علاقه‌مندان به مهاجرت تحصیلی به فرانسه پیش از ورود به این کشور و ثبت‌نام در دانشگاه‌ها یا دیگر مؤسسه‌های آموزشی، بهتر است با سیستم دانشگاهی و نظام آموزش عالی فرانسه آشنا شوند. در مقالۀ پیش رو، قصد داریم دربارۀ این موضوع توضیحاتی ارائه دهیم؛ پس پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید.

عملکرد نظام آموزش عالی فرانسه

سیستم آموزش عالی فرانسه رشته‌های تحصیلی متعددی ارائه می‌دهد که همۀ آن‌ها برای دانشجویان بین‌المللی در‌دسترس است؛ خواه بتوانند به فرانسوی صحبت کنند، خواه نتوانند. به‌منظور یافتن رشتۀ تحصیلی دلخواهتان باید به وبگاه‌های دانشگاه‌ها یا مدرسه‌ها و مدرسه‌های بزرگ (Grande école) مراجعه کنید. درحال‌حاضر، حدود ۲.۵میلیون نفر دانشجو در رشته‌های تحصیلی گوناگون و مقاطع مختلف در دانشگاه‌های فرانسه تحصیل می‌کنند که از این تعداد، ۱۲درصد بین‌المللی هستند. تعداد کل مؤسسه‌های دولتی و غیردولتی بیش از ۳،۵۰۰ است که تعداد هریک به‌تفکیک ازاین‌قرار است:

  • ۷۲ دانشگاه
  • ۲۵ مؤسسۀ دانشگاهی
  • ۲۷۱ مدرسۀ دکتری
  • ۲۲۷ مدرسۀ مهندسی (دانشجویان با تحصیل در این مدرسه‌ها، عنوان «مهندس» را دریافت خواهند کرد)
  • ۲۲۰ مدرسۀ مدیریت و بیزینس اسکول (برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ بهترین بیزینس اسکول‌های فرانسه، به صفحۀ مربوط به آن مراجعه کنید)
  • ۴۵ کالج دولتی هنر
  • ۲۲ مدرسۀ معماری
  • ۳هزار مدرسه و مؤسسۀ خصوصی

در میان ۳هزار دبیرستان موجود در فرانسه، برخی از آن‌ها کلاس‌های آمادگی برای شرکت در مدرسه‌های بزرگ (Grande école) و برخی دیگر برای تکنسین‌های عالی و دوره‌های آمادگی برای دیپلم ملی مدرک عالی فناوری برگزار می‌کنند. بیش از ۱،۲۰۰ دوره و جلسۀ آموزشی در فرانسه به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند که آن‌ها را از taughtie.campusfrance یا صفحۀ تحصیل در فرانسه به انگلیسی می‌توانید بیابید. همچنین، Short Programها در این کشور به‌همراه دورۀ یادگیری زبان فرانسه و فرهنگ این کشور دراختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌گیرد.

نکتۀ مهم دیگر دربارۀ نظام آموزش عالی فرانسه آن است که این کشور دوره‌های آنلاین گستردۀ (MOOCs) زیادی برگزار می‌کند و نزدیک به ۳۰‌درصد رشته‌های تحصیلی در بیش از هشتاد مؤسسۀ آموزشی چنین دوره‌هایی را در‌اختیار افراد قرار می‌دهد.

ساختار رشتۀ تحصیلی در آموزش عالی

برای آشنایی بیشتر با نظام آموزش عالی فرانسه، بهتر است با ساختار رشتۀ تحصیلی در آن آشنا شوید. درحقیقت، استادان و محققان دانشگاه‌های فرانسه دو نوع دورۀ تحصیلی را به دانشجویان ارائه می‌دهند‌:

  1. سخنرانی‌ها: استادان دانشگاه‌های فرانسه رشتۀ تحصیلی تدریسی (دوره‌های غیراجباری) را در آمفی‌تئاتری برای دانشجویان برگزار می‌کنند که بین صد تا بیش از هزار صندلی دارد‌. در این دوره‌ها، جزوه‌هایی که خودِ استادان تهیه می‌کنند، به دانشجویان داده می‌شود که در روند آمادگی برای آزمون بسیار تأثیرگذار است؛
  2. آموزش و کار عملی: دوره‌های تحصیلی اجباری در گروه‌های کوچک‌تری برگزار می‌شوند و انجام کار عملی در روند یادگیری دانشجویان اهمیت زیادی خواهد داشت.

سیستم ارزیابی

به‌طور‌کلی، دو نوع ارزیابی در آموزش عالی فرانسه وجود دارد؛ ۱. ارزیابی‌های مداوم؛ ۲. ارزیابی‌های نهایی. در نوع اول، دانشجویان به‌صورت مداوم و در نوع دوم، از‌طریق آزمون نهایی پایان ترم ارزیابی می‌شوند.

شرایط موردنیاز

به‌منظور تحصیل در فرانسه، باید با شرایط و مدارک عمومی برای تحصیل در این کشور آشنا شوید که بدین‌منظور، به صفحۀ مذکور می‌توانید مراجعه کنید. بااین‌حال، اگر به گذراندن رشته‌ای به زبان انگلیسی در فرانسه علاقه‌مندید، باید بدانید که میزان دانش زبان انگلیسی شما بسیار اهمیت دارد و مسلط‌بودن به زبان فرانسوی در روند دریافت پذیرش الزامی نیست. دانشجویانی که می‌خواهند در رشته‌های فرانسوی‌زبان تحصیل کنند، تسلطشان بر این زبان را با ارائۀ مدرک آزمون زبان باید ثابت کنند. افزون‌براین، بهره‌مندی از دانش زبانی در سطح B1 یا B2 برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، به‌ویژه در رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی، الزامی است.

سال تحصیلی در فرانسه

سال تحصیلی در فرانسه بسته به مؤسسۀ آموزشی و رشتۀ تحصیلی، غالباً از ماه سپتامبر یا اکتبر آغاز می‌شود و در ماه مه یا ژوئن به‌پایان می‌رسد. تعطیلات تابستانی در این کشور ماه مه یا ژوئن آغاز می‌شود و حداقل دو ماه به‌طول می‌انجامد.

در صورت تمایل می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه با ما همراه باشید.

منابع: