علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه پیش از ورود به این کشور و ثبت‌نام در دانشگاه‌ها یا دیگر مؤسسه‌های آموزشی، بهتر است با انواع مؤسسات آموزش عالی در فرانسه آشنا شوند. فرانسه بیش از ۳،۵۰۰ مؤسسۀ آموزش عالی خصوصی و دولتی دارد و دانشجویان خارجی با گزینه‌های متعددی برای تحصیل در این کشور مواجه خواهند بود؛ البته این تعدد مؤسسه‌ها گاهی به ایجاد مشکل در روند تصمیم‌گیری منجر می‌شود. در این مقاله، انواع مؤسسات آموزش عالی در فرانسه را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه‌ها

شناخته‌شده‌ترین مؤسسه‌ها در نظام آموزش عالی فرانسه دانشگاه‌ها هستند که پذیرای بیش از ۷۵درصد دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به مهاجرت تحصیلی به فرانسه خواهند بود. مقاطع تحصیلی این دانشگاه‌ها را مانند دانشگاه‌های دیگر کشورها کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری تشکیل می‌دهند. ناگفته نماند تمامی دارندگان مدارک لیسانس یا مدرک معادل مجازند برای سال اول دانشگاه ثبت‌نام کنند و دانشگاه‌های یادشده در رشته‌هایی نظیر علوم پایه، ادبیات، زبان‌ها، هنر، علوم انسانی، بهداشت و حتی علوم ورزشی، تمامی امکانات تدریس و تحقیق را فراهم می‌کنند. به‌منظور آشنایی با برترین دانشگاه‌های فرانسه ۲۰۲۱، پیشنهاد می‌کنیم به صفحۀ مرتبط با آن مراجعه کنید.

The Grandes Écoles

حدود ۲۰درصد از دانشجویان خارجی رشته‌های مدرسه‌های بزرگ (The Grandes Écoles) در فرانسه را دنبال می‌کنند. مدرسه‌های عالی نرمال (ENS)، مؤسسه‌های مطالعات سیاسی (IEP)، مدرسه‌های مهندسی، مدرسه‌های مدیریت و کسب‌وکار، مدرسه‌های دام‌پزشکی و... برخی از مدرسه‌های بزرگ (The Grandes Écoles) در فرانسه هستند که بسیاری از رشته‌های تحصیلی را نیز به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. شرایط دریافت پذیرش از The Grandes Écoles دشوار و گزینشی خواهد بود و بدین‌منظور آزمونی رقابتی بعد از دورۀ دوسالۀ کلاس آمادگی برگزار می‌شود. درحقیقت، داوطلبان پس از گذراندن یک دوره کلاس دوساله با عنوان کلاس‌های آمادگی برای مدرسه‌های بزرگ (Classes préparatoires aux grandes écoles)، باید در آزمون ورودی شرکت کنند و اگر شایستگی کافی برای شرکت در Grandes Écoleها را داشته باشند، به این مدرسه‌ها وارد خواهند شد. صلاحیت داشتن یا نداشتن ورود به Grandes Écoleها نیز به نتیجۀ دریافتی از این آزمون‌ها بستگی دارد. شایان ذکر است هزینۀ ثبت‌نام در The Grandes Écoles بیشتر از هزینۀ ثبت‌نام برای دانشگاه‌هاست.

مدرسه‌ها و مؤسسه‌های تخصصی

حدود سه‌هزار مؤسسۀ خصوصی یا دولتی آموزش عالی در فرانسه رشته‌هایی در زمینه‌های تخصصی نظیر بهداشت، علوم سمعی‌بصری، ارتباطات، روزنامه‌نگاری، مُد و طراحی، زراعت و علوم سیاسی ارائه می‌دهند. مدارک دوره‌های مدرسه‌ها و مؤسسه‌های تخصصی در فرانسه نیز ممکن است با نظارت دولت صادر شود؛ البته امکان انجام‌نشدن این کار نیز وجود دارد. افزون‌براین، دریافت پذیرش از این مؤسسه‌ها ممکن است ازطریق آزمون یا اپلای (اقدام برای دریافت پذیرش) باشد. مدت زمان تحصیل در مدرسه‌ها و مؤسسه‌های تخصصی معمولاً دو تا پنج سال است.

مدرسه‌های عالی هنر و هنرهای کاربردی

دسته‌ای دیگر از انواع مؤسسات آموزش عالی در فرانسه مدرسه‌های عالی هنر و هنرهای کابردی هستند که مجموعشان به حدود پنجاه مدرسه می‌رسد و نام آن‌ها به وزیر فرهنگ این کشور گزارش شده است. دوره‌هایی که در این مؤسسه‌ها در زمینۀ هنر و طراحی و ارتباطات برگزار می‌شوند، حدود سه تا پنج سال به‌طول می‌انجامند. ناگفته نماند مدرک دریافتی از این مدرسه‌ها دیپلمی ملی است. همان‌طورکه پیش‌تر ذکر شد، نام این مدرسه‌ها و مؤسسه‌ها به وزیر فرهنگ اعلام شده‌اند؛ اما نام این چهار مدرسۀ دولتی هنر مستقیماً به وزیر آموزش عالی گزارش شده‌اند:

  • مدرسۀ Boulle
  • مدرسۀ Olivier de Serres
  • مدرسۀ Duperré
  • مدرسۀ Estienne

مدارک این مدرسه‌ها نیز دیپلم‌هایی در زمینۀ طراحی تصویری، طراحی فضایی، مُد و مهارت‌های دیگر است. برخی مدرسه‌ها و مؤسسه‌های خصوصی مدارک ویژۀ خود را به دانشجویان اعطا می‌کنند. شایان ذکر است دریافت پذیرش از این مدرسه‌ها و مؤسسه‌های هنر و هنرهای کاربردی بسیار رقابتی است و درخواست باید آنلاین و ازطریق وبگاه campus art ارائه شود. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ پذیرش از رشته‌های هنر در فرانسه ۲۰۲۱، به صفحۀ مربوط به آن مراجعه کنید.

مدرسه‌های ملی معماری (ENSA)

مدرسه‌های عالی ملی معماری فرانسه شبکه‌ای متشکل از بیست مدرسۀ دولتی است که زیرنظر وزرای فرهنگ و آموزش عالی و تحقیقات و نوآوری فعالیت می‌کنند. دو مؤسسۀ دیگر، یعنی مدرسه ویژۀ معماری و مؤسسۀ ملی علوم کاربردی استرازبورگ، نیز زیرنظر وزارتخانه‌های یادشده هستند و مدرکی مشابه دیگر مدرسه‌های عالی معماری صادر می‌کنند. در مدرسه‌های معماری، رشته‌های تحصیلی گوناگونی در سه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌شود و درخواست پذیرش از آن‌ها باید آنلاین و ازطریق وبگاه campus art ارائه شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید به صفحه‌های کارشناسی ارشد در فرانسه و دکتری در فرانسه مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات درباره ی شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منابع: