پس از اطلاع از نکات مهم لیسنینگ آیلتس و نکات مهم ریدینگ آیلتس، حال زمان آن رسیده است که با نکات مهم بخش بعدی آزمون آیلتس، یعنی نکات مهم رایتینگ آیلتس، آشنا شویم. آشنایی با این نکات به شما کمک خواهد کرد که در بخش رایتینگ آزمون آیلتس نمره‌ای مطلوب کسب کنید. پس با ما همراه باشید.

ساختار بخش رایتینگ آیلتس

به‌طورکلی، زمان درنظرگرفته‌شده برای بخش رایتینگ آزمون آیلتس شصت دقیقه است. این بخش از آزمون آیلتس از دو Task تشکیل شده و داوطلبان بهتر است برای Task اول، بیست دقیقه و برای Task دوم، چهل دقیقه زمان بگذارند. در Task اول بخش رایتینگ، از داوطلب انتظار می‌رود مطلبی حداقل با 150 واژه و در Task دوم مطلبی حداقل با 250 واژه بنویسد. همچنین، پاسخ‌ها را به پاسخنامه منتقل و آن‌ها را کامل درج کند. داوطلبان لازم است به این موضوع بسیار دقت کنند؛ زیرا پاسخ‌هایی که داخل دفترچۀ پرسش‌ها یادداشت می‌شوند، تصحیح یا در نظر گرفته نخواهند شد.

دیگر نکتۀ مهم مربوط به بخش رایتینگ آیلتس این است که بسته به نوع آزمون دو گونه رایتینگ وجود دارد: ۱. آکادمیک؛ ۲. جنرال. افرادی که می‌خواهند برای تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان خارج پذیرش دریافت کنند، باید آزمون آکادمیک را پشت‌سر بگذرانند و کسانی که برای کار می‌خواهند مهاجرت کنند، باید در جنرال شرکت و خود را آماده کنند. همان‌طور‌که گفتیم، رایتینگ از دو بخش تشکیل شده است که بخش (Task) اول در آزمون جنرال و آکادمیک باهم تفاوت دارد؛ ولی بخش (Task) دوم در هر دو نوع یکسان است. در بخش اول رایتینگ آکادمیک، از داوطلبان خواسته می‌شود که نمودار، چارت و... را تفسیر کنند و در بخش اول رایتینگ جنرال، آنان باید مقاله‌ای با عنوانِ داده‌شده بنویسند. در‌ادامه، نگاهی به ساختار کلی رایتینگ آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال می‌اندازیم.

آکادمیک

  • بخش اول (Task 1): توصیف نمودار، جدول، چارت و... در زمانی حدود بیست دقیقه با حداقل 150 واژه
  • بخش دوم (Task 2): نوشتن مقاله و ارائۀ دیدگاه خود و توضیح دربارۀ آن در زمانی حدود چهل دقیقه با حداقل 250 واژه

جنرال

  • بخش اول (Task 1): نوشتن نامه‌ای با موضوع داده‌شده در زمانی حدود بیست دقیقه با حداقل 150 واژه
  • بخش دوم (Task 2): نوشتن مقاله و ارائۀ دیدگاه خود و توضیح دربارۀ آن در زمانی حدود چهل دقیقه با حداقل 250 واژه

پس از آشنایی اجمالی با بخش رایتینگ، نکات مهم رایتینگ آیلتس را بیان خواهیم کرد.

آشنایی با نکات مهم رایتینگ آیلتس

بسیاری از داوطلبان آزمون آیلتس زمان بسیار زیادی صرف یادگیری نحوۀ نوشتن مقاله‌های سخت با به‌کاربردن واژه‌های غیررایج و دستورِزبان پیچیده می‌کنند؛ اما واقعا انجام این کارها ضروری است؟ در پاسخ باید بگوییم خیر. درحقیقت، بسیاری از داوطلبان با نوشتن مطالبی ساده موفق به کسب نمره 8 آیلتس شده‌اند؛ زیرا مصححان فقط مهارت نوشتاری شما را ارزیابی می‌کنند، نه آنچه در ذهن دارید. به‌منظور کسب نمرۀ مطلوب در بخش رایتینگ آیلتس، باید دو نکتۀ بسیار مهم را سرلوحۀ کار قرار دهید: 1. دقیق‌بودن؛ 2. نوشتن جمله‌های ساده، اما درست. شایان ذکر است بسیاری از داوطلبان ماهر به‌دلیل اشتباه‌های ساده، نمره‌های زیادی را از دست می‌دهند؛ بنابراین، توجه به نکات مهم رایتینگ آیلتس بسیار مهم است. درادامه، با برخی از نکات مهم رایتینگ آیلتس بیشتر آشنا خواهیم شد.

  • پرسش را بخوانید: مهم‌ترین نکته برای کسب نمرۀ مطلوب در آزمون آیلتس این است که به صورت پرسش توجه کنید. به‌بیانِ‌بهتر، فهمیدن مقصود پرسش و پوشش‌دادن تمامی بخش‌های آن در رایتینگ اهمیت فراوانی در روند دریافت نمرۀ عالی خواهد داشت. برای فهم بیشتر، به مثال زیر توجه کنید:

The government should pay to the parents of very young children, so that one of them can stay at home and look after their children.

What do you think are the pros and cons of this policy? Justify your answer and include any relevant examples from your own knowledge or experience.

در این پرسش، شما باید دو موضوع را پوشش دهید: 1. مزایا و معایب، 2. مثال (ارائۀ مثال). برخی از داوطلبان فقط دربارۀ یکی از این دو موضوع می‌نویسند که همین امر سبب از‌دست‌دادن نمره خواهد شد.

  • خواندن رایتینگ: دومین موضوع مهم در رایتینگ آیلتس این است آنچه نوشته‌اید، بخوانید. برای این منظور پس از اتمام یک بخش، به ابتدای رایتینگ خود بروید و آن را از ابتدا بخوانید. البته شاید گمان کنید که این کار زمان زیادی از شما می‌گیرد و نوعی اتلاف وقت است؛ اما یکی از نکته‌های مهم در دریافت نمرۀ عالیِ رایتینگ همین موضوع است. این کار باعث می‌شود به برخی از خطاهایتان پی ببرید و حداقل برای آنچه می‌دانستید و بی‌دقتی کرده‌اید، نمره‌ای از دست ندهید.
  • واضح بنویسید: از دیگر نکات مهم رایتینگ آیلتس این است که یک ایده را در نظر بگیرید و دربارۀ آن بنویسید و سعی کنید ابهامی در نوشتنتان به‌چشم نخورد.
  • اگر می‌دانید، بنویسید: آنچه در بخش رایتینگ آیلتس سنجیده می‌شود، کیفیت و مهارتتان در زمینۀ نوشتن است؛ بنابراین، نگران اید‌ه‌ای نباشید که درباره‌اش می‌نویسید و آنچه می‌دانید، به بهترین نحو ممکن ارائه دهید.
  • ساختار استاندارد را دنبال کنید: به‌منظور دریافت بیشترین نمره، باید از ساختار استاندارد پیروی کنید. پس از خواندن این جمله، ممکن است پیش خود بگویید: «ساختار استاندارد چیست؟» ساختار استاندارد در بخش اول رایتینگ آکادمیک به‌شرح زیر است:
    1. مقدمه: در این بخش، به‌طور‌مختصر دربارۀ آنچه نمودار، جدول، چارت و... نشان می‌دهد، باید بنویسید. به‌بیانِ‌بهتر، بنویسید نمودار چه چیزی را نشان می‌دهد؛
    2. دیدگاه کلی: در این بخش ترندهای اصلی را بیان کنید؛
    3. جزئیات خاص: در این بخش، با ارائۀ اطلاعات دربارۀ تغییرات خاصی توضیح دهید که در روند نمودار، جدول و... وجود دارد.

بخش دوم رایتینگ آکادمیک نیز از ساختار استاندارد زیر پیروی می‌کند:

  1. مقدمه: در این بخش، باید موضوع ارائه‌داده‌شده را با واژه‌های دیگر بازنویسی و دیدگاه خود را دربارۀ آن بیان کنید.
  2. پاراگراف‌های اصلی: این بخش با عنوان پاراگراف‌های بدنه یا اصلی شناخته می‌شود و داوطلبان در هریک از آن‌ها، باید دربارۀ ایدۀ اصلی‌ای بنویسند که پیش‌تر در بخش مقدمه آورده بودند.
  3. نتیجه‌گیری: در این بخش، از داوطلبان خواسته می‌شود که تنها ایدۀ خود را در بخش مقدمه، باردیگر با استفاده از واژه‌های دیگر بازنویسی کنند.
  • اضافه‌ ننویسید: برخی داوطلبان گمان می‌کنند که زیاده‌نویسی و استفاده از واژگان زیاد، توانایی‌شان را نشان می‌دهد. این در حالی است که نوشتن بیش از 300 واژه در بخش دوم رایتینگ و بیش از 200 واژه در بخش اول رایتینگ توصیه نمی‌شود؛ زیرا علاوه‌بر سخت‌کردن کار مصحح‌، احتمال بروز خطای داوطلب را نیز افزایش می‌دهد. به‌عبارتِ‌دیگر، اضافه‌نویسی سبب می‌شود مصحح خسته شود و با دقت کمتری مطلب شما را بسنجد. همچنین، هرچه بیشتر بنویسید، خطاهایتان افزایش خواهد یافت.
  • غیررسمی ننویسید: در رایتینگ آکادمیک، هیچ‌وقت غیررسمی ننویسید (تنها در بخش اول رایتینگ جنرال از داوطلبان خواسته می‌شود که نامۀ غیررسمی بنویسند).
  • از جمله‌های بی‌ربط استفاده نکنید: برای آنکه تعداد واژه‌ها را افزایش دهید، جمله‌های بی‌ربط را به‌کار نبرید؛ زیرا انحراف از موضوع اصلی سبب از‌دست‌دادن نمره خواهد شد.
  • تکرار نکنید و دقیق باشید: دقت کنید که هیچ‌گاه جمله را با واژه‌های مختلف بازنویسی نکنید و از نوشتن جمله‌های تکراری بپرهیزید. افزون‌بر‌این، این نکته را مدنظر قرار دهید که هر پاراگراف در بخش دوم رایتینگ، ایدۀ اصلی داشته باشد.

با درنظرگرفتن نکات مهم رایتینگ آیلتس و تمرین و پشتکار، می‌توانید نمرۀ دلخواهتان را در این آزمون کسب کنید.

منابع:

https://ielts-up.com/writing/ielts-writing-test.html

https://ielts-up.com/writing/ielts-writing-tips.html