شهر مردن کانادا (Morden) شهری در منطقۀ پمبینا ولی (Pembina Valley) در جنوب استان منیتوبا و نزدیکی مرز آمریکاست. شهر مُردِن هشتمین شهر بزرگ استان منیتوبا به‌شمار می‌رود. این شهر و شهر وینکلر (Winkler) استان منیتوبا به‌دلیل نزدیکی و خدمات شهری مشترک و اشتراکات اقتصادی، با لقب «شهرهای دوقلو» شناخته می‌شوند. شهر مُردِن کانادا در جنوب شهر وینیپگ، مرکز استان منیتوبا، قرار گرفته است؛ بنابراین، اگر به‌دنبال تحصیل در کانادا در دانشگاه وینیپگ یا دیگر دانشگاه‌های نزدیک به آن هستید، زندگی در شهر کوچک مُردِن می‌تواند برایتان انتخاب مناسبی باشد.

مساحت و جمعیت شهر مردن

مساحت شهر مُردِن کانادا تقریباً ۱۲ کیلومترمربع و براساس سرشماری سال ۲۰۱۶ کانادا، جمعیتش درحدود ۸،۶۶۰ نفر است. این شهر همراه با شهر وینکلر، منطقه‌ای شهری با جمعیتی بیش از ۲۲هزار نفر را تشکیل می‌دهند. گفتنی است که فاصلۀ شهرهای مُردِن و وینکلر، تنها حدود ۱۱ کیلومتر است.

وضعیت آب‌وهوایی شهر مردن کانادا

وضعیت آب‌وهوایی شهر مردن کانادا

شهر مُردِن تابستان‌های طولانی و نسبتاً گرم و زمستان‌های سرد و خشک همراه با وزش باد دارد. در طول سال، هوای این شهر همواره نیمه‌ابری و میانگین دمای هوا از منفی ۱۸ تا ۲۶ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است و به‌ندرت به کمتر از منفی ۳۰ یا بیشتر از ۳۱ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. بهترین زمان برای سفر به شهر مُردِن و انجام فعالیت‌های مخصوص هوای گرم از اواخر ژوئن تا اواخر اوت است. فصل گرم شهر مُردِن ۴.۱ ماه، یعنی از ۱۵مه تا ۱۹سپتامبر، طول می‌کشد و میانگین دما در این دوره بیش از ۱۹ درجۀ سانتی‌گراد است. فصل سرد سال نیز ۳.۳ ماه، یعنی از ۲۶نوامبر تا ۵مارس، طول می‌کشد و میانگین دما در این بازۀ زمانی به کمتر از منفی ۲ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد.

کیفیت زندگی در شهر مردن

به‌طورکلی، کیفیت زندگی در شهر مُردِن کانادا در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد. زندگی در این شهر کوچک آرامش زندگی در مناطق روستایی و امکانات زندگی در شهرهای بزرگ‌تر را به‌ارمغان می‌آورد. سال ۲۰۰۴، شهر مُردِن در مجلۀ Harrowsmith Country Life به‌عنوان یکی از دَه شهر برتر برای زندگی در کانادا انتخاب شد. مُردِن شهری تمیز و امن است و تاریخچه و فرهنگی غنی دارد.

مدرسه‌ها و دانشگاه‌های شهر مردن کانادا

سیستم مدرسه‌های دولتی شهر مُردِن سیستم Western School Division است و دو مدرسۀ ابتدایی، یک دبیرستان دورۀ اول (Middle School)، یک دبیرستان، مؤسسۀ آموزشی Morden Collegiate Institute و یک مرکز آموزشی بزرگ‌سالان را شامل می‌شود. برنامۀ Red River Technical Vocational Area با مشارکت سیستم آموزشی Western School Division با هدف فراهم‌کردن فرصت‌های آموزشی بیشتر برای دانش‌آموزان دبیرستانی فعالیت می‌کند. همچنین، برنامۀ Campus Manitoba به دانش‌آموزانِ علاقه‌مند به تحصیل در دوره‌های آموزش عالی و دانشگاهی شهر مُردِن کمک می‌کند. در شهر مُردِن دانشگاه بزرگی وجود ندارد؛ اما این شهر به‌دلیل نزدیکی به وینیپگ و مقرون‌به‌صرفه‌بودن هزینه‌های زندگی، برای دانشجویانی مناسب زندگی است که قصد دارند مهاجرت تحصیلی به کانادا داشته باشند و در دانشگاه‌های وینیپگ تحصیل کنند.

دانشگاه وینیپگ

دانشگاه وینیپگ کانادا (University of Winnipeg) دانشگاهی دولتی و پژوهش‌محور در شهر وینیپگ استان منیتوباست. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های برتر متمرکز بر دوره‌های کارشناسی در کانادا به‌شمار می‌رود. دانشگاه وینیپگ بیش از ۴۰۰ دوره در ۵۰ رشته و زمینۀ تحصیلی مختلف در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌کند و میزبان بیش از هزار دانشجوی بین‌المللی از ۸۰ کشور جهان است.

هزینه زندگی در شهر مردن کانادا

هزینه زندگی در شهر مردن کانادا

مسلماً هزینه‌های زندگی افراد با سبک زندگی‌های مختلف، متفاوت است؛ اما به‌طورکلی، هزینه زندگی در شهر مُردِن از هزینۀ زندگی در شهرهای بزرگ کانادا ارزیابی می‌شود. درواقع، می‌توان گفت شهر مُردِن یکی از شهرهای ارزان کانادا و شهری دانشجویی به‌شمار می‌رود. هزینه‌های زندگی در این شهر از میانگین هزینه‌ها در کل کانادا کمتر است. همچنین، میانگین حقوق خالص ماهانه پس از کسر مالیات در این شهر به ۲،۱۰۸ دلار کانادا می‌رسد. با درنظرگرفتن میانگین حقوق و هزینه‌ها و کیفیت زندگی در این شهر، می‌توان گفت مُردِن شهری مناسب برای زندگی دانشجویان است. درادامه، جزئیات میانگین هزینه‌های اصلی زندگی در شهر مُردِن در سال ۲۰۲۰ را شرح داده‌ایم. اطلاعات زیر از جدیدترین داده‌های وبگاه Numbeo در ژوئیۀ۲۰۲۰ استخراج و تمام مبالغ به دلار کانادا محاسبه شده‌ است.

هزینۀ موادغذایی و رستوران

رستوران‌ها

  • یک وعدۀ غذایی در رستورانی ارزان‌قیمت: ۱۵ دلار
  • یک وعدۀ غذایی شامل سه کورس برای دو نفر در رستورانی با قیمت متوسط: ۷۰ دلار
  • یک وعدۀ غذای مک‌دونالد (McMeal): ۹ دلار

نوشیدنی‌ها

  • کاپوچینو (معمولی): ۴ دلار، بطری کوچک کوکاکولا یا پپسی: ۴ دلار، بطری کوچک آب: ۳ دلار

موادغذایی مهم

  • یک لیتر شیر: ۴ دلار، یک قرص نان ۵۰۰گرمی: ۲.۵۰ دلار، یک کیلوگرم برنج سفید: ۴ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ متوسط: ۲.۷۵ دلار، یک کیلوگرم پنیر محلی: ۱۰.۵۰ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ: ۱۱.۱۱ دلار، یک کیلوگرم گوشت گاو: ۱۰.۲۱ دلار، یک بطری آب ۱.۵ لیتری: ۵ دلار

میوه‌ها و صیفی‌جات (به‌ازای هر کیلوگرم)

  • سیب: ۵.۵۴ دلار، موز: ۱.۶۰ دلار، پرتقال: ۵.۲۶ دلار، گوجه‌فرنگی: ۴.۵۴ دلار، سیب‌زمینی: ۳.۶۰ دلار، پیاز: ۲.۱۰ دلار، یک کاهو: ۱.۶۷ دلار

هزینۀ حمل‌ونقل

  • تاکسی (تعرفۀ عادی): ۸ دلار برای مبلغ ورودی و ۳ دلار به‌ازای هر کیلومتر
  • هر لیتر بنزین: ۱.۰۵ دلار
  • هر دستگاه خودرو Volkswagen Golf4 90KW Trendline یا خودرو نو مشابه: ۳۰هزار دلار
  • هر دستگاه خودرو ‍ Toyota Corolla Sedan 1.6l 97KW Comfortیا خودرو نو مشابه: ۲۸هزار دلار

هزینۀ مسکن

اجارۀ ماهانه

  • آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر: ۹۰۰ دلار
  • آپارتمان یک‌خوابه خارج از مرکز شهر: ۷۰۰ دلار
  • آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر: ۱،۴۰۰ دلار
  • آپارتمان سه‌خوابه خارج از مرکز شهر: ۱،۱۰۰ دلار

قیمت خرید آپارتمان

  • هر مترمربع در مرکز شهر: ۲،۷۵۵.۵۶ دلار
  • هر مترمربع خارج از مرکز شهر: ۲،۳۱۴.۲۴ دلار

هزینۀ قبوض و اینترنت

  • هزینۀ قبوض عادی (برق، گرمایش، سرمایش، آب و حمل زباله) برای آپارتمان ۸۵‌متری: ۱۳۶ دلار
  • یک دقیقه مکالمۀ سیم‌کارت اعتباری با تعرفۀ داخلی (بدون تخفیف یا استفاده از بسته‌های تخفیفی): ۰.۵۰ دلار
  • اینترنت شصت مگابیت‌برثانیۀ نامحدود ADSL یا کابلی: ۱۶۰ دلار

اگر علاقه مند به تحصیل در کانادا هستید می توانید برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا با مشاوران ما همراه باشید.



منابع: