آیلتس شاید بهترین آزمون سنجش دانش زبان انگلیسی افراد غیرانگلیسی‌زبان نباشد؛ اما در نوع خود کم‌نظیر است؛ زیرا تمام ابعاد زبانی فرد را به شیوه‌های گوناگون و ازطریق پرسش‌های متعدد و گاه پیچیده می‌سنجد. برای شرکت در آزمون آیلتس، علاوه‌بر آشنایی با ساختار آن، با نکات مهم بخش‌های مختلفش باید آشنا شد. در این مقاله، قصد داریم به نکات مهم لیسنینگ آیلتس اشاره کنیم‌؛ اما پیش از آشنایی با این نکات، به‌اختصار دربارۀ ساختار این بخش از آزمون آیلتس توضیح خواهیم داد. شایان ذکر است در مقاله‌های آتی نیز، دربارۀ نکات مهم و راهکارهای بخش‌های دیگر این آزمون بیشتر سخن خواهیم گفت.

ساختار بخش لیسنیگ

همان‌طور‌که می‌دانید، بخش لیسنینگ از چهل پرسش و چهار بخش تشکیل شده است. این بخش‌ها عبارت‌اند از:

  • بخش اول: دو نفر معمولاً با تلفن باهم صحبت می‌کنند. به‌عنوان مثال، این دو نفر در حال هماهنگ‌کردن موضوعی، مانند رزرو میز در رستوران هستند. در این بخش، از داوطلبان خواسته می‌شود به قسمت‌هایی مانند اسم‌ها، تاریخ‌ها، ساعت‌ها، مکان‌ها و عدد‌ها توجه کنند.
  • بخش دوم: یک نفر سخن‌گو معمولاً دربارۀ راهنمایی در زمینۀ موضوعی صحبت می‌کند و داوطلبان ممکن است اطلاعاتی نظیر ساختن شرکت و خیریه به‌گوششان برسد.
  • بخش سوم: سه یا چهار سخن‌گو معمولاً دربارۀ مسائل تحصیلی صحبت می‌کنند.
  • بخش چهارم: یک سخن‌گو در حال ارائۀ کنفرانس تحصیلی است.

آشنایی با نکات مهم لیسنینگ آیلتس

مهم‌ترین راهکارها و نکات مهم لیسنینگ آیلتس برای کسب نمرۀ مطلوب در این بخش، به دو قسمت کلی پیش از آزمون و حین آزمون تقسیم می‌شود. در‌ادامه، دربارۀ این بخش‌ها توضیح خواهیم داد:

پیش از آزمون

  • بهبود مهارت عمومی شنیداری: تاکنون، بسیار شنیده‌ایم که برخی می‌گویند مهارت‌های شنیداری‌شان حتی در حوزۀ زبان مادری ضعیف است؛ بنابراین، پیش از هر موضوعی بهبود مهارت عمومی شنیداری اهمیت دارد. درحقیقت، هدف بخش شنیداری آزمون آیلتس همان‌طورکه از نامش برمی‌آید، ارزیابی مهارت شنیداری فرد است؛ پس بکوشید مهارت شنوایی‌تان را تقویت کنید. تمرین نمونه‌پرسش‌های این بخش و آزمون‌های آزمایشی فقط به شما کمک می‌کند با پرسش‌ها آشنا شوید؛ اما به بهبود مهارت عمومی شنیداری‌تان کمکی نخواهد کرد؛ بنابراین، بهتر است تمرین‌های عمومی مربوط به شنیداری را انجام دهید. به‌عنوان مثال، گزارش‌های رادیویی، برنامه‌های تلویزیونی، مستند و... را گوش کنید و بعد از تقویت این توانایی‌، سراغ آزمون لیسنینگ آیلتس بروید.
  • گسترش دامنۀ لغات: همان‌طور‌که می‌دانیم، بهره‌مندی از دامنۀ گسترد‌ه‌ای از واژ‌ه‌ها کمک شایانی در فهم این بخش خواهد کرد. همچنین، از‌آنجا‌که قسمت سوم بخش لیسنینگ همیشه به موضوع‌های تحصیلی مربوط است، دانستن واژه‌های بسیار در این زمینه در روند پاسخ‌گویی به پرسش‌ها بسیار مهم خواهد بود.

حین آزمون

  • توجه به نوع واژه‌ها: هنگام نگاه‌کردن به پرسش‌های بخش شنیداری، توجه کنید هر جای خالی به چه نوع واژه‌ای مربوط است و برای فعل، اسم، قید و صفت به‌ترتیب V، N، Adv و Adj را یادداشت کنید. به‌عنوان مثال، اگر برای پرکردن جای خالی به اسم نیاز داشتید، در آن بخش از پادکست بیشتر بر اسم‌ها تمرکز کنید.
  • خودتان را در موقعیت تجسم کنید: پیش از شروع پادکست شنیداری آزمون، به شما اطلاع داده می‌شود که به‌عنوان مثال، اکنون مکالمۀ دو نفر یا کنفرانسی را می‌شنوید. پس از اعلام این موضوع، بهتر است خود را در آن شرایط تجسم کنید تا بهتر بتوانید جمله‌ها و موضوع‌ها را درک کنید. به این نکته بسیار دقت کنید؛ زیرا در آزمون به فضای مکالمه یا کنفرانس اشاره‌ای نشده است.
  • تمرکزتان را از دست ندهید: یکی از مشکلات رایج در بخش لیسنینگ این است که بسیاری از داوطلبان تمرکزشان را از دست می‌دهند و دلیل اصلی آن، متوجه‌نشدن یک یا چند واژه است. این موضوع سبب می‌شود بقیۀ جمله‌ها را نیز متوجه نشوند. اگر بخشی از پادکست را متوجه نشدید، مهم نیست و سعی کنید به ادامۀ آن با دقت گوش کنید.
  • توجه به Words-indicators: توجه به واژه‌هایی مانند however، but، then و finally کمک می‌کند که بخش بعدی مکالمه را حدس بزنید؛ بنابراین، دقت به آن‌ها را فراموش نکنید.
  • عجله نکنید: بسیاری از داوطلبان به‌محض آنکه اطلاعات موردنیاز را می‌شنوند، پاسخ را یادداشت می‌کنند. بسیاری از متخصصان این کار را توصیه نمی‌کنند؛ زیرا گاهی در مکالمه، فرد سخن‌گو ازعمد در ابتدا اطلاعاتی را به‌اشتباه می‌گوید و کمی بعد، آن را تصحیح می‌کند. به مثال زیر توجه کنید:

Sam: Thank you! I've received your email. So it is

loren-hanson@gmail.com.

Loren: No-no! You have mistaken, it is loren-hamson@gmail.com, spelled with M.

Sam: Oh, I'm sorry

  • بی‌دقتی نکنید: در بسیاری از مواقع، برای ما پیش می‌آید که در پاسخ به پرسش‌های آزمون اشتباه‌های خنده‌د‌اری مرتکب می‌شویم که همگی ناشی از بی‌توجهی و بی‌دقتی است. توصیه می‌کنیم سی ثانیه بعد از هر بخش را برای مرور پاسخ‌هایتان صرف و به املای واژه‌ها و جمع‌ها و ساختار جمله‌ها دقت کنید؛ زیرا تنها پاسخ‌های کاملاً درست، نمره دریافت خواهند کرد.
  • انتقال درست پاسخ‌ها: پس از اتمام بخش لیسنینگ دَه دقیقه زمان خواهید داشت تا پاسخ‌هایتان را به پاسخنامه منتقل کنید. این بخش بسیار مهم است؛ زیرا در‌صورت بی‌توجهی به شمارۀ پرسش، پاسخ پرسشی را برای پرسش دیگر می‌نویسید و همین موضوع سبب می‌شود پاسخ درستتان به‌راحتی از بین برود.
  • جایی را خالی نگذارید: اگر پاسخ پرسشی را نمی‌دانید، آن را حدس بزنید و جای خالی را پر کنید؛ زیرا پاسخ اشتباه نمرۀ منفی ندارد و با نوشتن جواب نادرست نمره‌ای از دست نمی‌دهید. پس بختتان را امتحان کنید و پرسش‌هایی که از پاسخشان مطمئن نیستید، از جملۀ پس و پیش آن حدس بزنید.

برای کسب نمرۀ مطلوب در این آزمون، می‌توانید به صفحۀ کسب نمره 8 آیلتس مراجعه کنید. افزون‌براین، به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر از آزمون آیلتس، پیشنهاد می‌کنیم صفحه‌های 6 اشتباه رایج در آزمون آیلتس و تافل بهتر است یا آیلتس؟ را بخوانید.

منابع:

https://ielts-up.com/listening/ielts-listening-tips.html

https://ieltsliz.com/ielts-listening-25-essential-top-tips/