شهر فردریکتون پایتخت استان نیوبرانزویک کاناداست که براساس سرشماری سال ۲۰۱۶، بیش از ۵۸هزار نفر جمعیت دارد و پس از سنت‌جان و مونکتون، سومین شهر پرجمعیت استان به‌حساب می‌آید. این شهر مرکزی مهم برای فرهنگ و هنر و آموزش استان نیوبرانزویک است و دو دانشگاه را در خود جای داده. هرساله در این شهر جشنواره‌های موسیقی گوناگونی برگزار می‌شود و هنرمندان از سراسر دنیا برای شرکت در آن‌ها به این شهر سفر می‌کنند. به‌عنوان پایتخت استان، اقتصاد شهر فردریکتون وابسته به شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی است؛ اما بخش‌های فناوری اطلاعات و تجاری نیز رشد درخورتوجهی کرده‌اند. این شهر بیشترین میزان افراد تحصیل‌کرده و سرانۀ درآمد را در استان نیوبرانزویک دارد. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، آب‌وهوا و دانشگاه‌ها و هزینۀ زندگی در شهر فردریکتون را شرح می‌دهیم.

آب‌وهوای شهر فردریکتون

در شهر فردریکتون تابستان‌ها دلپذیر و زمستان‌ها سرد و برفی است؛ به‌گونه‌ای که در جولای، بیشینه و کمینۀ هوا به‌ترتیب به ۲۶‌ و ۱۵ درجۀ سانتی‌گراد و در ژانویه، به‌ترتیب به منفی ۴ و منفی ۱۴ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. آسمان این شهر هشت ماه در سال ابری است و بیش از نُه ماه در سال احتمال بارندگی باران یا برف می‌رود. ناگفته نماند نزدیک به هفت ماه در سال ساکنان فردریکتون بادهایی با سرعت متوسط نُه کیلومتر‌بر‌ساعت را شاهد هستند.

دانشگاه های شهر فردریکتون

دانشگاه‌های شهر فردریکتون

شهر فردریکتون دو دانشگاه دولتی بزرگ و معتبر دارد: ۱. دانشگاه نیوبرانزویک؛ ۲. دانشگاه سنت توماس. درادامه، با این دو دانشگاه بیشتر آشنا خواهیم شد.

دانشگاه نیوبرانزویک

دانشگاه نیوبرانزویک قدیمی‌ترین دانشگاه انگلیسی‌زبان کانادا و ازجمله دانشگاه‌های قدیمی‌ آمریکای‌شمالی است. بیش از ۱۱هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. شایان ذکر است دانشگاه نیوبرانزویک افزون‌بر ۷۵ رشتۀ تحصیلی در ۱۴ دانشکده ارائه می‌کند. دانشکده‌های این دانشگاه ازاین‌قرارند: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ علوم کامپیوتر، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ جنگلداری، دانشکدۀ حرکت‌شناسی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ مطالعات راهبردی، دانشکدۀ پرستاری و دانشکدۀ علوم. گفتنی است ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۷ یا تافل با حداقل نمرۀ ۸۰ (نمرۀ مهارت‌ نوشتن کمتر از ۲۵ نباشد) برای گرفتن پذیرش از دانشگاه نیوبرانزویک الزامی است. شهریۀ تحصیل در این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی با درنظرگرفتن هزینه‌های جانبی حدوداً بیست‌هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود.

دانشگاه سنت توماس

دانشگاه سنت توماس

دانشگاه سنت توماس در سال ۱۹۱۰ تأسیس شد و هم‌اکنون، بیش از ۱،۹۰۰ نفر دانشجو در مقطع کارشناسی در آن مشغول تحصیل هستند. به‌دلیل نزدیکی این دانشگاه به پردیس فردریکتون دانشگاه نیوبرانزویک، دانشجویان این دانشگاه‌ها می‌توانند از برخی از امکانات هر دو دانشگاه بهره ببرند. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه سنت توماس عبارت‌اند از: ارتباطات، زبان و ادبیات انگلیسی، هنرهای زیبا، زبان فرانسوی، تاریخ، حقوق بشر، زبان ایتالیایی، زبان ژاپنی، روزنامه‌نگاری، زبان لاتین، فلسفه، انسان‌شناسی، جرم‌شناسی، اقتصاد، روابط بین‌الملل، ریاضیات، علوم سیاسی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و مطالعات زنان. توجه کنید که برای شرکت در رشته‌های این دانشگاه، ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۸۹ یا آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ الزامی است. ناگفته نماند هزینۀ تحصیل دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه سنت توماس تقریباً به هجده‌هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

کیفیت و هزینۀ زندگی در شهر فردریکتون

زندگی در شهر فردریکتون بسیار باکیفیت و رضایت‌بخش است. شاخص‌های قدرت خرید، سلامت، امنیت و هزینۀ زندگی این شهر بسیار بالا و شاخص‌های آلودگی و ترافیک آن بسیار پایین است. هزینۀ اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر حدود ۱،۱۰۰ دلار کانادا و هزینۀ اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر به ۸۰۰ دلار کانادا در ماه می‌رسد. افزون‌براین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمانی سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۵۵۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۱۵۰ دلار کانادا برآورد می‌شود. گفتنی است برای قبوض ماهانه (آب و برق و پسماند) و گرمایش و سرمایش برای واحد ۸۵متری ۱۷۲ دلار کانادا و برای اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۸۳ دلار کانادا در ماه باید پرداخت کرد.

هزینۀ تهیۀ غذا از رستورانی ارزان‌قیمت ۲۰ دلار کانادا و هزینۀ تهیه غذا از رستورانی گران‌قیمت‌تر برای دو نفر به‌همراه پیش‌غذا و دسر ۷۵ دلار کاناداست. علاوه‌براین، هزینۀ تهیۀ غذا از رستوران‌های زنجیره‌ای مانند مک‌دونالد ۱۰ دلار است. اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۳ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۴ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۴ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۱۴ دلار، یک کیلوگرم موز ۲ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۵ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۳ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۳ دلار.

منبع: