پس از انتشار مقاله‌ای دربارۀ خرافات در فرانسه و دریافت بازخوردهای مثبت علاقه‌مندان به دانستنی‌های کشورهای مختلف، تصمیم گرفتیم دربارۀ خرافات در کشورهای دیگر نیز مطالبی ارائه دهیم. ممکن است در ابتدا با دیدن این عنوان از خودتان بپرسید که دانستن خرافات کشوری واقعاً چه تأثیری بر روند مهاجرت به آنجا خواهد گذاشت؟ در پاسخ به این پرسش، باید بگوییم که علاقه‌مندان به زندگی و تحصیل در اسپانیا، بهتر است با فرهنگ مردم این کشور آشنا شوند تا بتوانند پس از مهاجرت به آنجا، با تفاوت‌های موجود در فرهنگ و عادات رفتاری مردم اسپانیا و باورهای مردم این کشور کنار بیایند. در این مطلب، به خرافات در اسپانیا اشاره کرده‌ایم که دانستن آن‌ها می‌تواند برایتان جالب باشد؛ پس با ما همراه باشید.

روز بدیمن اسپانیایی‌ها

بیشتر کشورهای دنیا یکی از روزهای هفته و یکی از اعداد را بدشگون می‌دانند. در بریتانیا، این روز و این عدد جمعه و سیزده است؛ بنابراین، آنان از انجام کارهای مهم در روزهای جمعه‌ای پرهیز می‌کنند که در روز سیزدهم ماه قرار گرفته‌اند. دراین‌میان، اسپانیایی‌ها سه‌شنبه‌ را روز بدیمن می‌دانند؛ بنابراین، اگر بعد از رفتن به اسپانیا به شما توصیه شد کارهایی مانند ازدواج، سفر با قایق، دادوستد و حتی خروج از منزل را در سیزدهم ماه مصادف با روز سه‌شنبه انجام ندهید، بدانید که این باوری خرافی است. در توضیح این باور خرافی، باید بگوییم که دلیل نحس‌بودن عدد سیزده از دیدگاه مردم اسپانیا در موضوع‌های فرهنگی و مذهبی و دلیل نحس‌بودن روز سه‌شنبه در موضوع‌های زبانی ریشه دارد. به‌بیانِ‌دیگر، اسپانیایی زبانی رومی است که از لاتین سرچشمه می‌گیرد؛ بنابراین، هرکدام از روزهای هفته در آن مختص به یکی از خدایان رومی و خدای روز سه‌شنبه، خدای جنگ است. درحقیقت، از دیدگاه مردم اسپانیا خدا یا همان الهۀ جنگ، روز سه‌شنبه را فرمانروانی می‌کند؛ بنابراین، انجام کارهای مهم در چنین روز خطرناکی به نتایج خوبی منتهی نخواهد شد.

کلاه خود را روی تخت نگذارید

یکی از جالب‌ترین خرافات در جالب اسپانیا نگذاشتن کلاه روی تخت محسوب می‌شود؛ زیرا پشت این باور خرافی، ایدۀ جالبی نهفته است. بی‌شک افرادی که از کلاه استفاده می‌کنند، بعد از اتمام روز و رسیدن به خانه، اولین کارشان درآوردن کلاه است. عدۀ زیادی نیز کلاه را روی تخت می‌اندازند؛ اما براساس باورهای خرافی در اسپانیا، این کار منع شده است. در گذشته‌های دور، مردم گمان می‌کردند روح شیطان در مو و هوای اطراف آن قرار دارد که دلیل علمی آن نیز به الکتریستۀ ساکنی برمی‌گردد که از تماس کلاه با مو ایجاد می‌شود. بنابراین، اسپانیایی‌ها عقیده دارند گذاشتن کلاه بر تخت باعث می‌شود که روح شیطان به تخت فرد انتقال پیدا کند. البته این باور خرافی دلیل دیگری نیز دارد:به‌طورکلی، کلاه نماد عقل و درایت و هویت است که رهاکردن آن بر تخت، نشانۀ به‌خواب‌رفتن و نابودی عقل و فکر است؛ پس اگر به اسپانیا رفتید، حتماً پس از بازگشتن به خانه، کلاهتان را آویزان کنید. همان‌طور‌که می‌دانید، قرار‌دادن کلاه روی تخت سبب بداقبالی یا از‌دست‌دادن عقل نخواهد شد؛ اما گذاشتن کلاه روی تخت که کل روز در آلودگی هوا روی سرتان بوده است، چندان هم مناسب نیست. بااین‌همه، اگر به اسپانیا رفتید و نخواستید به خرافات آنجا اهمیت دهید، بهتر است این نکته را به‌دلایل بهداشتی رعایت کنید.

