دانشگاه هنر و طراحی نوا اسکوشیا (NSCAD) در سال ۱۸۸۷ در شهر هالیفکس استان نوا اسکوشیا تأسیس و پس از چندی به‌عنوان اولین دانشگاه هنر در کانادا شناخته شد. درحال‌حاضر، بیش از ششصد نفر دانشجو در هفت دانشکدۀ این دانشگاه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول تحصیل هستند. علاوه‌براین، این دانشگاه از ابتدای تأسیسش، کلاس‌های هنری برای کودکان و نوجوانان برگزار کرده است. نوجوانان با شرکت در این کلاس‌ها پورتفولیو لازم برای ثبت‌نام در دوره‌های کارشناسی را به‌دست می‌آورند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه هنر و طراحی نوا اسکوشیا را معرفی می‌کنیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه هنر و طراحی نوا اسکوشیا

دانشکده‌های دانشگاه هنر و طراحی نوا اسکوشیا عبارت‌اند از: دانشکدۀ تاریخ هنر، دانشکدۀ صنایع دستی، دانشکدۀ طراحی، دانشکدۀ هنرهای زیبا، دانشکدۀ هنرهای رسانه‌ای، دانشکدۀ تحصیلات پایه‌ای و دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی. برخی از رشته‌های کارشناسی از‌این‌قرارند: تاریخ هنر، طراحی، سرامیک، جواهرات، پارچه و مُد، هنرهای زیبا، رسانه، فیلم و عکاسی. افزون‌براین، در این دانشگاه سه رشته در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود: آموزش هنر (MA AE) و طراحی و هنرهای زیبا (MFA).

شایان ذکر است ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ نود (نمرۀ هر مهارت نباید کمتر از بیست باشد) یا ارائۀ مدرک آیتلس با حداقل نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ هر مهارت نباید کمتر از شش باشد) الزامی است. برای دورۀ کارشناسی ارشد نیز، باید مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۹۴ (نمرۀ مهارت‌های آن نباید کمتر از ۲۲ باشد) یا مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ هفت (نمرۀ مهارت‌های آن نباید کمتر از شش باشد) ارائه کنید.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه هنر و طراحی نوا اسکوشیا

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه هنر و طراحی نوا اسکوشیا

شهریۀ دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه هنر و طراحی نوا اسکوشیا با درنظرگرفتن گذراندن سی واحد در یک سال تحصیلی، حدود ۲۲هزار دلار کاناداست. در این دانشگاه، امکان اسکان دانشجویان وجود ندارد؛ اما دانشجویان می‌توانند از خوابگاه‌های دانشگاه سنت‌ماری استفاده کنند. هزینۀ اسکان در خوابگاه‌های دانشگاه سنت‌ماری به‌همراه برنامۀ غذایی بین ۹،۵۰۰ تا ۱۲،۶۰۰ دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود.

در‌صورتی‌که تا تاریخ اول مارس برای ثبت‌نام در دوره‌های این دانشگاه اقدام کنید، به‌صورت خودکار بخت دریافت اسکالرشیپ‌های ورودی دانشگاه را کسب می‌کنید. هم‌اکنون، ارزش اسکالرشیپ‌های ورودی بین پانصد تا شش‌هزار دلار کاناداست. برخی از اسکالرشیپ‌ها برای تمام مدت تحصیل تمدید‌شدنی است که ارزش کل آن به ۲۵هزار دلار کانادا می‌رسد. علاوه‌بر اسکالرشیپ‌های ورودی، دانشجویان حین تحصیل نیز می‌توانند از اسکالرشیپ‌هایی دیگر بهره‌مند شوند.

هزینۀ زندگی در شهر هالیفاکس

هزینۀ زندگی در شهر هالیفاکس برای هر نفر صرف‌نظر از اجاره‌بهای مسکن، ماهانه ۱،۲۰۰ دلار کاناداست. هزینۀ اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر حدود ۱،۴۰۰ دلار کانادا و هزینۀ اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۰۰۰ دلار کانادا در ماه است. افزون‌براین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۲،۴۰۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۱،۶۵۰ دلار کانادا برآورد می‌شود. گفتنی است برای قبوض ماهانه (آب و برق و پسماند) و گرمایش و سرمایش برای واحد ۸۵متری ۱۶۰ دلار کانادا و برای اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۹۸ دلار کانادا در ماه باید پرداخت کرد.

هزینۀ تهیۀ غذا از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۵ دلار کانادا و هزینۀ تهیۀ غذا از رستورانی گران‌قیمت‌تر برای دو نفر به‌همراه پیش‌غذا و دسر ۷۲ دلار کاناداست. علاوه‌براین، هزینۀ خرید غذا از رستوران‌های زنجیره‌ای مانند مک‌دونالد ۱۲ دلار است. اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۲.۵ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۴ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۴ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۱۵ دلار، یک کیلوگرم موز ۲ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۴.۵ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۵ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۴ دلار.

منبع: