شهر برنابی در استان بریتیش کلمبیا و در چهارده‌کیلومتری شرق شهر ونکوور قرار دارد. بعد از شهرهای ونکوور و سُری، شهر برنابی سومین شهر پرجمعیت استان است که بیش ۲۳۰هزار نفر در آن ساکن هستند. پردیس‌های اصلی دانشگاه‌ سایمون فریزر و مؤسسۀ فناوری بریتیش کلمبیا و دفاتر چندین شرکت‌ فناوری در این شهر است. علاوه‌بر شرکت‌های فناوری، استودیوهای فیلم‌سازی و شرکت‌های تجاری و شرکت‌های نفتی نیز نقش عمده‌ای در اقتصاد این شهر ایفا می‌کنند. مرکز خرید متروپلیس برنابی بزرگ‌ترین مرکز خرید در استان بریتیش کلمبیا و دومین مرکز خرید بزرگ کاناداست. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، وضعیت زندگی در شهر برنابی را بررسی می‌کنیم.

آب‌وهوای شهر برنابی

شهر برنابی تابستان‌هایی کوتاه و زمستان‌هایی بسیار سرد دارد. در آگوست، بیشینه و کمینۀ هوا به‌ترتیب به ۲۴‌ و ۱۴ درجۀ سانتی‌گراد و در ژانویه، به‌ترتیب به ۵ و ۱ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. آسمان این شهر بیش از هشت ماه در سال ابری است و بیش از شش ماه در سال نیز احتمال بارندگی باران یا برف می‌رود. ناگفته نماند نزدیک به شش ماه در سال ساکنان برنابی بادهایی با سرعت متوسط هفت کیلومتر‌بر‌ساعت را شاهد هستند.

دانشگاه‌های شهر برنابی

همان‌طورکه گفتیم، پردیس اصلی دانشگاه سایمون فریزر و مؤسسۀ فناوری بریتیش کلمبیا در شهر برنابی قرار دارند. این دو مؤسسۀ آموزش عالی در‌مجموع میزبان بیش از هشتادهزار نفر دانشجو از سراسر دنیا هستند. در‌ادامه، با این دو مؤسسه بیشتر آشنا می‌شویم.

دانشگاه سایمون فریزر

دانشگاه سایمون فریزر

دانشگاه سایمون فریزر در  سال ۱۹۶۵ در برنابی تأسیس شد و سالانه پذیرای بیش از ۳۵هزار نفر دانشجوست. این دانشگاه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های مختلفی ارائه می‌کند. دانشکده‌های دانشگاه سایمون فریزر عبارت‌اند از: دانشکدۀ علوم کاربردی، دانشکدۀ هنر و علوم اجتماعی، دانشکدۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ ارتباطات، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ محیط‌زیست، دانشکدۀ علوم بهداشتی و دانشکدۀ علوم.

برخی از رشته‌های ارائه‌شده در این دانشگاه ازاین‌قرارند: فیزیک، شیمی، سینما، باستان‌شناسی، علوم داده، اقتصاد، زمین‌شناسی، علوم محیط‌زیستی، مهندسی مکاترونیک، کسب‌وکار، موسیقی، فلسفه و روان‌شناسی. نرخ پذیرش دانشگاه سایمون فریزر حدود ۸۰ تا ۹۰درصد است و  از دانشگاه‌های آسان‌گیر کانادا به شمار می‌آید. شایان ذکر است برای شرکت در رشته‌های این دانشگاه، ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۹۳ یا آیلتس با حداقل نمرۀ ۷ الزامی است. شهریۀ دانشگاه سایمون فریزر برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ۳۰هزار دلار کانادا و در مقاطع تحصیلات تکمیلی ۴هزار دلار کانادا در سال است.

مؤسسۀ فناوری بریتش کلمبیا

مؤسسۀ فناوری بریتیش کلمبیا در سال ۱۹۶۰ در حاشیۀ شهر برنابی آغاز به کار کرد و پنج پردیس در منطقۀ ونکوور دارد. این مؤسسه دوره‌های متنوعی با ارائۀ مدرک پایان دوره یا مدرک کارشناسی برگزار می‌کند و نزدیک به پنجاه‌هزار نفر دانشجو تمام‌وقت و پاره‌وقت در آن مشغول تحصیل هستند. از میان زمینه‌های تحصیلی ارائه‌شده در مؤسسۀ فناوری بریتیش کلمبیا می‌توان به علوم طبیعی، کسب‌وکار و رسانه، فناوری اطلاعات و کامپیوتر، مهندسی و علوم سلامت اشاره کرد. شهریۀ این مؤسسه برای دانشجویان بین‌المللی حدوداً بین پنج‌هزار تا هفت‌هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود. شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی این دانشگاه نیز بسته به رشتۀ انتخابی بین چهارهزار تا دوازده‌هزار دلار کانادا در هر نیمسال است. برای شرکت در دوره‌های این مؤسسه، ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۸۲ یا آیلتس با حداقل نمرۀ ۶ الزامی است.

کیفیت و هزینۀ زندگی در شهر برنابی

کیفیت و هزینۀ زندگی در شهر برنابی

کیفیت زندگی در شهر برنابی رضایت‌بخش است؛ به‌گونه‌ای که شاخص‌های قدرت خرید و هزینۀ زندگی در حد مناسب و شاخص امنیت و سلامت در حد عالی و شاخص‌های آلودگی و ترافیک نیز بسیار پایین ارزیابی می‌شود. هزینۀ اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر حدود ۱،۷۲۵ دلار کانادا و هزینۀ اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر به ۱،۴۱۵ دلار کانادا در ماه می‌رسد. افزون‌براین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۳،۲۵۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمانی مشابه خارج از مرکز شهر ۲،۶۰۰ دلار کانادا برآورد می‌شود. گفتنی است برای قبوض ماهانه (آب و برق و پسماند) و گرمایش و سرمایش برای واحد ۸۵متری ۱۱۸ دلار کانادا و برای اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۷۰ دلار کانادا در ماه باید پرداخت کرد.

هزینۀ تهیۀ غذا از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۹ دلار کانادا و هزینۀ تهیۀ غذا از رستورانی گران‌قیمت‌تر برای دو نفر به‌همراه پیش‌غذا و دسر ۸۰ دلار کاناداست. علاوه‌براین، هزینۀ خرید غذا از رستوران‌های زنجیره‌ای مانند مک‌دونالد ۱۰ دلار است. اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۲ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۴ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۲ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۱۶ دلار، یک کیلوگرم موز ۱.۵ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۵ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۴ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۳ دلار.

منبع: