دولت فدرال کانادا به‌تازگی راهنمای جامعی برای دانشجویان بین‌المللی این کشور منتشر کرده است که قصد دارند به کانادا سفر کنند. در این راهنما که با عنوان «کووید-۱۹؛ راهنمای دانشجویان بین‌المللی مسافر کانادا» انتشار یافته، قوانین و محدودیت‌های مسافرتی در دوران شیوع ویروس کرونا و نقش‌ها و وظیفه‌های مؤسسه‌های آموزش عالی تأییدشده (DLIs)، استان‌ها، مناطق و دولت کانادا در حمایت از دانشجویان بین‌المللی شرح داده شده است. گفتنی است که این راهنما همگام با توصیه‌های بهداشتی آژانس بهداشت عمومی کانادا (Public Health Agency of Canada) تنظیم شده است. در این مطلب، نکات مهم این راهنمای هشت‌صفحه‌ای را می‌خوانید.

نکاتی که باید پیش از سفر به کانادا بدانید

به دانشجویان بین‌المللی یا اعضای خانوادۀ آن‌ها که در زمان سفر نشانه‌های COVID-19 را داشته باشند، اجازۀ پرواز داده نمی‌شود. اگر نشانه‌های بیماری در زمان رسیدن به کانادا ظاهر شود، یکی از افسران بهداشت کانادا فرد را معاینه خواهد کرد. ممکن است به فرد مذکور اجازه داده نشود به کشور وارد شود یا فرد بیمار برای انجام معاینات پزشکی به بیمارستان منتقل شود.

دانشجویان بین‌المللی که می کنند، فقط زمانی می‌توانند به کانادا سفر کنند که مؤسسۀ آموزشی محل تحصیلشان برنامه‌ای برای مقابله با ویروس کرونا ارائه داده و نام مؤسسه در فهرست مؤسسه‌های تأییدشده در وبگاه دولت کانادا ذکر شده باشد.

داشتن اِستادی پرمیت (Study Permit) یا تأییدیۀ دریافت اِستادی پرمیت برای دانشجویان بین‌المللی ضروری است؛ اما مجوزی برای سفر دانشجویان به کانادا نیست. درصورتی‌که مجوز سفر دانشحویان صادر شود، وزارت مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) این موضوع را به اطلاع آن‌ها خواهد رساند. ناگفته نماند که درصورت تغییر شرایط دانشگاه یا استان یا منطقه، امکان دارد این مجوز لغو شود.

دانشجویان برای دریافت مجوز ورود به کانادا به افسران خدمات مرزی باید ثابت کنند که برای سفرشان دلایل ضروری دارند و مؤسسۀ آموزشی محل تحصیل آن‌ها یکی از مؤسسه‌های تأییدشده است. گفته می‌شود که درصورت واجدشرایط‌نبودن دانشجویان، از ورود آن‌ها به کشور کانادا جلوگیری خواهد شد.

بعضی از اعضای خانوادۀ درجه‌اول دانشجویان بین‌المللی نیز می‌توانند همراه آنان به کانادا سفر کنند. این موضوع همسران و فرزندان وابسته و والدین یا قیّم‌های قانونی دانش‌آموزان کمتر از سن قانونی را شامل می‌شود. اعضای خانواده نیز به افسران خدمات مرزی باید ثابت کنند که به‌دلایل ضروری و برای کمک به اقامت دانشجویان به کانادا سفر کرده‌اند.

برنامۀ قرنطینه

برنامۀ قرنطینه

دانشجویان بین‌المللی و اعضای خانوادۀ همراه باید به‌محض رسیدن به کانادا، چهارده روز در قرنطینه بمانند. این افراد در تمام طول سفر و قرنطینه، بینی و دهان خود را با ماسک باید بپوشانند. ناگفته نماند دانشجویان برنامۀ قرنطینۀ خود را پیش از سفر به کانادا باید آماده کنند. افسران مرزی این برنامه را بررسی و دربارۀ وارد شدن یا نشدن آنان به کانادا تصمیم‌گیری خواهند کرد.

در طول دوران قرنطینه، دانشجویان در سکونتگاه‌های انفرادی باید بمانند و نشانه‌های بیماریشان را ارزیابی کنند. این افراد از حضور در مکان‌های عمومی باید خودداری و برای رفع نیازهای اولیۀ زندگی، مانند دسترسی به غذا و دارو برنامه‌ریزی کنند. همچنین علاوه‌بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، از افراد خطرپذیر، مانند افراد مسن و مبتلا به شرایط بیماری زمینه‌ای یا سیستم ایمنی ضعیف باید دوری کنند.

سکونت در سکونتگاه‌های مشترک، مانند هاستل‌ها در برنامۀ قرنطینه پذیرفته نمی‌شود. دانشجویانی که با افراد دیگر، مانند خانواده‌های میزبان کانادایی زندگی می‌کنند، درصورت امکان در اتاقی جدا از اعضای دیگر خانواده باید بمانند. افزون‌براین، این دسته از افراد فاصلۀ خود را با افراد دیگر خانه باید رعایت و سطوح را مرتب ضدعفونی کنند.

دانش‌آموزان کمتر از سن قانونی نیز قوانین قرنطینۀ اجباری را باید رعایت کنند. والدین یا قیّم‌های دانش‌آموزان پیش از خروج از کشور خود، برنامه‌ای مناسب برای قرنطینۀ فرزندشان باید در نظر گرفته باشند.

دانشجویان بین‌المللی باید تأیید کنند که در کانادا زیر‌پوشش بیمۀ درمانی عمومی هستند. اگر افرادی زیر‌پوشش بیمۀ عمومی نباشند، پیش از خروج از کشور، بیمه‌ای خصوصی باید دریافت کنند که بیماری COVID-19 را زیر‌پوشش قرار می‌دهد.

جریمۀ شکستن قرنطینه ممکن است حداکثر ۷۵۰هزار دلار کانادا و شش ماه زندان باشد. علاوه‌براین، جریمۀ فردی که با شکستن قرنطینه به شخص دیگری آسیب جسمی بزند یا باعث افزایش احتمال مرگ افراد دیگر شود، حداکثر یک‌میلیون دلار کانادا و سه سال زندان خواهد بود.



منابع: