فرانسه در زمینۀ علم غذا شهرت فراوانی در جهان دارد؛ بنابراین، اگر عاشق این علم و آشپزی هستید، می‌توانید به یکی از مدرسه‌های آشپزی در فرانسه بروید. مدرسه‌های آشپزی در فرانسه تمام آموزش‌های لازم را برای سرآشپزشدن دراختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند. افرادی که آشپزی را صرفاً به چشم تفریح نگاه می‌کنند و افرادی که تمایل دارند کسب‌و‌کار خود را به‌عنوان سرآشپز راه‌اندازی کنند و نیز افرادی که می‌خواهند مهارت‌های آشپزی‌شان را افزایش دهند، در فرانسه فرصت دارند که در دوره‌های چندهفته‌ایِ سرآشپزهای ماهر جهان شرکت کنند.

مدرسه‌های آشپزی در فرانسه

از‌آنجاکه فرانسه و مردم این کشور همواره اهمیت زیادی به آشپزی و غذا می‌دهند، تعداد مدرسه‌های آشپزی فرانسه، به‌ویژه شهر پاریس، بسیار متعدد است و انواع مختلف آشپزی و مهارت‌ها‌ی مرتبط با آن را آموزش می‌دهند. همچنین، امکان یافتن دوره‌های فشردۀ آشپزی برای علاقه‌مندان به راه‌اندازی آشپزخانۀ شخصی وجود دارد. در این نوع از رشته‌ها، آنان علاوه‌بر گذراندن دروسی مانند فناوری‌های جدید آشپزی، مدیریت کسب‌وکار، مدیریت اجرایی، فناوری اطلاعات، علوم کامپیوتری و دیگر مهارت‌هایی را می‌گذرانند که در آینده به‌عنوان سرآشپز به آن‌ها نیاز دارند. ممکن است این دوره‌ها علاوه‌بر مهارت‌های آشپزی، سفرهای میدانی به رستوران‌های فرانسه و دوره‌های کارآموزی را نیز شامل شود. نکتۀ مهم دیگر دربارۀ رشته‌های یادشده این است که شرکت در آن‌ها ممکن است تا حدودی رقابتی باشد؛ اما امکان یافتن دوره‌هایی نیز وجود دارد که از چند هفته تا چند ماه به‌طول می‌انجامد. هدف برگزاری این دوره‌ها ارائۀ دانش آشپزی و دوره‌های زبان فرانسه به افرادی است که در دبیرستان یا کالج تحصیل می‌کنند.

افراد با تحصیل آشپزی در فرانسه صرفاً دوره‌های آشپزی سنتی و قدیمی این کشور نمی‌گذرانند؛ بلکه با شرکت در این دوره‌های این مدرسه‌ها‌، مهارت‌های مربوط به شیرینی‌پزی را نیز یاد می‌گیرند. همچنین، علاقه‌مندان به تحصیل آشپزی در فرانسه و افراد بی‌تجربه یا کمتر در هنر شیرینی‌پزی، می‌توانند در دوره‌های فشردۀ هفت‌هفته‌ای شرکت کنند که به انگلیسی تدریس می‌شود. این دوره ممکن است دو ماه طول بکشد و در آن، افراد به‌عنوان کارآموز در نانوایی یا رستوران یا مغازۀ شیرینی‌پزی کار کنند.

با انتخاب پاریس برای گذراندن دوره‌های آشپزی، می‌توان در‌کنار تحصیل آشپزی در فرانسه، زمانی را برای گشت‌وگذار در این شهر و بازدید از مکان‌های فرهنگی و تاریخی و رستوران‌های آن در نظر گرفت. همان‌طور‌که می‌دانید، پاریس و به‌طورکلی فرانسه رستوران‌های بسیار کیفیتی دارد که با غذا‌خوردن در آن‌ها، می‌توان به سبک خاصی در زمینۀ آشپزی رسید. درادامۀ مقاله، مدرسه‌های آشپزی برتر فرانسه را معرفی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

