دانشگاه نیپیسینگ در سال ۱۹۶۰ در شهر نورث بی استان انتاریو تأسیس و در سال ۱۹۶۷ با عقد قراردادی، یکی از مؤسسه‌های زیرمجموعۀ دانشگاه لورنتین شناخته شد. از سال ۱۹۹۲، این دانشگاه به‌عنوان دانشگاهی مستقل دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری برگزار می‌کند و هم‌اکنون، بیش از ۴،۸۰۰ نفر دانشجو در مقاطع مختلف در آن مشغول تحصیل هستند. ۹۰درصد از دانشجویان این دانشگاه شش ماه پس از اتمام تحصیل در رشتۀ تحصیلی خود شروع به کار می‌کنند. همچنین، بیش از ۵۰درصد از دانشجویان تازه‌وارد از اسکالرشیپ ورودی بهره‌مند می‌شوند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه نیپیسینگ را معرفی می‌کنیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه نیپیسینگ

دانشکده‌های دانشگاه نیپیسینگ عبارت‌اند از: علوم و هنر، مدرسۀ آموزش، مطالعات تکمیلی و مطالعات فنی‌حرفه‌ای. برخی از رشته‌های کارشناسی این دانشگاه از‌این‌قرارند: مردم‌شناسی، زیست‌شناسی، علوم کامپیوتر، اقتصاد، محیط‌زیست، جغرافیا، هنرهای زیبا، تاریخ، زیاضیات، فلسفه، علوم سیاسی، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی.

دانشگاه نیپیسینگ تعداد معدودی رشته در مقطع کارشناسی ارشد نیز ارائه می‌کند؛ از‌جمله تاریخ، جامعه‌شناسی، آموزش و ریاضیات. شایان ذکر است برای ثبت‌نام در رشته‌های این دانشگاه، ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۸۳ (حداقل نمرۀ صحبت‌کردن از ۲۲ و دیگر مهارت‌ها از ۲۰ کمتر نباشد) یا آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ مهارت‌ها کمتر از ۶.۵ نباشد) الزامی است.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه نیپیسینگ

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه نیپیسینگ

شهریۀ دانشگاه نیپسینگ برای دورۀ کارشناسی با درنظرگرفتن سی واحد برای یک سال تحصیلی حدود ۱۹هزار دلار کاناداست که با هزینه‌های جانبی، مانند بیمه حدوداً به ۲۱هزار دلار کانادا در سال می‌رسد. هزینۀ تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد نیز درحدود سه‌هزار دلار کانادا برای هر نیمسال تحصیلی است. امکان اسکان در پردیس دانشگاه، تنها برای دانشجویان کارشناسی فراهم است و هزینۀ آن حدود شش‌هزار دلار کانادا برای یک سال برآورد می‌شود.

با دریافت پذیرش از دانشگاه، دانشجویان بین‌المللی بخت دریافت اسکالرشیپ ورودی برای سال نخست تحصیل را پیدا می‌کنند. به دانشجویان ممتاز با معدل ۱۷ یا بیشتر، ۲،۵۰۰ دلار کانادا و به دانشجویان ممتاز با معدل ۱۶ تا ۱۷، ۱،۵۰۰ دلار کانادا تعلق می‌گیرد. پس از سال نخست، دانشجویان می‌توانند از اسکالرشیپ‌های حین تحصیل استفاده کنند که ارزش آن‌ها بین پانصد تا هزار دلار کاناداست. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نیز می‌توانند از اسکالرشیپ پژوهشی دانشگاه به‌ارزش پنج‌هزار تا ده‌هزار دلار کانادا استفاده کنند. ناگفته نماند دریافت هیچ‌یک از این اسکالرشیپ‌ها نیازمند درخواست جداگانه نیست و دانشجویان به‌صورت خودکار بخت دریافت آن‌ها را پیدا می‌کنند.

هزینۀ زندگی در نورث بی

هزینۀ اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر نورث بی ۹۰۰ دلار کانادا و هزینۀ اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۷۰۰ دلار کانادا در ماه است. افزون‌براین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۵۰۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۱،۶۰۰ دلار کانادا تخمین زده می‌شود. گفتنی است برای قبوض ماهانه (آب و برق و پسماند) و گرمایش و سرمایش واحد ۸۵متری ۸۰ دلار کانادا و برای اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۶۸ دلار کانادا در ماه باید پرداخت کرد.

هزینۀ تهیۀ غذا از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۵ دلار کانادا و هزینۀ تهیۀ غذا از رستورانی گران‌قیمت‌تر برای دو نفر به‌همراه پیش‌غذا و دسر ۴۵ دلار کاناداست. علاوه‌براین، هزینۀ خرید غذا از رستوران‌های زنجیره‌ای مانند مک‌دونالد ۸ دلار است. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۳ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۱ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۱۲ دلار، یک کیلوگرم موز ۲ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۴ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۳ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۲.۵ دلار.

منبع: