اقامت دائم آلمان که گاهی با عنوان «اجازۀ استقرار» نیز از آن یاد می‌کنند، به افراد غیراروپایی اعطا می‌شود که مدتی بیش از پنج سال در این کشور زندگی کرده‌اند. بااین‌حال، اقامت دائم این کشور با شهروندی آلمان و داشتن گذرنامۀ آلمانی برابر نیست؛ اما درمقایسه‌با اقامت موقت این کشور، از مزایای و امنیت بیشتری برخوردار است. در این مقاله، با اطلاعات بیشتری دربارۀ اقامت دائم این کشور آشنا خواهیم شد.

دربارۀ اقامت دائم آلمان

افرادی که تمایل دارند مدت طولانی در آلمان زندگی کنند، باید برای دریافت اجازۀ اقامت دائم اقدام کنند. آن‌ها با داشتن اجازۀ اقامت دائم (Niederlassungserlaubnis)، می‌توانند در آلمان مشغول کار شوند و به شهرهای مختلف این کشور یا شهرها و کشورهای خارجی سفر کنند. این نوع از اجازۀ اقامت آلمان عموماً به افرادی اعطا می‌شود که چند سال اجازۀ اقامت موقت یا کارت آبی اتحادیۀ اروپا داشته باشند. افراد باید ثابت کنند که حداقل به‌مدت پنج سال در این کشور کار کرده‌اند و شغلشان را آژانس کاریابی فدرال آلمان تأیید کرده است و مالیات و عوارض لازم را نیز به دولت پرداخت کرده‌اند. شایان ذکر است بهره‌مندی از دانش مطلوب زبان آلمانی در روند دریافت اقامت دائم بسیار تأثیرگذار است.

کسانی که موفق شده‌اند اجازۀ اقامت دائم را بگیرند، می‌توانند همسر و فرزندان خود را نیز به این کشور بیاورند. همسر و فرزاندان فرد ابتدا اجازۀ اقامت موقت و بعد از چند سال، اجازۀ اقامت دائم دریافت خواهند کرد. مدت زمان لازم برای دریافت اقامت دائم این کشور در برخی مواقع تنها دو سال است؛ مثلاً زمانی‌که فرد از دانشگاهی آلمانی فارغ‌التحصیل شده و سپس در این کشور دو سال زندگی و کار کرده است. همچنین، برخی از افرادی که با شهروند آلمانی ازدواج کنند، پس از سه سال می‌توانند برای دریافت اقامت دائم اقدام کنند. راه دیگر برای دریافت سریع اقامت دائم این است که در حوز‌ه‌ای فنی یا تحقیقاتی بسیار توانمند و باتجربه باشید.

اقامت دائم این کشور به افراد این امکان را می‌دهد که دائم در این کشور زندگی کنند؛ اما گام بعدی پس از دریافت آن، اقدام برای دریافت شهروندی آلمان است که پس از هشت سال از دریافت اقامت دائم امکان‌پذیر خواهد بود. افرادی که ویزای بلندمدت یا اجازۀ اقامت موقت دارند، درحقیقت ساکن آلمان به‌شمار می‌آیند؛ اما برای آنکه بتوانند دائم در این کشور زندگی کنند، باید اقامت دائم را دریافت کنند.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در آلمان ،می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

مدارک لازم برای دریافت اقامت دائم آلمان

به‌منظور اقدام برای دریافت اقامت دائم این کشور باید مدارک زیر را ارائه کنید:

  • اپلیکیشن فرم (فرم درخواست) تکمیل‌شده
  • گواهی بیمۀ سلامت جاری و پرداخت‌شده
  • گذرنامۀ معتبر
  • مدرک زبان آلمان (حداقل B1)
  • عکس بایومتریک
  • مدرک دانشگاهی آلمانی (اگر از‌طریق فارغ‌التحصیلی از دانشگاه آلمان اقدام می‌کنید)
  • گواهی ازدواج (اگر ازطریق ازدواج با شهروند آلمانی اقدام می‌کنید)
  • گواهی تمکّن مالی
  • نامه‌ای از کارفرما یا دانشگاه
  • گواهی مسکن و ثبت‌نام
  • گواهی یا مدرک معتبر درزمینۀ حرفه یا مهارتی خاص (اگر ازطریق بهره‌مندی از دانش در حوزه‌های خاص اقدام می‌کنید)

به‌منظور اقدام برای دریافت اقامت دائم این کشور باید مراحلی را طی کنید که اولین مرحله انتخاب فرم صحیح از مرکز مهاجرتی و تعیین وقت است. سپس، باید تمامی مدارک موردنیاز را آماده کنید؛ زیرا در مصاحبه، تمامی مدارک شما بررسی خواهد شد و ممکن است پرسش‌هایی دربارۀ هدف شما از دریافت اقامت دائم این کشور مطرح شود. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان ، کارت آبی اتحادیۀ اروپا و اقامت آلمان، به صفحۀ مربوط به آن مراجعه کنید.

اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان و زندگی در این کشور علاقمندید با سیم آخر همراه باشید.

منبع:

https://www.expatrio.com/living-germany/visa-germany/german-permanent-residence-permit