هر متفکر، سیاست‌مدار، وکیل، برنامه‌نویس کامپیوتر، پزشک و... باید از جایی شروع کند و آلمان بهترین محل برای آغاز است. این کشور با بهره‌مندی از محیط آموزشی مطلوب، چشم‌اندازی روشن برای دانشجویان بین‌المللی و آلمانی فراهم می‌کند؛ ازاین‌رو، برای تحصیل در تمامی مقاطع به دانشجویان پیشنهاد می‌شود. تحصیل کارشناسی در آلمان نیز گزینه‌ای مناسب برای دانش‌آموزانی است که بعد از اتمام دورۀ دبیرستان، به‌دنبال راهی برای پیشرفت هستند. در این مطلب، اطلاعات بیشتری دربارۀ تحصیل کارشناسی در آلمان بیان خواهیم کرد.

اطلاعات کلی دربارۀ تحصیل کارشناسی در آلمان

به‌طورکلی، رشته‌های مقطع کارشناسی دانشجویان را با پیش‌زمینه‌ای اساسی دربارۀ حوزۀ انتخابی، خواه در زمینۀ حقوق و فیزیک و خواه در زمینۀ هنر و طراحی، آماده می‌کند. دانشجویان با انتخاب رشتۀ تحصیلی خود در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های باکیفیت آلمان، اطلاعاتی غنی از رشتۀ دلخواهشان کسب می‌کنند. تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان نیز برای تمامی دانشجویان و در تمامی دانشگاه‌های دولتی (به‌استثنای دانشگاه‌های ایالت بادن‌ووردتمبورگ) رایگان است؛ اما دانشجویان باید هزینۀ حدوداً 250‌یورویی به‌ازای هر نیمسال را پرداخت کنند.

مفهوم دیپلم در آلمان

با شنیدن نام دیپلم در ایران، ذهن تمامی افراد به‌سمت مدرکی سوق پیدا می‌کند که دانش‌آموزان پس از اتمام دورۀ متوسطه کسب می‌کنند؛ اما این واژه در آلمان مفهومی مشابه ندارد. به‌عبارت‌دیگر، از مدرک کارشناسی در آلمان ممکن است به‌عنوان دیپلم نیز یاد شود؛ البته بین این دو تفاوت‌های اندکی وجود دارد. یکی از تفاوت‌ها این است که در گذشته، واژۀ دیپلم معمولاً برای رشته‌های مربوط به علوم انسانی استفاده می‌شد؛ اما امروزه طبق سیستم بولونیا، تمامی مدارک این مقطع (در همۀ زمینه‌های تحصیلی) با نامِ واحد کارشناسی استفاده می‌شود. درحقیقت، تبدیل سیستم دانشگاهی آلمان به سیستم بولونیا تلاشی بود تا به استانداردسازی آموزش دانشگاه کمک کند و همین موضوع سبب شد تا در آینده، تمامی مدارک کارشناسی در سراسر اروپا تطبیق‌پذیر باشند و افراد بتوانند از مدرک خود در تمام قارۀ اروپا استفاده کنند.

مدت‌زمان تحصیل کارشناسی در آلمان

یکی از تأثیرهای تبدیل سیستم آموزشی آلمان به سیستم بولونیا بر مدت‌زمان تحصیل کارشناسی در آلمان بود. امروزه، مدت‌زمان تحصیل در این مقطع افزایش یافته و به شش نیمسال تحصیلی (سه سال) رسیده است. مدت‌زمان دقیق برای تحصیل کارشناسی در آلمان نیز بسته به رشتۀ تحصیلی بین شش تا هشت نیمسال متغیر است.

نحوۀ انتخاب رشتۀ تحصیلی

یکی از پرسش‌های متداول دانشجویان پس از انتخاب آلمان برای تحصیل در مقطع کارشناسی، دربارۀ نحوۀ انتخاب رشتۀ مناسب است. در پاسخ باید گفت خوشبختانه به‌لطف منابع متعددی نظیر bachelor-and-more می‌توان رشتۀ مناسب را انتخاب کرد. با مراجعه به وبگاه مذکور و انتخاب عنوان و محل‌های تحصیل، گزینه‌های مرتبط به‌همراه زبان تدریس رشتۀ تحصیلی و هزینۀ شهریه و جزئیات برقراری ارتباط برای درخواست پذیرش در آن رشته را مشاهده خواهید کرد. بهترین راهنما هنگام انتخاب رشتۀ تحصیلی در مقطع کارشناسی، فکر‌کردن به استعدادها و مهارت‌هایتان است. همچنین، دقت در انتخاب رشتۀ مناسب برای تحصیل کارشناسی در آلمان بسیار اهمیت دارد؛ زیرا رشتۀ مقطع کارشناسی به‌نحوی تعیین‌کنندۀ شغل آینده‌تان خواهد بود.

انواع مدرک کارشناسی در آلمان

به‌منظور مهاجرت تحصیلی به آلمان و تحصیل کارشناسی در آلمان، باید با انواع مدرک در این مقطع تحصیلی آشنا شویم. در‌ادامۀ مطلب، این مدارک را معرفی خواهیم کرد:

کارشناسی هنری

کارشناسی هنری (Bachelor of Art) که به‌اختصار با عنوان B.A نیز از آن یاد می‌شود، به رشته‌های حوزۀ علوم انسانی مربوط است. برخی از رشته‌های این زمینه عبارت‌اند از: علوم اجتماعی، زبان و ادبیات آلمانی، تاریخ، جغرافی و حقوق. دانشگاه‌های آلمان B.Aهای متعددی نظیر طراحی کالا، مدیریت گردشگری، مدیریت کسب‌وکار و کارگردانی فیلم ارائه می‌دهند. درحقیقت، این رشته‌ها دانشجویان خلاق را برای زمینه‌های مربوط به فرهنگ آماده می‌کنند و معمولاً پروژه‌های نوشتاری را شامل می‌شوند. B.Aها مخصوص افرادی است که از نوشتن لذت می‌برند و تمایل دارند فعالیت‌هایی مانند مدیریت کسب‌وکار و روزنامه‌نگاری و مشاغل مربوط به سیاست را انجام دهند.

کارشناسی علوم

کارشناسی علوم (Bachelor of Science) به‌اختصار با عنوان B.Sc نیز شناخته می‌شود. همان‌طور‌که از نام این رشته پیداست، بر زمینه‌های مربوط به علوم پایه متمرکز و دانشگاه‌های تحقیق‌محور آلمان بهترین محل برای تدریس آن‌ها هستند. رشته‌های تحصیلی که B.Scها ارائه می‌دهند، شیمی، فیزیک، علوم کامپیوتری و... را شامل می‌شود؛ بنابراین، علاقه‌مندان به فعالیت در مشاغلی نظیر مدیریت شبکه یا امنیت مجازی باید مدرک B.Sc داشته باشند. نکتۀ دیگر دربارۀ کارشناسی علوم این است که استفاده از زبان آلمانی در این رشته‌ها درمقایسه‌با دیگر رشته‌های کارشناسی کمتر است؛ بنابراین، افرادی که به زبان آلمانی چندان مسلط نیستند، می‌توانند آن‌ها را برای تحصیل در آلمان انتخاب کنند.

کارشناسی مهندسی

به‌طورکلی، دانشجویان در رشته‌های کارشناسی مهندسی یا به‌اختصار B.Eng بر فعالیت‌هایی متمرکز هستند که بیشتر حول مهارت‌های تمرینی می‌گردد. رشته‌های این حوزه مهندسی فیزیک و کامپیوتر یا مهندسی طراحی صنعتی را شامل می‌شود که معمولاً با شرکت‌های خاصی در ارتباط هستند. ناگفته نماند آیندۀ شغلی دانشجویان B.Eng نیز بسیار روشن است.

کارشناسی پزشکی و جراحی

کارشناسی پزشکی و جراحی یا به‌اختصار MBBS مدرک ابتدایی پزشکی در آلمان است که آوازه‌ای بین‌المللی دارد. این دوره که شش سال به‌طول می‌انجامد، تجربیات بالینی و نظری را دربر می‌گیرد و برای دانشجویان آلمانی و بین‌المللی زمینۀ مناسبی در مشاغل پزشکی فراهم می‌کند. دانشجویان پس از گذراندن این دوره، تجربۀ لازم برای فعالیت در مشاغل پزشکی را به‌دست خواهند آورد.

برای کسب اطلاعات درباره ی شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منبع:

https://www.expatrio.com/studying-germany/german-degrees/bachelors-degree-germany