دانشگاه پروجا یکی از دانشگاه‌های قدیمی و دولتی ایتالیاست که در سال ۱۳۰۸م در پروجا (مرکز اومبریا) تأسیس شد. امروزه، این دانشگاه شانزده دپارتمان و مرکز آموزشی دارد و در آن، حدود ۲۴هزار نفر دانشجو مشغول تحصیل و ۱،۱۰۰ نفر استاد و محقق و ۱،۱۰۰ کارمند مشغول فعالیت هستند. در این مقاله، با دانشگاه پروجا بیشتر آشنا خواهیم شد.

رتبۀ دانشگاه پروجا

در وبگاه‌های رتبه‌بندی معتبر، دانشگاه پروجا جایگاه‌های مختلفی را ازآنِ خود کرده است. در‌ادامه، رتبه‌های مختلف این دانشگاه در وبگاه‌های QS و شانگهای را مشاهده می‌کنیم:

  • وبگاه QS: براساس وبگاه رتبه‌بندی QS، دانشگاه پروجا در جایگاه ۷۵۱ تا ۸۰۰ جهان ایستاده است.
  • وبگاه شانگهای: در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه Shanghai‌، دانشگاه پروجا در ردۀ ۴۰۱ تا ۵۰۰ دنیا قرار گرفته است.

دانشکده‌های دانشگاه

دانشگاه پروجا درمجموع شانزده دانشکده دارد و رشته‌های مختلف در آن‌ها توزیع شده است. دانشکده‌های دانشگاه پروجا عبارت‌اند از: دانشکدۀ کشاورزی و علوم محیط‌زیست و تغذیه، دانشکدۀ شیمی و زیست‌شناسی و فناوری زیستی، دانشکدۀ مهندسی محیط‌زیست و مهندسی عمران، دانشکدۀ اقتصاد، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ علوم انسانی و علوم اجتماعی و آموزش، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ هنرهای آزاد و زبان و ادبیات و تمدن باستان و مدرن، دانشکدۀ ریاضیات و علوم کامپیوتری، دانشکدۀ علوم داروشناسی، دانشکدۀ فیزیک و زمین‌شناسی، دانشکدۀ علوم سیاسی، دانشکدۀ علوم زیست پزشکی و جراحی و دانشکدۀ دام‌پزشکی.

تحصیل در دانشگاه پروجا به انگلیسی

به‌نقل از وبگاه دانشگاه، برخی رشته‌ها در این دانشگاه کاملاً به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. این رشته‌ها عبارت‌اند از: علوم محیط‌زیست و کشاورزی، علوم مربوط به حیوانات، علوم زیست‌شناسی، فناوری زیست‌پزشکی، فناوری زیستی، مدیریت کسب‌وکار، شیمی، مهندسی محیط‌زیست و مهندسی عمران، علوم ارتباطات، علوم کامپیوتری و مهندسی الکترونیک، میراث فرهنگی، طراحی، اقتصاد و فرهنگ، اقتصاد گردشگری، فناوری حفاظت از محیط‌زیست و محل کار، علوم ورزشی، علوم و فناوری تغذیه، فرهنگ و زبان‌های خارجی، زمین‌شناسی، علوم انسانی، فناوری پرتودرمانی و عکس‌برداری، زیست‌شناسی، ارزیابی عملکرد فردی در روان‌شناسی سلامت و بالینی، باستان‌شناسی و تاریخ هنر، فناوری زیستی محیط‌زیست و کشاورزی، گفتار‌درمانی، مددکاری اجتماعی، خدمات اجتماعی، علوم آموزش، روابط بین‌الملل و علوم سیاسی، فیزیوتراپی، پرستاری، مهندسی مکانیک، مامایی، ریاضیات، خدمات حقوقی، سرمایه‌گذاری و علوم امنیتی، انفورماتیک و مهندسی صنایع.

مدارک عمومی موردنیاز

به‌منظور دریافت پذیرش از این دانشگاه، باید مدارکی ارائه کرد؛ البته این مدارک از رشته‌ای به رشتۀ دیگر متفاوت است. علاقه‌مندان به تحصیل در پروجا، پس از انتخاب رشتۀ تحصیلی دلخواه از وبگاه این دانشگاه، با مدارک و شرایط موردنیاز برای دریافت پذیرش از آن رشته باید مطلع شوند. در‌ادامه، به مدارک عمومی موردنیاز برای دریافت پذیرش در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این دانشگاه اشاره خواهیم کرد.

مقطع کارشناسی

برای دریافت پذیرش از دورۀ سه‌سالۀ کارشناسی در پروجا، دانشجویان باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • مدرک دورۀ دبیرستان یا هر مدرک دیگری که برای دریافت پذیرش در مقطع کارشناسی کفایت کند
  • شرکت در مصاحبه
  • سطح B2 زبان ایتالیایی

مقطع کارشناسی ارشد

مدارک عمومی موردنیاز برای مقطع کارشناسی ارشد ازاین‌قرارند:

  • مدرک دورۀ کارشناسی
  • شرکت در آزمون ورودی
  • سطح B2 زبان ایتالیایی

منابع: