دانشگاه هنر آلبرتا در ابتدا به‌عنوان یکی از دپارتمان‌های مؤسسۀ استانی فناوری و هنر (PITA) در سال ۱۹۲۶ در شهر کلگری استان آلبرتا شروع به کار کرد. در دهۀ ۱۹۶۰، این دپارتمان نام کالج هنر آلبرتا به‌خود گرفت و در سال ۱۹۸۵، به‌کلی از مؤسسۀ مادر خود مستقل شد. سرانجام در سال ۲۰۱۹، این کالج دانشگاه هنر آلبرتا نام‌گذاری شد. هم‌اکنون، بیش از ۱،۲۰۰ نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه یک به شانزده و جمعیت هر کلاس به‌طور متوسط پانزده نفر است. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه هنر آلبرتا را معرفی می‌کنیم.

رشته‌های دانشگاه هنر آلبرتا

دانشگاه هنر آلبرتا دوازده رشته در مقطع کارشناسی ارائه می‌کند که عبارت‌اند از: هنر رسانه‌ای، مجسمه‌سازی، پارچه، نقاشی، طراحی، ارتباط تصویری، سرامیک، چاپ، شیشه، جواهرات، نقد و عکاسی. این دانشگاه فقط یک دورۀ کارشناسی ارشد هنرهای زیبا (MFA) برگزار می‌‌‌کند که گرایش‌های آن شامل سرامیک، پارچه، شیشه و جواهرات است. ناگفته نماند برای شرکت در دوره‌های کارشناسی، ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ یا تاقل با حداقل نمرۀ ۸۳ (نمرۀ مهارت‌های آن کمتر از ۲۰ نباشد) الزامی است. برای شرکت در دورۀ کارشناسی ارشد نیز، باید مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۷ یا تافل با حداقل نمرۀ ۹۳ (نمرۀ مهارت‌های آن از ۲۲ کمتر نباشد) ارائه کنید.

هزینۀ تحصیل و اسکالرشیپ های دانشگاه هنر آلبرتا

هزینۀ تحصیل و اسکالرشیپ‌های دانشگاه هنر آلبرتا

شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه هنر آلبرتا با درنظرگرفتن پانزده واحد برای هر نیمسال تحصیلی شانزده‌هزار دلار کانادا برای یک سال است. شهریۀ سالانۀ کارشناسی ارشد نیز ۳۱هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود. هزینۀ اسکان در پردیس دانشگاه ۸۴۰ دلار کانادا در ماه و حدود ۱۰هزار دلار کانادا در سال است.

این دانشگاه اسکالرشیپ‌های متعددی به دانشجویان بین‌المللی خود اعطا می‌کند. از‌جمله اسکالرشیپ‌های مقطع کارشناسی اسکالرشیپ ورودی دانشجویان بین‌المللی است که ارزش آن به هفت‌هزار دلار کانادا می‌رسد. در مقطع کارشناسی ارشد نیز، اسکالرشیپ یازده‌هزار تا پانزده‌هزار دلاری به دانشجویان اعطا می‌شود. ناگفته نماند برای گرفتن این اسکالرشیپ‌ها به ثبت‌نام احتیاجی نیست و دانشجویان با دریافت پذیرش از دانشگاه بخت دریافت اسکالرشیپ را پیدا می‌کنند.

هزینۀ زندگی در شهر کلگری

هزینۀ زندگی در شهر کلگری برای هر نفر صرف‌نظر از اجاره‌بهای مسکن، ماهانه ۱،۱۰۰ دلار کاناداست. هزینۀ اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر حدود ۱،۲۰۰ دلار کانادا و هزینۀ اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۰۰۰ دلار کانادا در ماه است. افزون‌براین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۲،۱۰۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۱،۶۰۰ دلار کانادا برآورد می‌شود. گفتنی است برای قبوض ماهانه (آب و برق و پسماند) و گرمایش و سرمایش برای واحد ۸۵متری ۱۹۶ دلار کانادا و برای اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۷۸ دلار کانادا در ماه باید پرداخت کرد.

هزینۀ تهیۀ غذا از رستورانی ارزان‌قیمت ۲۰ دلار کانادا و هزینۀ تهیۀ غذا از رستورانی گران‌قیمت‌تر برای دو نفر به‌همراه پیش‌غذا و دسر ۷۵ دلار کاناداست. علاوه‌براین، هزینۀ خرید غذا از رستوران‌های زنجیره‌ای مانند مک‌دونالد ۱۱ دلار است. اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۲.۵ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳.۵ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۳ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۱۵ دلار، یک کیلوگرم موز ۲ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۴ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۳ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۲ دلار.

منبع: