؛ ازاین‌رو، یکی از دلایل شهرت کشور فرانسه همین ویژگی شخصیتی است. مردم فرانسه از تماشای غروب خورشید و قدم‌زدن در نور خورشید و گوش‌دادن به شعر لذت می‌برند.
  • موسیقی فرانسه: اگر بپرسیم «موسیقی اصلی کشور فرانسه چیست؟»، بسیاری از افراد با‌توجه‌به زیرصدای بیشتر فیلم‌های فرانسوی به آکاردئون اشاره می‌کنند. جالب است بدانید مردم اتریش این ساز را اختراع کردند. امروزه، این ساز در فرانسه چندان استفاده نمی‌شود؛ اما بیشتر مردم آکاردئون را ازجمله دلایل شهرت کشور فرانسه به‌شمار می‌آورند.
  • روستاهای فرانسه: فرانسه به‌دلیل وجود شهری مانند پاریس مشهور است؛ اما روستاهای این کشور نیز اهمیت خاص خود را دارند. این روستاها مملو از مکان‌های تاریخی و فرهنگی مهمی هستند که بر روند جذب گردشگران تأثیر بسزایی می‌گذارند. آن‌ها شما را با سادگی و جذابیت قرن‌ها پیشِ این کشور آشنا می‌کنند؛ بنابراین، یکی از دلایل مهم شهرت کشور فرانسه دانسته می‌شوند.
  • غذاهای خوش‌طعم: هنر آشپزی مردم فرانسه شهرتی جهانی دارد و حتی بسیاری از افراد به تحصیل آشپزی در فرانسه تمایل دارند. غذاهای این کشور بسیار خوش‌مزه‌اند و همواره یکی از دلایل شهرت کشور فرانسه به‌حساب می‌آیند.
  • موزۀ لوور: لوور، یکی از موزه‌های مشهور و محبوب جهان، در فرانسه قرار دارد و بزرگ‌ترین موزۀ هنر دنیا شناخته می‌شود. درحقیقت، این موزه زیباترین آثار هنری جهان را در خود دارد؛ ازجمله تابلو نقاشی مونالیزا (Mona Liza) اثر مشهور لئوناردو داوینچی (Leonardo da Vinci). خلق تابلو مونالیزا چهار سال زمان برد و بسیاری از افراد بر این باورند که این اثر چهرۀ لیزا دل‌ژوکوندو (Lisa del Giocondo) معروف به لیزا گرادینی، اشراف‌زادۀ ایتالیایی است. مهم‌ترین دلیل شهرت تابلو مونالیزا ظرافت و پیچیدگی حالت چهره و نیز لبخند مبهم لیزا گرادینی محسوب می‌شود. با وجود زیبایی کتمان‌ناپذیر مونالیزا، یکی دیگر از دلایل شهرتش، دو بار دزدیده‌شدن آن است.
  • ناپلئون بناپارت: از دیگر دلایل شهرت کشور فرانسه ناپلئون بناپارت (Napoleon Bonaparte) است. درحقیقت، کمتر کسی پیدا می‌شود که این نام را حداقل در کتاب‌های دوران مدرسۀ خود ندیده یا نشنیده باشد. او یکی از رهبران نظامی فرانسه بود که در انقلاب این کشور، نقش مهمی ایفا کرد؛ به‌همین‌دلیل، نام او هیچ‌گاه از تاریخ فرانسه پاک نمی‌شود.

در انتها، باید بگوییم دلایل زیادی برای شهرت کشور فرانسه می‌توان برشمرد که ذکر تمامی آن‌ها در این مجال نمی‌گنجد؛ اما در مقالۀ حاضر، سعی کردیم به دلایل عمدۀ این موضوع اشاره کنیم.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در فرانسه، می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه و مهاجرت به این کشور از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

منابع: