شهر کبک پایتخت استان کبک است که براساس سرشماری سال ۲۰۱۶، بیش از ۵۳۰هزار نفر جمعیت دارد. پس از شهر مونترال، این شهر دومین شهر بزرگ استان به‌شمار می‌آید. شهر کبک در سال ۱۶۰۸ بنیان نهاده شد و یکی از شهرهای قدیمی اروپایی در آمریکای‌شمالی است. در سال ۱۹۸۵، سازمان یونسکو منطقۀ کبک قدیم را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد. اکثر موقعیت‌های شغلی در اداره‌ها و سازمان‌های دولتی متمرکز است؛ البته در بخش‌های حمل‌ونقل و گردشگری و تولید، موقعیت‌های شغلی نیز وجود دارد. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، آب‌وهوا و دانشگاه‌ها و هزینۀ زندگی در شهر کبک را شرح می‌دهیم.

آب‌وهوای شهر کبک

شهر کبک تابستان‌هایی مرطوب و زمستان‌هایی برفی دارد. در جولای، بیشینه و کمینۀ هوا به‌ترتیب به ۲۶‌ و ۱۶ درجۀ سانتی‌گراد و در ژانویه، به‌ترتیب به منفی ۷ و منفی ۱۵ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. آسمان این شهر بیش از هفت ماه در سال ابری است و بیش از شش ماه در سال احتمال بارندگی باران یا برف می‌رود و رطوبت هوا در تابستان به ۷۰درصد می‌رسد. ناگفته نماند نزدیک به شش ماه در سال ساکنان کبک بادهایی با سرعت متوسط یازده کیلومتر‌بر‌ساعت را شاهد هستند.

دانشگاه های شهر کبک

دانشگاه‌های شهر کبک

شهر کبک دو دانشگاه بزرگ دولتی را در خود جای داده است: دانشگاه لاوال و دانشگاه کبک. درادامه، وضعیت تحصیل در این دو دانشگاه را مرور می‌کنیم.

دانشگاه لاوال

دانشگاه لاوال در سال ۱۶۶۳ در این شهر تأسیس شد و قدیمی‌ترین مرکز آموزش عالی در کانادا و اولین مؤسسۀ آموزش عالی فرانسوی‌زبان در قارۀ آمریکای‌شمالی محسوب می‌شود. بیش از ۴۲هزار نفر دانشجو در ۵۰۰ رشتۀ تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه مشغول تحصیل هستند که نزدیک به یک‌ششم آنان را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. دانشکده‌های دانشگاه لاوال از‌این‌قرارند: دانشکدۀ علوم کاربردی، دانشکدۀ کشاورزی و علوم غذایی، دانشکدۀ معماری و طراحی شهری، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ جغرافیا، دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ موسیقی، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ دارو‌سازی، دانشکدۀ فلسفه، دانشکدۀ مهندسی و دانشکدۀ علوم اجتماعی. ناگفته نماند زبان تدریس در این دانشگاه فرانسوی است و دانشجویان غیرفرانسوی زبان باید در آزمون TCF حداقل نمرۀ ۳۶۱ را کسب کنند. شهریۀ تحصیل در رشته‌های کارشناسی بیست‌هزار دلار کانادا و شهریۀ تحصیل در رشته‌های کارشناسی ارشد و دکتری چهارده‌هزار دلار کانادا در سال است.

دانشگاه کبک

دانشگاه کبک مجموعه‌ای از دَه دانشگاه فرانسوی زبان است و مرکز اصلی آن در شهر کبک قرار دارد. این دَه دانشگاه عبارت‌اند از: دانشگاه عالی تکنولوژی، دانشگاه ملی حقوق، مؤسسۀ ملی تحقیقات علمی، دانشگاه کبک در شیکوتیمی، دانشگاه کبک در مونترال، دانشگاه کبک در ریموسکی، دانشگاه کبک در تواریویر، دانشگاه کبک در آبیتیبی تمیسکامانگ، دانشگاه کبک در اوتاوه و دانشگاه تلوک. از‌این‌میان، دانشگاه ملی حقوق و مؤسسۀ ملی تحقیقات علمی و دانشگاه تلوک نیز در شهر کبک قرار دارند. دانشگاه ملی حقوق و مؤسسۀ ملی تحقیقات علمی، تنها در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشجو می‌پذیرند و دانشگاه تلوک دانشگاه آموزش از‌راه‌دور مجموعۀ دانشگاه‌های کبک است.

کیفیت و هزینۀ زندگی در شهر کبک

کیفیت و هزینۀ زندگی در شهر کبک

زندگی در شهر کبک از کیفیت رضایت‌بخشی برخوردار است؛ به‌گونه‌ای که شاخص‌های سلامت و امنیت این شهر بالا و شاخص‌های هزینۀ زندگی و ترافیک و آلودگی پایین است. هزینۀ زندگی برای هر نفر در این شهر صرف‌نظر از هزینۀ اجاره‌بها، به ۱،۰۰۰ دلار کانادا در ماه می‌رسد. هزینۀ اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر حدود ۷۹۰ دلار کانادا و هزینۀ اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر به ۶۳۵ دلار کانادا در ماه می‌رسد. افزون‌براین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۳۰۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۱،۰۰۰ دلار کانادا برآورد می‌شود. گفتنی است برای قبوض ماهانه (آب و برق و پسماند) و گرمایش و سرمایش برای واحد ۸۵متری ۹۵ دلار کانادا و برای اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۶۹ دلار کانادا در ماه باید پرداخت کرد.

هزینۀ تهیۀ غذا از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۵ دلار کانادا و هزینۀ تهیۀ غذا از رستورانی گران‌قیمت‌تر برای دو نفر به‌همراه پیش‌غذا و دسر ۵۰ دلار کاناداست. علاوه‌براین، هزینۀ خرید غذا از رستوران‌های زنجیره‌ای مانند مک‌دونالد ۱۱ دلار است. اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۲ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۶ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۱۷ دلار، یک کیلوگرم موز ۲ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۴ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۳ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۲ دلار.

منبع: