دانشگاه سنت فرانسیس خاویر در سال ۱۸۵۳ در شهر آنتیگونیش استان نوا اسکوشیا تأسیس شد. هم‌اکنون، درحدود چهارهزار نفر دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. رشته‌های ارائه‌شده در این دانشگاه اکثرا در مقطع کارشناسی است و تعداد معدودی رشته نیز در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. پردیس این دانشگاه از دانشجویان بین‌المللی میزبانی می‌کند و دانشگاه سنت فرانسیس خاویر از بدو ورود دانشجویان بین‌المللی به فرودگاه تا ورود به خوابگاه و کلاس درس درکنار آن‌هاست. همچنین، این دانشگاه اسکالرشیپ‌های متعددی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته است. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، شرایط تحصیل در دانشگاه سنت فرانسیس خاویر را بررسی می‌کنیم.

دانشکده و رشته‌های دانشگاه سنت فرانسیس خاویر

چهار دانشکدۀ دانشگاه سنت فرانسیس خاویر عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ آموزش و مدرسۀ کسب‌وکار. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی از‌این‌قرارند: مردم‌شناسی، هنر، آموزش، زیست‌شناسی، کسب‌وکار، شیمی، محیط‌زیست، علوم کامپیوتر، علوم توسعه، علوم زمین، اقتصاد، مهندسی، زبان انگلیسی، تاریخ، تغذیه، ریاضیات و آمار، زیان‌های مدرن، موسیقی، پرستاری، فلسفه، فیزیک، علوم سیاسی، روان‌شناسی، روابط‌عمومی، جامعه‌شناسی و مطالعات زنان.

دانشگاه سنت فرانسیس خاویر تعداد معدودی رشتۀ تحصیلی نیز در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌کند؛ از‌جمله زیست‌شناسی، شیمی، علوم کامپیوتر، علوم زمین و آموزش. شایان ذکر است برای ثبت‌نام در دوره‌های این دانشگاه، ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ مهارت‌های آن کمتر از۶ نباشد) یا تافل با حداقل نمرۀ ۹۰ (نمرۀ مهارت‌های آن کمتر از ۲۰ نباشد) الزامی است.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه سنت فرانسیس خاویر

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه سنت فرانسیس خاویر

شهریۀ مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین‌المللی هجده‌هزار دلار کانادا برای هر سال تحصیلی است که با درنظرگرفتن هزینه‌های جانبی دیگر، مانند بیمه به بیست‌هزار دلار می‌رسد. هزینۀ تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد حدود دوازده‌هزار دلار کانادا برای یک سال تحصیلی تخمین زده می‌شود. هزینۀ اسکان در پردیس دانشگاه بسته به نوع اتاق انتخابی بین پنج‌هزار تا هشت‌هزار دلار کانادا در سال است. قبل از شروع نیمسال اول، ۸۰درصد از مجموع هزینۀ تحصیل از دانشجویان بین‌المللی دریافت می‌شود.

پس از دریافت پذیرش از دانشگاه، اگر معدلتان هفده یا بیشتر باشد، بخت دریافت اسکالرشیپ ورودی به ارزش پنج‌هزار دلار کانادا در مدت چهار سال تحصیل خود (هر سال ۱،۲۵۰ دلار کانادا) را پیدا می‌کنید. هنگام تحصیل در دانشگاه سنت فرانسیس خاویر نیز بخت دریافت چند اسکالرشیپ را دارید: اگر معدل سال گذشتۀ شما ۸۰درصد یا بیشتر باشد، هزار دلار کانادا دریافت می‌کنید و در‌صورتی‌که جزو ۵درصد برتر گروه تحصیلی خود باشید، دوهزار دلار کانادا به شما تعلق می‌گیرد و اگر مقام نخست را در گروه تحصیلتان کسب کنید، شایستۀ دریافت پنج‌هزار دلار کانادا شناخته می‌شوید.

هزینۀ زندگی در شهر آنتیگونیش

هزینۀ اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر حدود ۱،۲۰۰ دلار کانادا و هزینۀ اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر به ۱،۳۰۰ دلار کانادا در ماه می‌رسد. افزون‌براین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمانی سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۷۰۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۶۰۰ دلار کانادا برآورد می‌شود. گفتنی است برای قبوض ماهانه (آب و برق و پسماند) و گرمایش و سرمایش برای واحد ۸۵متری ۱۹۲ دلار کانادا و برای اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۹۲ دلار کانادا در ماه باید پرداخت کرد.

هزینۀ تهیۀ غذا از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۴ دلار کانادا و هزینۀ تهیه غذا از رستورانی گران‌قیمت‌تر برای دو نفر به‌همراه پیش‌غذا و دسر ۵۵ دلار کاناداست. علاوه‌براین، هزینۀ خرید غذا از رستوران‌های زنجیره‌ای مانند مک‌دونالد ۱۰ دلار است. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۲.۵ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳.۵ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۶ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۲۵ دلار، یک کیلوگرم موز ۲ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۶.۵ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۱ دلار.

منبع: