دانشگاه مک ایوان در سال ۱۹۷۱ به‌عنوان کالج در شهر ادمونتون بنیان نهاده و به‌افتخار فرماندار سابق استان آلبرتا نام‌گذاری شد. در سال ۲۰۰۴، این کالج به عنوان دانشگاه شناخته ‌شد و هم‌اکنون، دوره‌های متعددی با ارائۀ گواهی پایان دوره یا مدرک کارشناسی برگزار می‌کند. بیش از ۱۸هجده‌هزار دانشجو پاره‌وقت و تمام‌وقت در چهار دانشکدۀ این دانشگاه مشغول تحصیل هستند که بیش از ۶۰درصد آنان را دختران تشکیل می‌دهند. بیشترِ فارغ‌التحصیلان دانشگاه مک ایوان برای ادامۀ تحصیل در دانشگاه‌های دیگر ثبت‌نام می‌کنند و نمره‌های این دانشگاه به دیگر دانشگاه‌ها انتقال‌دادنی است. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه مک ایوان را معرفی می‌کنیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه مک ایوان

دانشگاه مک ایوان چهار دانشکده و دو مدرسه دارد: دانشکدۀ هنر و علوم، دانشکدۀ هنرهای زیبا و ارتباطات، دانشکدۀ سلامت، دانشکدۀ پرستاری، مدرسۀ کسب‌وکار و مدرسۀ تحصیلات تکمیلی. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی عبارت‌اند از: هنر، بازرگانی، ارتباطات، طراحی، موسیقی، پرستاری و مددکاری.

شایان ذکر است برای شرکت در رشته‌های کارشناسی، به‌جز گرایش‌های پرستاری ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ هر مهارت از ۵.۵ کمتر نباشد) یا تافل با حداقل نمرۀ ۸۶ (نمرۀ مهارت‌های آن کمتر از ۲۱ نباشد) الزامی است. برای شرکت در دوره‌های پرستاری نیز مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ (حداقل نمرۀ ۵.۵ برای مهارت خواندن و نوشتن و حداقل نمرۀ ۶ برای شنیدن و حداقل نمرۀ ۷ برای مهارت صحبت‌کردن) یا مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۸۶ (حداقل نمرۀ ۲۱ برای مهارت خواندن و نوشتن و حداقل نمرۀ ۲۳ برای شنیدن و حداقل نمرۀ ۲۶ برای مهارت صحبت‌کردن) باید ارائه کرد.

شهریه و اسکالرشیپ دانشگاه مک ایوان

شهریه و اسکالرشیپ دانشگاه مک ایوان

شهریۀ رشته‌های کارشناسی دانشگاه مک ایوان برای پانزده واحد در هر نیمسال تحصیلی درحدود دَه‌هزار دلار کانادا و هزینۀ سالانۀ اسکان در پردیس این دانشگاه نیز هشت‌هزار دلار کاناداست. دانشجویان تازه‌وارد بسته به کارنامۀ تحصیلی‌شان بخت دریافت شش‌هزار تا دوازده‌هزار دلار کمک‌هزینۀ تحصیلی را در قالب اسکالرشیپ ورودی پیدا می‌کنند. به دانشجویان با معدل نوزده تا بیست بین دوازده‌هزار تا چهارده‌هزار دلار کانادا، معدل هجده تا نوزده بین دَه‌هز‌ار تا دوازده‌هزار دلار کانادا، معدل هفده تا هجده بین هشت‌هزار تا دَه‌هزار دلار کانادا و معدل شانزده تا هفده بین شش‌هزار تا هشت‌هزار دلار کانادا اعطا می‌شود. ناگفته نماند دانشجویان به‌صورت خودکار برای این اسکالرشیپ در نظر گرفته می‌شوند و به تکمیل فرم جداگانه نیازی نیست.

هزینۀ زندگی در ادمونتون

هزینۀ زندگی در شهر ادمونتون برای هر نفر صرف‌نظر از اجاره‌بهای مسکن، به حدود ۱،۲۰۰ دلار کانادا در ماه می‌رسد. هزینۀ اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۱،۱۰۰ دلار کانادا و هزینۀ اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۹۷۰ دلار کانادا در ماه است. افزون‌براین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۷۰۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۱،۵۰۰ دلار کانادا برآورد می‌شود. گفتنی است برای قبوض ماهانه (آب و برق و پسماند) و گرمایش و سرمایش واحد ۸۵متری ۲۱۷ دلار کانادا و برای اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۸۲ دلار کانادا در ماه باید پرداخت کرد.

هزینۀ تهیۀ غذا از رستورانی ارزان‌قیمت ۲۰ دلار کانادا و هزینۀ تهیۀ غذا از رستورانی گران‌قیمت‌تر برای دو نفر به‌همراه پیش‌غذا و دسر ۸۰ دلار کاناداست. علاوه‌براین، هزینۀ خرید غذا از رستوران‌های زنجیره‌ای مانند مک‌دونالد ۱۰ دلار است. اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۲.۵ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳.۵ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۳ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۱۶ دلار، یک کیلوگرم موز ۲ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۴ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۳ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۲.۵ دلار.

منبع: