آیا شما هم ازجمله افرادی هستید که فرانسه را برای تحصیل یا زندگی یا کار انتخاب کرده‌اید؟ آیا تحصیل در فرانسه آرزوی شماست؟ آیا مانند بسیاری از افراد هنوز یادگیری زبان فرانسه را آغاز نکرده‌اید؟ آیا یادگیری زبان فرانسه را آغاز کرده‌اید؛ اما مدرکی برای اثبات تسلط بر دانش زبانی خود ندارید؟ اگر پاسختان به هریک از این پرسش‌ها مثبت است، باید بدانید تحصیل در فرانسه آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید، دشوار نیست. بااین‌حال، برای ورود به این کشور یا دریافت نمره‌ای مناسب در آزمون‌های فرانسه، باید بسیار تلاش کنید. به‌منظور اثبات دانش زبان فرانسه انتخاب آزمون مناسب تأثیر بسزایی در روند رسیدن به هدفتان خواهد گذاشت. به‌بیانِ‌بهتر، هدف فرد از رفتن به فرانسه و دانش زبانی‌اش نوع آزمونی را تعیین می‌کند که باید در آن شرکت کند. در این مقاله به‌منظور آشنایی با آزمون های زبان فرانسه، آزمون‌های مختلف این زبان را معرفی خواهیم کرد.

۱. آزمون DELF

آزمون DELF یکی از آزمون‌های زبان فرانسه است که به منظور آشنایی با آزمون های زبان فرانسه باید از آن مطلع شد. افزودنی است که این آزمون برای سطح زبانی A1 (مبتدی) تا B2 (متوسط) طراحی شده است. این آزمون خود متشکل از چهار آزمون است: DELF A1، DELF A2، DELF B1 و DELF B2. آزمون DELF ازجمله آزمون‌های رایج ارزیابی دانش زبان فرانسوی است که به‌منظور اقدام برای پذیرش از دانشگاه‌ها یا فعالیت در مشاغل کشور فرانسه استفاده می‌شود. ناگفته نماند بیشترِ رشته‌های تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های فرانسه به مدرک B2 زبان فرانسوی احتیاج دارند؛ البته برخی از دانشگاه‌های سطح B1 را نیز برای مقطع کارشناسی می‌پذیرند. همچنین، مدرک B1 و B2 مدرک موردنیاز برای بیشترِ مشاغل فرانسوی است.

۲. آزمون TCF

یکی دیگر از آزمون‌های معتبر برای سنجش سطح زبان فرانسه آزمون TCF محسوب می‌شود که پرسش‌هایش شامل دو بخش کلی است: ۱. بخش اجباری (Compulsory)؛ ۲. بخش انتخابی (Optional). بخش اجباری از هشتاد پرسش چندگزینه‌ای تشکیل شده است و میزان سختی آن از سطح A1 آغاز می‌شود و تا C2 پیش می‌رود. درادامه، دربارۀ بخش‌های آزمون TCF بیشتر توضیح خواهیم داد.

  • بخش اجباری (Compulsory): سه قسمت مختلف را شامل می‌شود:
    • قسمت شنیداری: شامل ۳۰ پرسش است که در ۲۵ دقیقه باید به آن‌ها پاسخ داد. در این مدت، متن‌های شنیداری دراختیار داوطلبان قرار می‌گیرد که در کشور فرانسه یا کشورهای فرانسوی‌زبان پخش شده است. پرسش‌های این بخش از سطح آسان (تشخیص عنوان مکالمه) به سطح سخت (فهم متن شنیداری پخش‌شده با سرعت سریع‌) متغیر است. پرسش‌های بخش شنیداری در این موارد خلاصه می‌شوند: ۱. تشخیص و فهم اطلاعات اصلی مکالمه‌های روزمره (دیالوگ، مصاحبه، گفت‌وگو، مکالمه‌های تلفنی و…)؛ ۲. تشخیص عنوان مکالمه؛ ۳. فهم نکات اصلی متن شنیداری با موضوع‌های آشناتر؛ ۴. فهم ایده‌های اصلی در متن‌های شنیداری با موضوع‌های پیچیده‌تر؛ ۵. تشخیص دامنۀ گسترده‌ای از اصطلاح‌ها؛ ۶. فهم متن شنیداری پخش‌شده با سرعت سریع.
    • قسمت استفاده از ساختار زبانی (گرامر و لغت): دربردارندۀ ۲۰ پرسش است که برای پاسخ به آن‌ها ۲۰ دقیقه در نظر گرفته‌اند. پرسش‌های این بخش با هدف سنجش توانایی داوطلبان در زمینۀ ساختار زبان فرانسه طراحی شده‌اند. پرسش‌های این بخش عبارت‌اند از: ۱. تشخیص اشتباه‌های لغوی یا کاربردی زبان؛ ۲. انتخاب معادل برای اصطلاح یا عبارت گرامری؛ ۳. انتخاب فرمول صحیح دربارۀ شرایط ارتباطی.
    • قسمت خواندن: از ۳۰ پرسش تشکیل شده است که در ۴۵ دقیقه باید به آن‌ها پاسخ داد. پرسش‌های این بخش به‌منظور سنجش توانایی افراد در این زمینه‌ها طراحی شده است: ۱. فهم اسم‌ها و کلمه‌های آشنا و جمله‌های بسیار سادۀ کاربردی در ارتباطات؛ ۲. فهم اطلاعات موجود در متون تبلیغاتی، منوها، جداول زمانی، آینده‌نامه‌ها و…؛ ۳. فهم اطلاعات دربارۀ افراد یا حقیقت‌ها یا رویدادهای مختلف؛ ۴. فهم متون نوشته‌شده به زبان روزمرۀ مرتبط با کار یا زندگی روزانه؛ ۵. فهم مقاله‌ها و گزارش‌ها دربارۀ موضوع‌های ملموس و انتزاعی؛ ۶. فهم متون واقعی و ادبی طولانی به‌همراه اصطلاح‌های تخصصی.
  • بخش انتخابی (Optional): قسمت‌های مکالمه و نوشتاری را شامل می‌شود:
    • بخش مکالمه: از مصاحبۀ تک‌نفره با ممتحن تشکیل شده و زمان درنظرگرفته‌شده برای آن ۱۵ دقیقه است. دامنۀ سختی پرسش‌های بخش مکالمه از سطح A1 تا سطح C2 است. این مصاحبه ضبط می‌شود و سپس، سازمان برگزارکنندۀ آزمون (CIEP) آن را ارزیابی می‌کند. نکتۀ مهم دربارۀ این بخش آن است که مکالمۀ ضبط‌شده را ممتحن مصاحبه‌کننده با داوطلب ارزیابی نمی‌کند. پرسش‌های بخش مکالمه از توصیف مکان‌ها و صحبت دربارۀ تجربه‌ها و رویدادها و برنامه‌ها تا ارائۀ دیدگاه‌هایی دقیق و ساختاری دربارۀ یک ایده متغیر است.
    • بخش نوشتاری: از شش قسمت تشکیل شده است که در صد دقیقه باید به آن‌ها پاسخ داد. پرسش‌های این بخش از سطح A1 آغاز می‌شود و تا بخش C2 ادامه می‌یابد و موضوع‌هایی ازاین‌دست را شامل می‌شود: ۱. نوشتن پیامی ساده (حدود ۴۰ واژه)؛ ۲. نوشتن نامه (حدود ۸۰ واژه)؛ ۳. مقایسۀ دو دیدگاه (۱۰۰ تا ۱۲۵ واژه)؛ ۴. بازنویسی ایده‌های اصلی در سند (حدود ۱۰۰ واژه).

بیشتر بخوانید: مهاجرت تحصیلی به فرانسه

۳. آزمون TEF

داوطلبانی که تمایل به آشنایی با آزمون های زبان فرانسه دارند باید با از آزمون TEF مطلع شوند. درحقیقت، سازمان برگزارکنندۀ این آزمون به‌خوبی گویای تسلط آنان بر دانش زبان فرانسوی است. افرادی که می‌خواهند دانش زبان فرانسوی خود را به سازمان آموزشی، نهاد کاری و… اثبات کنند، می‌توانند از مدرک آزمون TEF بهره ببرند و برای این آزمون آماده شوند. آزمایش‌های آزمون TEF در مقیاسی از صفر تا هفت سنجیده می‌شوند که این هفت نمره در شش سطح و از A1 تا C2 خلاصه شده است. ناگفته نماند نتایج این آزمون تا دو سال معتبر است و بعد از گذراندن آن، می‌توانید پیش از گذشت یک ماه، در آزمونی دیگر نیز شرکت کنید. داوطلبان برای شرکت در آزمون TEF باید حداقل شانزده سال داشته باشند.

۴. آزمون TFI

آزمون TFI ازجمله آزمون‌هایی است که مهارت زبان فرانسۀ افراد را در محیط کاری یا تحصیلی ارزیابی می‌کند. این آزمون استاندارد برای سنجش دانش زبانی افراد در تمامی سطوح است و نمرۀ آن به‌خوبی توانایی برقراری ارتباط افراد در زمینۀ زندگی روزمره و محیط کاری را نشان می‌دهد. آزمون TFI آزمونی برگه‌ای و چندگزینه‌ای محسوب می‌شود و به‌طور‌کلی، از دو بخش تشکیل شده است و ۱۸۰ پرسش (۹۰ پرسش در هر بخش) دارد. درادامه، با بخش‌های این آزمون بیشتر آشنا خواهیم شد:

  • فهم شنیداری: در بخش شنیداری از آزمون TFI، داوطلبان به تعدادی پرسش‌و‌پاسخ و دیالوگ‌های کوتاه به زبان فرانسوی گوش می‌دهند و براساس آنچه شنیده‌اند، به پرسش‌های مطرح‌شده پاسخ می‌دهند. این بخش از آزمون TFI سه قسمت زیر را شامل می‌شود:
    • قسمت I: پرسش‌ها
    • قسمت II: دیالوگ‌ها
    • قسمت III: مکالمه‌ها
  • بخش خواندن: در این بخش، از داوطلبان خواسته می‌شود که تعدادی متن، جمله و… را بخوانند و براساس آن، به پرسش‌ها پاسخ دهند. این بخش نیز از سه قسمت زیر تشکیل شده است:
    • قسمت IV: تکمیل‌کردن متن
    • قسمت V: جمله‌های ناتمام
    • قسمت VI: خواندن متن

۵. آزمون TCF DAP

بسیاری از دانشجویان خارجی با هدف ثبت‌نام در سال اول دورۀ کارشناسی در فرانسه یا ثبت‌نام در مدرسه‌های معماری این کشور، در آزمون TCF DAP شرکت می‌کنند. سازمان برگزارکنندۀ آزمون (CIEP) این آزمون را برگزار می‌کند. شایان ذکر است فقط دارندگان سطح B2 آزمون DELF و مدرک DALF از گذراندن این آزمون معاف خواهند بود. آزمون TCF DAP از سه بخش زیر تشکیل شده است‌:

  • بخش فهم شنیداری
  • استفاده از ساختارهای زبانی
  • بخش فهم خواندن

۶. آزمون DALF

آزمون DALF ویژۀ افرادی است که بر زبان فرانسوی بسیار مسلط‌اند. این آزمون تا حدود زیادی به آزمون DELF شباهت دارد و در دو سطح طراحی شده است: یکی برای سطح C1 و دیگری برای سطح C2. مدرک C1 برای برخی از رشته‌های تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در فرانسه و نیز ارزیابی سطح زبان فرانسه دانش‌آموزان دبیرستانی موردنیاز است.

۷. آزمون DFP

آزمون DFP را مجموعۀ Paris Chamber of Commerce and Industry برگزار می‌کند و توانایی افراد در به‌کار‌بردن زبان فرانسه در زمینه‌های مختلف کاری را می‌سنجد. هدف این آزمون مخاطبانِ درجست‌وجوی کار در فرانسه است؛ در‌نتیجه، برای زمینه‌های مختلفی نظیر کسب‌وکار، پزشکی، علوم و فناوری، گردشگری، رستوران و هتل، مُد و حقوق طراحی شده‌ است. آزمون DFP از مجموعه‌ای از پرسش‌های شفاهی و نوشتاری تشکیل شده و مدت زمان اعتبار نتیجۀ آن نامحدود است.

۸. آزمون TCF ANF

آزمون TCF ANF برای افرادی مناسب است که با هدف دریافت شهروندی فرانسه به این کشور می‌روند. سازمان برگزارکنندۀ آزمون (CIEP) این آزمون را برگزار می‌کند و برای افرادی طراحی شده است که می‌خواهند شهروندی این کشور را چه از طریق ازدواج و چه به‌صورت عادی دریافت کنند. به‌منظور ثبت‌نام در این آزمون، باید به نزدیک‌ترین مرکز آزمون تأییدشده مراجعه کنید. آزمون TCF ANF بخش‌های فهم شنیداری و مکالمه را شامل می‌شود و برای دریافت شهروندی فرانسه، داشتن سطح B2 از این آزمون الزامی است.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منابع:

https://fr.april-international.com/en/language-testing/8-tests-and-diplomas-prove-your-french-language-skills