قدرت کاکتوس

از دیگر خرافات در اسپانیا این است که مردم اهمیت زیادی برای گیاه کاکتوس قائل‌اند. بی‌شک بعد از رفتن به اسپانیا و قدم‌زدن در خیابان‌های این کشور، با تعداد فراوانی از این گیاه مواجه خواهید شد. دلیل این اهمیت قدرتی است که گیاه کاکتوس دارد. درحقیقت، مردم اسپانیا از گذشته‌های دور به‌دنبال راهکارهایی برای دفع روح شیطان بوده‌اند و از دیدگاه آنان، این گیاه تأثیر بسزایی در نابودی آن می‌گذارد و وجود کاکتوس در بخش ورودی ساختمان‌ها را نیز همین دلیل توجیه می‌کند. اسپانیایی‌ها معتقدند گیاه کاکتوس رطوبت هوای اطراف خود را جذب می‌کند و هر روح شیطانی متمایل به ورود به مکان مدنظر در آن غرق می‌شود. اسپانیایی‌ها امیدوارند روح شیطانی که در رطوبت جذب‌شدۀ کاکتوس غرق شده، برای همیشه نابود شود. ناگفته نماند امروزه، ازنظر علمی ثابت شده است که گیاه کاکتوس تأثیر فراوانی بر جذب سیگنال‌های مرتعش‌شده از وسایل الکترونیکی مانند تلفن‌های همراه می‌گذارد؛ ازاین‌رو، قرار‌دادن آن در محیط منزل سودمند است.

مراقب جاروهای اسپانیایی باشید

به‌طورکلی، جارو در موضوع خرافات در اسپانیا نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. از دیدگاه مردم این کشور و براساس باورهای خرافی، هنگام نقل‌مکان به منزل جدید، باید جاروی جدیدی همراه خود ببرید؛ زیرا جاروی قدیمی بدبیاری‌های پیشین را به منزل جدید منتقل می‌کند. از دیدگاه اسپانیایی‌ها، جاروهای قدیمی تعداد زیادی شیشه و آیینۀ خردشده را جمع کرده‌اند که استفادۀ مجدد از آن‌ها در منزل جدید بدشگون خواهد بود. نکتۀ دیگر دربارۀ جاروها اینکه حین جاروزدن، نباید جارو به پای دختران مجرد برخورد کند؛ زیرا سبب ازدواج‌نکردن آنان خواهد شد. براساس این باور خرافی و صرف‌نظر از وضعیت تأهل افراد، اگر جارو به پای کسی برخورد کند، بخت بد و بدبیاری برایش به‌همراه خواهد داشت. ریشۀ این ایدۀ خرافی به داستان‌های جادوگران بازمی‌گردد.

دوری از رنگ زرد

یکی دیگر از خرافات در اسپانیا این است که رنگ زرد در آنجا نماد شیطان محسوب می‌شود؛ بنابراین پس از رفتن به اسپانیا، این نکته را مدنظر قرار دهید. حتی برخی افراد بر این باورند که نباید لباس زرد را در روزهای مهمی مانند روز مصاحبه یا روز امتحان به تن کرد؛ زیرا سبب بداقبالی خواهد شد. همچنین در اسپانیا، به کسی لباس زرد هدیه نمی‌دهند. برخی دیگر از افراد معتقد هستند که هدیه‌دادن لباس زرد به نوزاد سبب جذب چشم بد خواهد شد. افراد تحصیل‌کرده و متفکر که از اساس با باورهای خرافی مشکل دارند، آن‌ها را مسخره می‌دانند؛ اما توجه به برخی نکته‌ها سودمند خواهد بود. به‌عنوان مثال، در این باور خرافی با منع هدیه‌دادن لباس زرد رنگ آشنا شدیم؛ پس سعی کنید به دوست اسپانیایی‌تان لباس زرد هدیه ندهید یا اگر فکر می‌کنید او نیز مانند شما به خرافات اعتقاد ندارد، پیش از انجام این کار، از او در‌این‌باره بپرسید.

فندک را به بیش از سه نفر ندهید

براساس این خرافه فرد نباید در یک شب، فندک خود را به بیش از سه نفر بدهد؛ زیرا از دیدگاه مردم اسپانیا، بدبیاری می‌آورد. موضوع دیگر دربارۀ این باور خرافی آن است که فرد هر شب می‌تواند فندکش را به سه نفر بدهد و اگر امشب آن را به دو نفر داد، لزومی ندارد که فردا آن را فقط به یک نفر بدهد.

نمکدان را روی میز بگذارید

اگر در اسپانیا سر میز غذا کسی از شما نمکدان بخواهد، باید ابتدا آن را روی میز بگذارید تا او خودش بردارد. همچنین، مراقب باشید که نمک را روی میز نریزید. این باور (نریختن نمک روی میز) در باورهای خرافی مردم فرانسه نیز وجود دارد و یکی از دلایلش این است که در نقاشی «شام آخر»، یهودای خائن نمک را روی میز ریخته است.

گربۀ سیاه هفت جان دارد

براساس باورهای خرافی اسپانیا، گربه‌های سیاه هفت جان دارند، نه نُه جان. این موضوع خلاف باور مردم کشورهایی مانند انگلیس است. همچنین، اجازه ندهید که گربۀ سیاه در اسپانیا از مسیر شما عبور کند؛ زیرا براساس باور مردم، گربۀ سیاه روح شیطانی با خود دارد.

برای هدیه چاقو یا قیچی نخرید

براساس یکی از خرافات در اسپانیا، هیچ‌گاه به‌عنوان هدیه برای دوستان و خانواده و اقوامتان قیچی یا چاقو نخرید؛ زیرا سبب قطع روابط شما با آنان خواهد شد. درحقیقت، از‌آنجا‌که کار چاقو یا قیچی بریدن و برش‌زدن است، برخی مردم این کشور از گذشته‌های دور بر این باور بودند که وسایل یادشده رشتۀ دوستی و مهر و محبت آنان با فرد دریافت‌کنندۀ هدیه را پاره خواهد کرد.

دوازده انگور بخورید

یکی دیگر از باورهای مردم اسپانیا این است که برای خوش‌اقبالی در سال نو، باید دوازده حبۀ انگور را در نیمه‌شب تحویل سال بخورند. تمامی کشورهای دنیا پیش از شروع سال نو رسومی دارند و رسم مردم اسپانیا نیز همین است. برخی دیگر معتقدند برای خوش‌اقبالی پیش از شروع سال نو، باید دوازده حبۀ انگور را در نیمه‌شب سال تحویل در دهان خود نگه دارند.

ورود به اتاق با پای چپ

براساس باورهای خرافی اسپانیا، بدبیاری با پای چپ به اتاق وارد می‌شود؛ بنابراین، اگر کسی به‌طوراتفاقی با پای چپ به اتاق بروید، بهتر است سه بار صلیب بکشد تا بدبیاری‌اش برطرف شود. این باور را می‌توان درزمرۀ باورهای خرافی خنده‌دار در نظر گرفت.

کیف را روی زمین نگذارید

مردم اسپانیا معتقدند قراردادن کیف روی زمین سبب از‌بین‌رفتن پول خواهد شد؛ بنابراین، هنگام نشستن روی صندلی در اسپانیا، کیفتان را نیز روی صندلی دیگری قرار دهید و از گذاشتن آن روی زمین پرهیز کنید. بد است بدانید که این باور خرافی در برخی از کشورهای دیگر نیز به‌چشم می‌خورد و دلیلش آن است که برای پول و برکت داخل کیف، باید ارزش قائل شد و قرار‌دادن کیف روی زمین به‌معنای اهمیت‌ندادن به پول داخل آن است. از دیدگاه برخی افراد، قرار‌دادن کیف روی زمین سبب ازبین‌رفتن و دور‌شدن پول و برکت خواهد شد.

در انتهای مقاله، ذکر این نکته لازم است که توجه به خرافات چیزی جز جهل نیست و هدف ما از انتشار چنین مطلبی، تنها افزایش آگاهی افرادی است که تمایل دارند در اسپانیا زندگی کنند؛ زیرا آگاهی از این موضوع‌ها به آنان در روند آشنایی با مردم اسپانیا و فرهنگشان کمک خواهد کرد. به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ زندگی در اسپانیا، ‌می‌توانید به صفحۀ حقایق جالب دربارۀ اسپانیا مراجعه کنید.

منابع: