برای تحصیل در اسپانیا با صرف هزینه‌ای نسبتاً کم، بهتر است با دانشگاه های ارزان اسپانیا آشنا شوید؛ زیرا در این صورت می‌توانید باتوجه‌به بودجه‌تان، بهترین دانشگاه را انتخاب کنید. در این مقاله، دربارۀ هشت دانشگاه ارزان اسپانیا و شهریۀ آن‌ها توضیحاتی خواهیم داد.

دانشگاه ناوارا

دانشگاه خصوصی ناوارا در مرز جنوب‌شرقی و مرکز ناحیۀ خودمختار پامپلونا اسپانیا قرار دارد. این دانشگاه به‌دلیل فضای صمیمی و امکانات تفریحی درخورتوجه بسیار مشهور است. دانشکده‌های این دانشگاه نیز عبارت‌اند از: دانشکدۀ معماری (معماری و طراحی)، دانشکدۀ اقتصاد و کسب‌وکار، دانشکدۀ ارتباطات، دانشکدۀ آموزش و روان‌شناسی، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ بین‌المللی دستیاری مدیریت، دانشکدۀ حقوق (حقوق و روابط بین‌الملل)، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ پرستاری و دانشکدۀ علوم پایه. شهریۀ این دانشگاه از ۱،۰۵۰ یورو در سال شروع می‌شود و بسته به نوع رشتۀ تحصیلی، متفاوت است.

دانشگاه گرانادا

دانشگاه گرانادا یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر و ارزان اسپانیاست که بسیاری از دانشجویان تمایل دارند در آن تحصیل کنند. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ علوم پایه، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشکدۀ اقتصاد و کسب‌وکار، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ علوم سیاسی و جامعه‌شناسی، دانشکدۀ مطالعات کارگر، دانشکدۀ ارتباطات و مستندسازی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ داروسازی، دانشکدۀ فلسفه و علوم انسانی، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ روان‌شناسی، دانشکدۀ مددکاری اجتماعی، دانشکدۀ ترجمه و مترجمی هم‌زمان، دانشکدۀ علوم بهداشت‌، دانشکدۀ آموزش و علوم انسانی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشکدۀ آموزش و اقتصاد و فناوری و دانشکدۀ پرستاری.

زبان اصلی تدریس در دانشگاه گرانادا اسپانیایی و مدرک زبانی موردنیاز B1 اسپانیایی است؛ اما برخی از رشته‌های تحصیلی نیز دوزبانه تدریس می‌شوند. برای مثال در مقطع کارشناسی ارشد، این رشته‌های دوزبانه هستند: کارشناسی ارشد ریاضی و فیزیک، کارشناسی ارشد هیدرولیک محیط زیستی، کارشناسی ارشد ایمنی سلولی و مولکولی، کارشناسی ارشد ریاضیات و کارشناسی ارشد نوروساینس (عصب‌شناسی) شناختی و رفتاری. ناگفته ‌نماند شهریۀ دانشگاه گرانادا از ۷۵۰ یورو در سال آغاز می‌شود.

دانشگاه والنسیا

یکی دیگر از دانشگاه های ارزان اسپانیا، دانشگاه والنسیا محسوب می‌شود که نه‌تنها در اسپانیا، بلکه در کل جهان شناخته‌شده است. این دانشگاه دانشکده‌های متعددی دارد؛ ازجمله: دانشکدۀ زیست‌شناسی، دانشکدۀ شیمی، دانشکدۀ اقتصاد، دانشکدۀ تاریخ و جغرافی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ ریاضیات، دانشکدۀ پزشکی و دندان‌پزشکی، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ داروسازی، دانشکدۀ ارتباطات و زبان‌شناسی و مترجمی، دانشکدۀ فلسفه و علوم آموزشی، دانشکدۀ علوم فیزیکی و علوم ورزشی، دانشکدۀ فیزیک، دانشکدۀ فیزیوتراپی، دانشکدۀ روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشکدۀ تربیت مدرس و دانشکدۀ مهندسی. گفتنی است شهریۀ تحصیل در دانشگاه والنسیا از ۲،۶۰۰ یورو در سال شروع می‌شود.

دانشگاه پمپئوفابرا

دانشگاه پمپئوفابرا از دیگر دانشگاه های ارزان اسپانیا به‌شمار می‌آید که در سال ۱۹۹۰، به‌عنوان دانشگاهی دولتی در شهر بارسلونا تأسیس شد. دانشگاه پمپئوفابرا با نام ‌اختصاری UPF نیز شناخته می‌شود و به‌دلیل انعطاف‌پذیری و پویایی چشمگیرش شهرت دارد. دیگر ویژگی مهم این دانشگاه ارائۀ رشته‌هایی در زمینۀ علوم اجتماعی و علوم انسانی، علوم زیستی و ارتباطات و ITC است که سبب شده بسیاری از دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در اسپانیا و زمینه‌های تحصیلیِ مذکور، این دانشگاه را انتخاب کنند. مجلس کاتالان دانشگاه پمپئوفابرا را با هدف آموزش جوانان برای پیشرفت در زمینۀ تحقیقات جهانی تأسیس و آن را به‌احترام پمپئوفابرا، زبان‌شناس متخصص در زبان کاتالان، نام‌گذاری کرد. این دانشگاه پردیس‌های مختلفی در اطراف شهر دارد؛ مثلاً واحد علوم اجتماعی و علوم انسانی در Ciutadella و واحد علوم زیستی و بهداشتی در Mar و واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات در Poblenou. شهریۀ دانشگاه پمپئوفابرا از ۳هزار یورو در سال آغاز می‌شود.

دانشگاه بین‌المللی کاتالونیا

در میان دانشگاه های ارزان اسپانیا، نام دانشگاه بین‌المللی کاتالونیا نیز به‌چشم می‌خورد. این دانشگاه در سال ۱۹۹۷ در شهر بارسلونا با هدف ارائۀ خدمات آموزشی با تمرکز بر جنبۀ بین‌المللی بنیان نهاده شد. دانشگاه بین‌المللی کاتالونیا رشته‌های متعددی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌کند که بیشترشان در دانشکده‌های حقوق، اقتصاد، آموزش، علوم انسانی، پزشکی و معماری توزیع شده‌اند. دربارۀ شهریۀ تحصیل در دانشگاه بین‌المللی کاتالونیا نیز باید بگوییم که از ۱،۵۰۰ یورو در سال شروع می‌شود.

دانشگاه کمپلوتنسه مادرید

دانشگاه کمپلوتنسه مادرید (Complutense University of Madrid) یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی و ارزان اسپانیا به‌حساب می‌آید. این دانشگاه رشته‌های متنوعی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهد. بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در اسپانیا دانشگاه کمپلوتنسه مادرید را انتخاب می‌کنند؛ زیرا در‌صورت تحصیل در آن، علاوه‌بر استفاده از امکانات و محیط آموزشی باکیفیت، می‌توانند در مادرید، یکی از شهرهای مشهور و برتر اسپانیا، زندگی ‌کنند. دانشکده‌های دانشگاه کمپلوتنسه مادرید ازاین‌قرارند‌: دانشکدۀ هنرهای زیبا، دانشکدۀ زیست‌شناسی، دانشکدۀ شیمی، دانشکدۀ بازرگانی و گردشگری، دانشکدۀ علوم کامپیوتری و مهندسی، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت اجرایی کسب‌وکار، دانشکدۀ آموزش (مرکز یادگیری و تدریس)، دانشکدۀ تاریخ و جغرافی، دانشکدۀ علوم زمین، دانشکدۀ مطالعات زبان، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ علوم کتابداری (دانش کتابداری)، دانشکدۀ علوم ریاضیات، دانشکدۀ رسانه و علوم ارتباطات، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ پرستاری و فیزیوتراپی و پودیاتری (پاپزشکی)، دانشکدۀ اپتیک (نورشناسی) و اپتیمتری، دانشکدۀ داروسازی، دانشکدۀ فلسفه، دانشکدۀ علوم فیزیکی، دانشکدۀ علوم سیاسی و علوم اجتماعی، دانشکدۀ روان‌شناسی، دانشکدۀ مددکاری اجتماعی، دانشکدۀ مطالعات آماری و دانشکدۀ دام‌پزشکی. شایان ذکر است شهریۀ دانشگاه کمپلوتنسه مادرید از ۴هزار یورو در سال آغاز می‌شود.

دانشگاه آلیکانته

از دیگر دانشگاه های ارزان اسپانیا دانشگاه آلیکانته است که چندین رشتۀ تحصیلی نیز به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. برخی از رشته‌های تحصیلی انگلیسی‌زبان این دانشگاه عبارت‌اند از: زبان و زبان‌شناسی، مطالعات ادبی و فرهنگی، مترجمی و ترجمۀ هم‌زمان، تاریخ، جغرافی و علوم انسانی، کسب‌و‌کار و اقتصاد، حقوق، گردشگری، فناوری معماری، ساختار معماری، مهندسی عمران، ارتباطات از‌راه‌دور، مهندسی کامپیوتر و مهندسی شیمی. حداقل شهریه‌ای که برای تحصیل در دانشگاه آلیکانته باید پرداخت کرد، حدود ۱،۵۰۰ یورو در سال است.

دانشگاه مالاگا

دانشگاه مالاگا دانشگاهی تحقیق‌محور و دولتی است که در شهر مالاگا قرار دارد. دانشگاه مالاگا افزون‌بر ۸۱ دپارتمان آموزشی دارد که در ۱۵ مرکز آموزشی توزیع شده‌اند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکدۀ مهندسی کامپیوتر، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ مهندسی صنایع، دانشکدۀ اقتصاد و کسب‌وکار، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشکدۀ گردشگری و دانشکدۀ حقوق. گفتنی است شهریۀ دانشگاه مالاگا از حدود ۲،۵۰۰ یورو در سال آغاز می‌شود.

دانشگاه سالامانکا

یکی دیگر از دانشگاه های ارزان اسپانیا دانشگاه سالامانکاست که در شهری به همین نام قرار دارد. این دانشگاه در وبگاه‌های مختلف رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، رتبه‌های مطلوبی را ازآنِ خود کرده است و شهریه‌ سالانه‌اش از حدود ۳هزار یورو آغاز می‌شود. دانشکده‌های دانشگاه سالامانکا ازاین‌قرارند: دانشکدۀ زیست‌شناسی، دانشکدۀ علوم شیمی، دانشکدۀ داروسازی، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم کشاورزی و محیط‌زیست، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشکدۀ هنرهای زیبا، دانشکدۀ اقتصاد و کسب‌و‌کار، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ زبان‌شناسی، دانشکدۀ فلسفه، دانشکدۀ تاریخ و جغرافی و دانشکدۀ علوم اطلاعات و مترجمی.

منبع:

https://studyabroadaide.com/cheap-universities-in-spain/