ریدینگ یکی از بخش‌های دشوار آزمون آیلتس است که بسیاری از افراد در آن با مشکل مواجه می‌شوند. همچنین، بیشترِ داوطلبان می‌گویند کسب نمرۀ مطلوب، مانند نُه در این بخش برای افراد غیر‌انگلیسی‌زبان تقریباً ناممکن و شبیه آرزوست. بخش ریدینگ، بخش ساده‌ای نیست و ممکن است با وجود بهره‌مندی از دامنۀ واژگان گسترده، نتوانید تمامی آن‌ها را متوجه شوید؛ اما این موضوع کاملاً طبیعی است؛ زیرا ما در زبان مادری‌مان نیز بسیاری از واژه‌ها را نمی‌دانیم. شایان ذکر است هدف اصلی از بخش ریدینگ آیلتس، سنجش توانایی افراد در فهم مطالب است؛ ازاین‌رو، این نکته را باید مدنظر قرار دهید که حتی اگر برخی از واژه‌ها را متوجه نشوید، کسب نمرۀ مطلوب امکان‌پذیر است. همچنین، کم‌شدن نمرۀ بسیاری از داوطلبان در این بخش به‌دلیل بی‌دقتی و اشتباه‌های سطحی است، نه نداشتن مهارت کافی. بهترین راه برای کاهش بی‌دقتی‌ها توجه به نکات مهم ریدینگ آیلتس و راهکارهای مربوط به آن است. پس با ما در این مقاله همراه باشید تا با نکات مهم ریدینگ آیلتس و ساختار این بخش از آزمون بیشتر آشنا شوید.

ساختار بخش ریدینگ آیلتس

به‌طور‌کلی، بخش ریدینگ آیلتس از سه متن و چهل پرسش تشکیل شده است که برای پاسخ به آن‌ها یک ساعت زمان دارید. پرسش‌های این بخش به انواع مختلفی تقسیم می‌شود؛ بنابراین برای کسب موفقیت در بخش ریدینگ آزمون آیلتس، بهتر است با انواع پرسش‌های آن آشنا شوید. در‌ادامه، توضیحاتی دربارۀ این پرسش‌ها ارائه خواهیم کرد.

  1. یکی از پرسش‌ها دربارۀ تعیین عنوان مناسب است. به‌عبارتِ‌دیگر، در این نوع پرسش باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که بیشترین مطابقت را با بخش یا پاراگرافی از متن مدنظر دارد؛
  2. پرسش‌های درست و غلط ازجمله پرسش‌های بخش ریدینگ است. در این بخش، از داوطلبان خواسته می‌شود تا با‌توجه‌به متن، تشخیص دهند که نظر نویسنده یا اطلاعات داده‌شده صحیح است یا خیر؛
  3. تطابق اطلاعات یکی دیگر از پرسش‌های این بخش است که در آن، از داوطلبان خواسته می‌شود اطلاعات داده‌شده در پرسش را با اطلاعات یکی از متون تطبیق دهند؛
  4. تکمیل انتهای جمله دیگر پرسش‌ ریدینگ آیلتس است. در این بخش‌، از داوطلبان خواسته می‌شود ازطریق مطابقت‌دادن با ابتدای جمله، آن را با بهترین گزینه خاتمه دهند‌.

انواع دیگری از پرسش‌های بخش ریدینگ آزمون آیلتس عبارت‌اند از: تکمیل خلاصۀ متن ازطریق پرکردن جای خالی با استفاده از واژه‌های داخل متن، تکمیل جمله با استفاده از واژه‌های داخل متن، پرسش‌های چندگزینه‌ای، پرسش‌های پاسخ کوتاه، تکمیل نمودار و تکمیل جدول.

آشنایی با نکات مهم ریدینگ آیلتس

درادامۀ مقاله، با برخی از نکات مهم ریدینگ آیلتس آشنا می‌شویم که کاربردشان سبب تقویت مهارت شما در این بخش خواهد شد.

  • سریع خواندن از روی متن: منظور این است که متن را یک دور به‌‌سرعت و تنها با هدف پیداکردن ایدۀ اصلی بخوانید. به‌بیانِ‌بهتر، لازم نیست متن را واژه‌به‌واژه مطالعه کنید؛ زیرا باید بتوانید تنها پرسش‌ها را پاسخ دهید و به‌جز این، انتظار دیگری مانند به‌خاطر‌سپردن متن از شما نمی‌رود. درنتیجه، سریع از روی متن بخوانید و سپس پاسخ‌دادن به پرسش‌ها را آغاز کنید.
  • به زمان توجه کنید: حین پاسخ‌دادن به پرسش‌ها این نکتۀ مهم را مدنظر قرار دهید که زمانتان تنها شصت دقیقه است و در این مدت، علاوه‌بر خواندن سه متن، به چهل پرسش نیز باید پاسخ دهید. افزون‌براین، برای انتقال پاسخ‌ها به پاسخنامه زمان اضافه نخواهید داشت؛ بنابراین، زمان خود را مدیریت کنید.
  • توجه به املای واژه‌ها: همان‌طور‌که می‌دانید، املای درست در آیلتس بسیار مهم است و اگر پاسخ صحیح شما با املای نادرست نوشته شده باشد، نمره‌ای نخواهید گرفت؛ پس در این بخش، به املای درست واژه‌ها توجه کنید.
  • به‌ترتیب عمل کنید: یکی از نکته‌های بسیار مهم در روند پاسخ‌دادن به پرسش‌های بخش ریدینگ آن است که به‌ترتیب پاسخ دهید؛ زیرا معمولاً پاسخ پرسش‌های این بخش به‌ترتیب در متن وجود دارد. به‌عنوان مثال، پاسخ پرسش شمارۀ پنج بعد از پاسخ پرسش شمارۀ چهار در متن قرار گرفته است.
  • خط‌‌کشی کنید: وقتی در حال Skim کردن یا همان خواندن سریع از روی متن هستید، زیر عبارت‌های مهم را خط بکشید. این کار کمک خواهد کرد که هنگام جست‌وجوی پاسخ پرسش‌ها داخل متن، در زمان صرفه‌جویی کنید.
  • از واژگان ناآشنا نترسید: همان‌طور‌که در بخش مقدمه گفتیم، مواجه‌شدن با واژه‌های ناآشنا بسیار طبیعی است؛ بنابراین، از آن‌ها نترسید و مطمئن باشید که تمامی پاسخ‌ها در متن پیدا می‌شود و در این زمینه، به دانش چندان زیادی احتیاج ندارید.
  • به جزئیات توجه کنید: برای موفقیت در روند پاسخ‌گویی به پرسش‌های بخش ریدینگ، به جزئیاتی مانند حروف بزرگ واژه‌ها، بخش‌های زیرخط‌‌‌دار (Underline)، واژه‌های نوشته‌شده به‌صورت کج (Italics)، نمودارها، جداول و تصاویر باید توجه کنید؛ زیرا همگی پیامی دارند.
  • به همۀ پرسش‌ها پاسخ دهید: حتی اگر از پاسخ پرسشی مطمئن نیستید، به آن جواب دهید؛ زیرا در‌صورت اشتباه بودن، نمره‌ای از شما کسر نخواهد شد و با حدس‌زدن، بختتان را امتحان خواهید کرد.
  • گزینه‌های اشتباه را خط بزنید: هنگامی‌که از اشتباه بودن یکی از گزینه‌ها مطمئن شدید، آن را خط بزنید. این کار از سردرگمی شما جلوگیری و در زمانتان صرفه‌جویی می‌کند.
  • از روش مناسب خود استفاده کنید: استفاده از روش مناسب و مخصوص به خودتان بسیار اهمیت دارد؛ زیرا درنهایت، خودِ شما هستید که تشخیص می‌دهید با استفاده از چه روشی می‌توانید راحت‌تر به پرسش‌ها پاسخ دهید. به‌عنوان مثال، برخی از داوطلبان موفق در آزمون آیلتس توصیه کرده‌اند ابتدا متن را بخوانید و سپس به پرسش‌ها پاسخ دهید و برخی دیگر بر این باورند که پرسش‌های بخش ریدینگ را به‌ شیوۀ دیگر باید پاسخ داد. بنابراین، با امتحان‌کردن روش‌های متعدد در نمونه‌پرسش‌ها و آزمون‌های آزمایشی، روش مناسب خود را باید انتخاب کنید.

مراجعه به صفحۀ نکات مهم لیسنینگ آیلتس نیز خالی از لطف نیست.

منابع:

https://ielts-up.com/reading/ielts-reading-tips.html

https://ieltsliz.com/ielts-reading-question-types/#:~:text=In%20IELTS%20reading%2C%20you%20will,types%20of%20questions%20to%20answer.