بی‌شک تمام افراد دنیا بارها نام پاریس و برج ایفل را شنیده‌اند و زیبایی بی‌نظیر این شهر آنان را به‌سوی خود کشانده است. درحقیقت، پاریس شهری فوق‌العاده است که زندگی و تحصیل در آن مزیت‌های فراوانی دارد. یکی از مزایای مهم‌ زندگی در پاریس ساعت کاری در آنجاست. ساعت کار رسمی در پاریس ۳۵ ساعت در هفته است و در‌صورتی‌که کارمندان بیشتر از ساعتِ معین‌شده کار کنند، حقوقِ بسیار بیشتری (به‌اندازۀ دوبرابر) برای زمان اضافه‌کاری دریافت می‌کنند. نرخ بیکاری در پاریس ناچیز و سیستم حمل‌و‌نقل عمومی‌اش بسیار باکیفیت است؛ در‌نتیجه افراد می‌توانند به‌جای استفاده از وسیلۀ نقلیۀ شخصی و مصرف بنزین، از اتوبوس و مترو استفاده کنند. شایان ذکر است افراد در پاریس با استفاده از وسایل نقلیۀ عمومی می‌توانند به شهرهای نزدیک در کشورهای همسایه، مانند بروکسل، پایتخت بلژیک نیز سفر کنند. جمعیت زیادی از دانشجویان، پاریس را برای تحصیل انتخاب می‌کنند؛ البته پیش از هر اقدامی شایسته است با دانشگاه‌های این شهر آشنا شوند. در این مقاله، دربارۀ تحصیل در پاریس و برخی از دانشگاه‌های این شهر توضیحات بیشتری خواهیم داد.

دانشگاه PSL

PSL یکی از دانشگاه‌های برتر فرانسه و جهان به‌شمار می‌آید که براساس رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ وبگاه مؤسسۀ QS، در جایگاه ۵۲ جهان قرار گرفته است. این دانشگاه محیطی بسیار مناسب برای پیشرفت سطح آموزشی و پرورش خلاقیت دانشجویان محسوب می‌شود. هنر و علوم و مهندسی در رأس موضوع‌های این دانشگاه قرار دارد. دانشگاه PSL دانشگاهی دولتی و بدون توجه به وضعیت اجتماعی، اقتصادی، ملیت و جنسیت پذیرای تمامی دانشجویان از سراسر جهان است که بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در پاریس، آن را انتخاب می‌کنند. هدف اصلی این دانشگاه بهبود سطح پویایی دانشجویان و ایجاد فرصت برای آنان به‌منظور ترقی در زمینۀ آموزش و از‌میان‌برداشتن موانع فرهنگی و اجتماعی است. بیشترِ رشته‌های تحصیلی این دانشگاه به زبان فرانسوی تدریس و در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های تحصیلی معدودی به انگلیسی ارائه می‌شوند.

دانشگاه اکول پلی‌تکنیک

طبق رتبه‌بندی وبگاه مؤسسۀ QS، دانشگاه اکول پلی‌تکنیک در ردۀ ۶۱ جهان ایستاده است؛ ازاین‌رو، یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر پاریس محسوب می‌شود. این دانشگاه در زمینۀ علوم طبیعی در جایگاه بسیار مطلوبی جای گرفته است. با اینکه در گذشته دانشگاه اکول پلی‌تکنیک پاریس در بخش لاتین شهر واقع بود، در سال ۱۹۷۶ در بخش جنوبی پاریس تأسیس شد و امروزه، تقریباً در ۳۰کیلومتری خارج از مرکز پاریس قرار دارد. در دانشگاه اکول پلی‌تکنیک بیش از ۴،۶۰۰ نفر دانشجو و استاد مشغول تحصیل و تدریس هستند. پردیس اصلی این دانشگاه بیش از ۱۶۰ هکتار فضای باز دارد و از تجهیزات گسترده‌ای همچون وسایل ورزشی بهره می‌برد.

دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن یکی دیگر از دانشگاه‌های مشهور پاریس محسوب می‌شود که براساس رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ وبگاه مؤسسۀ QS، در رتبۀ ۸۳ قرار گرفته است. این دانشگاه از به‌هم‌پیوستن دو دانشگاه پیشتاز در پاریس، یعنی دانشگاه پاریس‌سوربن و دانشگاه پیر و ماری کوری، تشکیل شده و تجربۀ قرن‌ها تحقیق و آموزش را در خود گنجانده است. سوربن دانشگاهی تحقیق‌محور است و رشته‌های متنوعی در زمینه‌های تحصیلی گوناگون همچون هنر، علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، مهندسی و پزشکی ارائه می‌دهد. شیوۀ آموزش و تحقیق در دانشگاه سوربن به‌گونه‌ای طراحی شده است که با چالش‌های علمی و روشن‌فکرانۀ قرن بیست‌ویکم هم‌راستا باشد. همچنین، این دانشگاه به‌دلیل کیفیت آموزشی و تحقیقاتی مطلوب درزمرۀ بهترین دانشگاه‌های اروپا و جهان شناخته می‌شود. نکتۀ مهم دیگر دربارۀ دانشگاه سوربن این است که می‌خواهد علاوه‌بر رسیدگی به میراث پایه‌ای و ابتدایی فرانسه، به ساختارهای جدید دانش بپردازد که در جامعۀ امروزی شکل گرفته است.

دانشگاه ساینس پو

مؤسسۀ d’Etudes Politiques de Paris که معمولاً با نام ساینس پو پاریس شناخته می‌شود، ازجمله دانشگاه‌های نام‌آشنای پاریس است که طبق جدیدترین رتبه‌بندی وبگاه مؤسسۀ QS، جایگاه ۲۴۲ جهان را ازآنِ خود کرده است. در سال ۱۸۷۲، فردی به‌نام امیلی بوتمی (Émile Boutmy) این دانشگاه را در پاسخ به بحران‌های اخلاقی و سیاسی به‌وجودآمده در فرانسه در نتیجۀ جنگ این کشور با پروس تأسیس کرد. هدف وی از تأسیس چنین دانشگاهی آموزش افرادی ماهر در زمینۀ تحصیلات و خلق دانشی نوین برای فرانسۀ جدید بود.

دانشگاه ساینس پو در سراسر فرانسه هفت پردیس دارد‌: پردیس رن، پردیس دیژون، پردیس لوآور، پردیس مانتون، پردیس نانسی، پردیس پاریس و پردیس پواتیه. همچنین، در این دانشگاه درمجموع ۱۴هزار نفر دانشجو تحصیل می‌کنند که ۴۶درصد آنان دانشجوی بین‌المللی هستند. دانشگاه ساینس پو ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به آزادی در انتخاب دانشجویان و رشته‌های تحصیلی و اعضای دانشکده، شیوۀ خلاقانه آموزشی و انگیزۀ علمی اشاره کرد.

دانشگاه پاریس

دانشگاه پاریس یکی دیگر از دانشگاه‌های بنام پاریس است که براساس رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ وبگاه مؤسسۀ QS، در ردۀ ۲۷۵ جهان جای گرفته است. این دانشگاه در قلب شهر پاریس قرار دارد و در زمینۀ تحقیقاتی بسیار باکیفیت است و در سطح شهر از ساختمان‌های متعددی بهره می‌برد. رشته‌های تحصیلی در دانشگاه پاریس به بهترین نحو تدریس می‌شوند و با اینکه زبان اصلی تدریس در آن فرانسوی است، تعداد زیادی از رشته‌ها نیز به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. گفتنی است دانشگاه پاریس هجده رشتۀ بین‌المللی به زبان انگلیسی دارد که برخی از آن‌ها با زبان فرانسه ترکیب شده‌اند.

دانشگاه پاریس ساکلی

دانشگاه پاریس ساکلی یکی دیگر از دانشگاه‌های مشهور و برتر پاریس به‌حساب می‌آید که طبق رتبه‌بندی وبگاه مؤسسۀ  QS، در ردۀ ۳۰۵ جهان قرار دارد. تمرکز این دانشگاه بر علوم پایه، پزشکی، اقتصاد و حقوق است و به ارائۀ علوم طبیعی با کیفیت چشمگیر شهرت دارد. دانشگاه پاریس ساکلی در ۲۵‌کیلومتری جنوب‌غربی پاریس واقع است و پردیس آن با قطار حدود ۴۵ دقیقه از مرکز شهر فاصله دارد.

شایان ذکر است که افرادی که تمایل به تحصیل در پاریس دارند باید با اطلاعاتی درباره زندگی در پاریس آشنا شوند که در مقاله مذکور دربارۀ آن صحبت کرده‌ایم.

منابع:

https://www.topuniversities.com/where-to-study/europe/france/paris/top-10-universities-paris