مدرسۀ هنر آشپزی Lenotre

مدرسۀ آشپزی Lenotre در سال ۱۹۷۱ بنیان نهاده شد شد و Gaston Lenôtre ازطریق آن به نیازهای آشپزی مردم فرانسه و دیگر کشورهای دنیا پاسخ داد. امروزه، بیش از سه‌هزار کارآموز مرد و زن از کل فرانسه و بیش از صد کشور دیگر به این مدرسه می‌آیند تا دانش خود در زمینۀ هنر آشپزی را تکمیل کنند. این مدرسه در زمینۀ شیرینی‌پزی و آشپزی فرانسوی مدارکی ارائه می‌دهد که عبارت‌اند از: مدرک سرآشپزی شیرینی‌پزی و مدرک سرآشپزی علم آشپزی. هرکدام از دوره‌های این مدرسه ۲۵ هفته به‌طول می‌انجامد و افراد با شرکت در آن‌ها، فرصت یادگیری از استادانی را پیدا خواهند کرد که در میان کشورهای مختلفِ جهان به‌عنوان سرآشپزهای حرفه‌ای شناخته شده‌اند. ظرفیت کلاس‌های دوره‌های یادشده حداکثر دوازده نفر است؛ ازاین‌رو، بهره‌وری دانشجویان از کلاس و استادان افزایش می‌یابد و آنان به‌خوبی می‌توانند مهارت خود را در این زمینه ارتقا دهند. رشته‌های تحصیلی این مدرسه آشپزی و شیرینی‌پزی است که هر دو داخل مدرسه و شهر پاریس برگزار خواهند شد.

مدرسۀ ملی عالی PÂTISSERIE

مدرسۀ عالی PÂTISSERIE سال ۱۹۸۴ تأسیس شد و در ایسینژو قرار گرفته است. این مدرسه در زمینۀ شیرینی‌پزی، نانوایی، شکلات‌سازی، قنادی و هنر بستنی شهرتی جهانی دارد. مدرسۀ DUCASSE، یکی از زیرمجموعه‌های این مدرسه، سال ۱۹۹۹ بنیان نهاده شد و در زمینۀ آموزش آشپزی و هنر شیرینی‌پزی در دنیا بسیار شهرت دارد. درادامه، با رشته‌های این مدرسه در زمینۀ آشپزی آشنا خواهیم شد.

  • کارشناسی هنر شیرینی‌پزی فرانسوی: دوره‌ای سه‌ساله در ایسینژو
  • مدرک هنر نانوایی فرانسوی: دوره‌ای دوماهه در ایسینژو
  • مدرک هنر قنادی و شکلات فرانسوی: دوره‌ای دو‌ماهه در ایسینژو
  • مدرک هنر شیرینی‌پزی فرانسوی: دوره‌ای پنج‌ونیم‌ماهه در ایسینژو

مؤسسۀ Paul Bocuse

یکی از مؤسسه‌های مناسب برای تحصیل آشپزی در فرانسه، مؤسسۀ Paul Bocuse محسوب می‌شود که در شهر Écully واقع است و در زمینۀ هنر آشپزی و مهمانداری و مدیریت خدمات تغذیه شهرتی جهانی دارد. این مؤسسه هرساله بیش از هزار نفر دانشجو از کشور‌های مختلف می‌پذیرد و آنان در دَه پردیس بین‌المللی آن مشغول تحصیل می‌شوند. رشته‌های تحصیلی موجود در این مدرسه از‌این‌قراراند:

  • کارشناسی آشپزی (مدیریت هنر آشپزی بین‌المللی): دوره‌ای سه‌ساله در Écully
  • کارشناسی مدیریت مهمانداری بین‌المللی: دوره‌ای چهارساله در Écully
  • کارشناسی مدیریت خدمات تغذیۀ بین‌المللی: دوره‌ای چهار‌ساله در Écully
  • کارشناسی ارشد رهبری و خلاقیت در آشپزی: دوره‌ای هجده‌ماهه در Écully
  • کارشناسی ارشد مدیریت مهمانداری بین‌المللی: دوره‌ای شانزده‌ماهه در Écully و Paris و Shanghai

France Langue

France Langue یکی دیگر از مؤسسه‌های آموزش آشپزی در فرانسه محسوب می‌شود و همان‌طور‌که از نامش مشخص است، در زمینۀ آموزش زبان فرانسه فعالیت می‌کند. France Langue با بیش از ۴۱ سال تجربۀ آموزش زبان فرانسه، هرساله میزبان بیش از هشت‌هزار نفر دانشجو از سراسر دنیاست. رشته‌های تحصیلی این مؤسسۀ آموزشی غالباً با زبان فرانسه مرتبط هستند؛ اما در زمینۀ آشپزی نیز این دوره‌ها را برگزار می‌کند‌:

  • فرانسوی و آشپزی در بوردو
  • فرانسوی و آشپزی در نیس
  • فرانسوی و آشپزی در پاریس

Ferrandi Paris

این مدرسه علاوه‌بر دوره‌های مربوط به آشپزی، رشته‌های دیگری نیز ارائه می‌دهد و هرساله بیش از ۲،۳۰۰ نفر دانشجوی فرانسوی و بین‌المللی و دوهزار نفر بزرگ‌سال را به‌خود جذب می‌کند. رشته‌های مربوط به علم آشپزی این مدرسه به‌شرح زیر هستند:

  • مدرک آشپزی پیشرفته: دوره‌ای هشت‌هفته‌ای در پاریس
  • مدرک شیرینی‌پزی حرفه‌ای: دوره‌ای هشت‌هفته‌ای در پاریس
  • دورۀ فشردۀ نان‌پزی حرفه‌ای: دوره‌ای ده‌هفته‌ای در پاریس
  • دورۀ فشردۀ آشپزی حرفه‌ای: دور‌ه‌ای پنج‌ماهه در پاریس
  • دورۀ فشردۀ شیرینی‌پزی حرفه‌ای: دوره‌ای پنج‌ماهه در پاریس

غذاهای مشهور فرانسوی

پس از تحصیل در فرانسه در رشته آشپزی، به‌منظور تمرین و کسب مهارت بیشتر در زمینۀ آشپزی فرانسوی، بهتر است پختن غذاهای مشهور و تهیۀ دسر و سالادهای فرانسوی را شروع کنید. همان‌طور‌که می‌دانید، غذاهای فرانسوی شهرت جهانی دارند؛ زیرا بسیار خوش‌مزه و لذیذ هستند. درادامه با نام و ترکیبات برخی از غذاها و دسرهای مشهور این کشور آشنا خواهیم شد.

  • Soupe à l’oignon: سوپی سنتی از ترکیب پیاز و گوشت گاو است.
  • Coq au vin: غذایی مشهور در فرانسه و ابتکار فردی به‌نام Julia Child است که از ترکیب مرغ، نوشیدنی، قارچ، پیاز و سیر پخته می‌شود.
  • Cassoulet: خورشتی بسیار راحت از ترکیب لوبیای سفید و گوشت است.
  • Boeuf bourguignon: یکی دیگر از غذاهای اصیل فرانسه است که از ترکیب گوشت گاو، نوشیدنی، آب گوشت گاو، پیاز و قارچ پخته می‌شود.
  • Chocolate soufflé: دسری خوش‌مزه است که تاریخچۀ آن به قرن هجدهم بازمی‌گردد. این دسر لازم نیست شیرین باشد؛ چراکه ترکیب پنیر سوفله با شکلات نیز بسیار خوش‌طعم است.
  • Flamiche: به‌معنای کیک است و ریشۀ آن به فرانسۀ شمالی، نزدیک مرز بلژیک باز می‌گردد. این خوراکی پوششی پف‌کرده دارد که با پنیر و سبزیجات پر می‌شود و تا حدی به خوراک پنیر و گوشت و اسفناج (Quiche) شباهت دارد.
  • Confit de canard: غذایی لذیذ است که با اردک پخته می‌شود؛ البته برخی از سرآشپزها آن را با گوشت خوک یا غاز نیز می‌پزند.
  • Salade Niçois: سالادی خوش‌مزه و اصیل است که گاهی نیز آن را به‌عنوان وعدۀ غذایی سبک میل می‌کنند. این سالاد از ترکیب کاهو، گوجه‌فرنگی تازه، تخم‌مرغ آب‌پز، لوبیا سبز، ماهی تن و زیتون تهیه می‌شود.
  • Ratatouille: نوعی سالاد است که آن را از سبزیجات و تخم‌مرغ تهیه و به‌عنوان وعدۀ غذایی سبک یا پیش‌غذا میل می‌کنند.
  • Tarte Tatin: ابتکار Tarte Tatin، یکی از دسرهای خوش‌مزۀ فرانسوی‌، صرفاً با یک اشتباه آغاز شد. سال ۱۸۹۸، هتلداری به‌نام استفان تاتین درحالی‌که قصد داشت پای سیب تهیه کند، سهواً سیب‌ها را با شکر و کره پخت. سپس با عجله بِیس شیرینی را روی میوه‌های سوخته قرار داد و در فر گذاشت. امروزه، نتیجۀ این اشتباه و عجله با نام Tarte Tatin شناخته می‌شود که دسری بسیار خوش‌مزه است و امضای هتل تاتین به‌حساب می‌آید.

فرانسه علاوه‌بر آشپزی، دوره‌های هیجان‌انگیز دیگری، نظیر عطرسازی برگزار می‌دهد که برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید به صفحۀ مربوط به آن مراجعه کنید.

اگر پرسشی درباره راه های مهاجرت تحصیلی به فرانسه و شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه دارید، می‌توانید آن را به‌صورت کامنت مطرح کنید.

منابع: