به‌منظور موفقیت در آزمون آیلتس، بهتر است با نکته‌های مهم و راهکارهای مناسب برای هر بخش آشنا شویم. در مقاله‌های پیشین، دربارۀ نکات مهم لیسنینگ آیلتس و نکات مهم ریدینگ آیلتس و نکات مهم رایتینگ آیلتس و نکات مهم رایتینگ آیلتس صحبت کرده‌ایم. حال نوبت به نکات مهم اسپیکینگ آیلتس رسیده است. در این مقاله، دربارۀ این نکات و نیز ساختار بخش اسپیکینگ آیلتس توضیحاتی خواهیم داد؛ پس با ما همراه باشید.

ساختار بخش اسپیکینگ آیلتس

همان‌طور‌که می‌دانید، بخش اسپیکینگ آیلتس توانایی داوطلبان در استفاده از زبان انگلیسی در گفتار را ارزیابی می‌کند. به‌طور‌کلی، این بخش یازده تا چهارده دقیقه به‌طول می‌انجامد و از سه بخش زیر تشکیل شده است:

  1. ممتحن پرسش‌های کلی دربارۀ شما و مسائل شخصی‌تان، مانند محل زندگی، خانواده، شغل، تحصیلات و موضوع‌های دلخواه مطرح می‌کند که حدوداً در چهار‌پنج دقیقه به آن‌ها باید پاسخ دهید؛
  2. داوطلبان کارتی دریافت می‌کنند که در آن، ممتحن از آنان خواسته است دربارۀ موضوعی خاص صحبت کنند. برای گذراندن این بخش، داوطلبان یک دقیقه زمان دارند تا جمله‌ها را در ذهنشان آماده و سپس، دو دقیقه دربارۀ آن موضوع صحبت کنند؛
  3. ممتحن پرسش‌هایی دربارۀ موضوع بخش پیش مطرح می‌کند. درحقیقت در این بخش، داوطلبان چهارپنج دقیقه فرصت دارند دربارۀ ایده‌های مبهمی توضیح دهند که در بخش گذشته مطرح کرده‌اند.

در‌ادامه، توضیح خواهیم داد که هر بخش از سه بخش یادشدۀ اسپیکینگ بر کدام توانایی داوطلبان متمرکز است:

  1. بخش اول: این بخش از اسپیکینگ بر توانایی داوطلبان در برقراری ارتباط و صحبت دربارۀ موضوع‌های روزمره و تجربه‌های فرد متمرکز است؛
  2. بخش دوم: این بخش از اسپیکینگ مهارت فرد در تشریح موضوع و استفاده از لحن و واژه‌های مناسب و سازمان‌دهی ایده‌ها را می‌سنجد.
  3. بخش سوم: این بخش با بخش دوم اسپیکینگ ارتباط دارد و بر توانایی تحلیل و تفسیر و بحث داوطلب متمرکز است. به‌بیانِ‌بهتر، داوطلب آنچه در بخش پیش گفته است، باید تحلیل کند و به پرسش‌ها پاسخ دهد.

برای کسب نمرۀ مطلوب در بخش اسپیکینگ آیلتس، باید روانی و انسجام جمله‌ها، نکات مربوط به دستورِزبان، تلفظ واژه‌ها، زبان بدن مناسب و... را رعایت کنید.

آشنایی با نکات مهم اسپیکینگ آیلتس

اسپیکینگ یکی از بخش‌های مهم آیلتس است که بسیاری از افراد از آن واهمه دارند؛ زیرا همواره صحبت به زبان خارجی اضطراب‌آور و سخت است. یکی از دلایل عمدۀ این موضوع دیواری است که بین زبان خارجی و افراد خارجی وجود دارد؛ اما از‌بین‌بردن این دیوار ناممکن نیست و با تمرین و تیزهوشی میسر خواهد شد. همچنین، تعداد زیادی از داوطلبان به‌دلیل ارتباط رودررو با ممتحن، بخش اسپیکینگ را سخت‌ترین بخش آزمون آیلتس می‌دانند. باوجوداین، بهتر است بدانید که اسپیکینگ ساده‌ترین بخش آزمون است؛ زیرا ازآنجاکه زمان درنظرگرفته‌شده برای این بخش بسیار کوتاه است، ممتحنان از داوطلبان انتظار ندارند مانند سخن‌گو و مجری رادیو صحبت کنند و پاسخ‌های منطقی و بسیار سازمان‌یافته ارائه دهند؛ بلکه تسلط داوطلبان را در زمینه‌های زیر ارزیابی می‌کنند:

  1. روان‌بودن جمله‌ها و بدون تردید و مکث سخن‌گفتن
  2. استفاده از واژه‌های متنوع
  3. نداشتن اشتباه دستورِزبانی
  4. تلفظ صحیح واژه‌ها

برای کسب نمرۀ دلخواه در این بخش، شایسته است با این نکات مهم اسپیکینگ آیلتس آشنا شوید:

  • روان و آزاد صحبت کنید: یکی از توصیه‌های اولیه برای بخش اسپیکینگ این است که روان و آزاد و خودجوش صحبت کنید؛ البته توجه کنید که دقت را قربانی روان صحبت‌کردن نکنید و از صحبت‌کردن سریع بپرهیزید.
  • تمرین کنید: همان‌طور‌که پیش‌تر گفته شد، ممتحنان پرسش‌های متعددی نظیر مسائل روزمره، شغل، تحصیلات و خانواده از داوطلب می‌کنند. بنابراین، سعی کنید پیش از روز آزمون، نمونه‌سؤال‌ها را تمرین کنید تا با انواع مختلف آن‌ها آشنا شوید و واژه‌های مناسب را یاد بگیرید.
  • خجالت نکشید: اگر پس از شنیدن پرسش ممتحن متوجه آن نشدید، خجالت نکشید و از او بخواهید دوباره آن را تکرار کند؛ زیرا این کار نمره‌ای از شما کسر نخواهد کرد.
  • احساستان را بروز دهید: یکی از نکته‌های مهم این است که حین صحبت، احساس و هیجان خود را بروز دهید. درحقیقت، تنها موضوعی که داوطلب ماهر را از داوطلب متوسط متمایز می‌کند، نشان‌دادن هیجان و ابراز احساس موقع صحبت‌کردن است. به‌عنوان مثال، اگر ممتحن دربارۀ موضوعی پرسید که دیدگاهتان دربارۀ آن منفی بود، بهتر است که احساس نارضایتی خود را در لحن و چهره‌تان نشان دهید.
  • جمله‌ها را بسط دهید: همواره در بخش اسپیکینگ آیلتس، سعی کنید از ممتحن بیشتر صحبت کنید و با جمله‌های کوتاه و کم پاسخ ندهید. به‌عنوان مثال، اگر از شما خواسته شد دربارۀ موضوعی به‌اندازۀ یک جمله توضیح دهید، بکوشید درباره‌اش دو یا سه جمله صحبت کنید. برای درک بهتر این موضوع، به مثال زیر توجه کنید:

Examiner :(ممتحن) Do you do any sport?

You(داوطلب) : No, I don't like sports... I'm not a very active person and I've never liked P.E. in school. But I like playing intellectual games instead. For example, I find chess very interesting.

  • منسجم باشید: برای دریافت نمرۀ مطلوب در بخش اسپیکینگ، باید از جمله‌های منسجم استفاده کنید. به‌کار‌بردن Linking Wordها و ساختار مناسب و منسجم بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
  • فکر کنید: اگر پس از مطرح‌شدن پرسشی از پاسختان مطمئن نبودید، کمی فکر کنید. در ابتدای کار، می‌توانید بگویید «That's a tricky question» یا «I've never thought about that before» یا «That's an interesting question»؛ زیرا با گفتن چنین جمله‌هایی، برای خود زمان فکر‌کردن می‌خرید. همچنین، پرسیدن مجدد پرسش به نحوی دیگر می‌تواند راهکاری مفید برای فکر‌کردن پیش از دادن پاسخ باشد. به مثال زیر توجه کنید:

Examiner‌(ممتحن) : What was your favorite book in the childhood?

You‌(داوطلب) : What book did I like as a child? Let me see...

  • از اشتباه‌کردن نترسید: اگر حین صحبت‌کردن اشتباهی مرتکب شدید، نترسید و درعوض، سعی کنید با آرامش هرچه‌تمام‌تر اشتباهتان را اصلاح کنید. اگر نمی‌توانید به صحبت‌کردن ادامه دهید، خودتان را نبازید؛ چراکه برای چند اشتباه کوچک، نمرۀ زیادی از شما کم نخواهد شد.
  • موقر به‌نظر برسید: ممکن است با دیدن این نکته کمی تعجب کنید؛ اما منظور ما دقیقاً همین است: «موقر به‌نظر برسید». سعی کنید لباس مناسبی بپوشید و بوی خوشی بدهید و اعتماد‌به‌نفس داشته باشید؛ زیرا با اینکه لباس مرتب و عطر خوش‌بو و آراستگی نمره ندارد، باعث می‌شود در نگاه اول، تأثیر مثبتی بر ممتحن بگذارید.
  • خودتان باشید: در یکی از نکته‌ها، دربارۀ اهمیت تمرین نمونه‌سؤال‌ها سخن گفته‌ایم؛ اما پاسخ‌ها را حفظ نکنید و سعی کنید در روند پاسخ‌گویی از جمله‌ها و ایده‌های خودتان استفاده کنید.

در انتهای مجموعه‌مقاله‌های نکات مهم برای بخش‌های مختلف آزمون آیلتس، باید به نکته‌ای دربارۀ اهمیت تمرین و پشتکار اشاره کنیم: این راهکارها و نکته‌ها بسیار سودمند‌ند؛ ولی در‌صورت نداشتن تمرین و به‌خاطر‌نسپردن واژه‌ها و ناآشنایی با دستورِزبان و ساختار جمله‌ها، کسب نمرۀ دلخواه امکان‌پذیر نخواهد بود. بنابراین، تلاش کنید تمرین و ممارست و برنامه‌ریزی را سرلوحۀ کارتان قرار دهید و با تعیین هدف برای خود، نمرۀ مطلوب کسب کنید. به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ آزمون آیلتس، می‌توانید به صفحه‌های کسب نمره 8 آیلتس و 6 اشتباه رایج در آزمون آیلتس مراجعه کنید.

منابع:

https://ielts-up.com/speaking/ielts-speaking-tips.html

https://www.ielts.org/about-the-test/test-format#tab-6