دانشگاه پرنس ادوارد در سال ۱۹۶۹ در شهر شارلوت‌تاون تأسیس شد و تنها دانشگاه این استان به‌شمار می‌آید. این دانشگاه میزبان بیش از ۴،۵۰۰ نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است و تقریباً ۳۰‌درصد از آنان را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. دانشگاه پرنس ادوارد هفت دانشکده دارد و بیش از ۷۵درصد از دانشجویان در سه دانشکدۀ هنر و علوم و کسب‌وکار مشغول تحصیل هستند. در سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۱۸، دانشگاه یادشده افزون‌بر پنج‌هزار جایزه و اسکالرشیپ به ارزش نُه‌میلیون دلار کانادا به بیش از ۳،۵۰۰ نفر از دانشجویان اعطا کرد. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه پرنس ادوارد را معرفی می‌کنیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه پرنس ادوارد

دانشکده‌های دانشگاه پرنس ادوارد عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ علوم و دانشکدۀ مهندسی. علاوه‌بر هفت دانشکدۀ مذکور، این دانشگاه کالج دام‌پزشکی آتلانتیک و مدرسۀ علوم ریاضی و کامپیوتر و مدرسۀ تغییرات اقلیمی را در خود جای داده است.

برخی از رشته‌های کارشناسی دانشگاه پرنس ادوارد از این قرارند: علوم آماری، تغییرات اقلیمی، کسب‌وکار، مدیریت گردشگری و هتلداری، آموزش، آموزش موسیقی، پرستاری، زیست‌شناسی، زیست‌فناوری، شیمی، علوم کامپیوتر، اقتصاد، زبان انگلیسی، تغذیه، تاریخ، ریاضیات، موسیقی، فلسفه، فیزیک، علوم سیاسی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و حفاظت از حیات‌وحش.

دانشگاه پرنس ادوارد در مقطع کارشناسی ارشد این رشته‌های تحصیلی را ارائه می‌دهد: علوم آماری، تغییرات اقلیمی، کسب‌وکار، مدیریت گردشگری و هتلداری، آموزش، موسیقی، پرستاری، زیست‌شناسی، زیست‌فناوری، شیمی، علوم کامپیوتر، اقتصاد، زبان انگلیسی، هنرهای زیبا، تغذیه، تاریخ، MBA، علوم محیط‌زیست، علوم مولکولی، علوم دام‌پزشکی، ریاضیات، فلسفه، فیزیک، علوم سیاسی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، مطالعات تئاتر و حفاظت از حیات‌وحش. ناگفته نماند مطالعات آموزش، روان‌شناسی، دام‌پزشکی، علوم محیط‌زیست و علوم مولکولی ازجمله رشته‌هایی است که این دانشگاه در مقطع دکتری برگزار می‌کند.

شایان ذکر است برای شرکت در رشته‌های کارشناسی ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ (حداقل نمرۀ نوشتن از ۶.۵ و سایر مهارت‌ها از ۶ کمتر نباشد) یا تافل با حداقل نمرۀ هشتاد (نمرۀ مهارت‌ها از بیست کمتر نباشد) الزامی است. برای شرکت در رشته‌های کارشناسی ارشد و دکتری ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۷ ( حداقل نمرۀ مهارت‌ها از ۶.۵ کمتر نباشد) یا تافل با حداقل نمرۀ ۱۰۰ (حداقل نمرۀ صحبت‌کردن و نوشتن از ۲۵ و حداقل نمرۀ خواندن و گوش‌کردن از ۲۲ کمتر نباشد) الزامی است.

شهریه و اسکالرشیپ دانشگاه پرنس ادوارد

شهریه و اسکالرشیپ دانشگاه پرنس ادوارد

شهریۀ تحصیل در اکثر رشته‌های دانشگاه پرنس ادوارد برای دانشجویان بین‌المللی حدود سیزده‌هزار دلار کانادا در سال است. در رشته‌هایی مانند پرستاری، مهندسی، موسیقی و تغذیه، علاوه‌بر شهریه هزینه‌های دیگری نیز دریافت می‌شود. هزینه‌های جانبی تحصیل مانند بیمه و استفاده از امکانات رفاهی دانشگاه نیز حدوداً به ۱،۸۰۰ دلار کانادا در سال می‌رسد. هزینۀ اسکان در پردیس دانشگاه بسته به نوع اتاق و برنامۀ غذایی انتخابی بین پنج‌هزار تا شش‌هزار دلار کانادا برای هر نیمسال است.

دانشجویان بین‌المللی پس از اتمام سال نخست تحصیل می‌توانند از اسکالرشیپ‌های این دانشگاه بهره ببرند. یکی از اسکالرشیپ‌های مهم این دانشگاه اسکالرشیپ «دستاورد تحصیلی» است. برای استفاده از اسکالرشیپ‌ یادشده، برخورداری از این شرایط لازم است‌: ۱. داشتن استادی پرمیت معتبر‌؛ ۲. بهره‌مندی از کارنامۀ تحصیلی با نمره‌های عالی؛ ۳. شرکت در فعالیت‌های فوق‌برنامه و داوطلبانه‌؛ ۴. دریافت توصیه‌نامه از استادان؛ ۵. مهارت زبانی عالی‌؛ ۶. نشان‌دادن قابلیت خود برای پیشرفت در جامعه‌. ارزش اسکالرشیپ دستاورد تحصیلی بسته به معدل دانشجو بین پانصد تا سه‌هزار دلار کانادا برای یک سال است.

هزینۀ زندگی در شارلوت‌تاون

هزینۀ اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر حدود ۹۶۰ دلار کانادا و هزینۀ اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۷۷۵ دلار کانادا در ماه است. افزون‌براین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمانی سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۶۰۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۱۲۵ دلار کانادا تخمین زده می‌شود. هزینۀ قبوض ماهانه (آب و برق و پسماند) و گرمایش و سرمایش برای واحد ۸۵متری ۱۷۲ دلار کانادا و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۸۳ دلار کانادا در ماه برآورد می‌شود.

هزینۀ تهیۀ غذا از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۴ دلار کانادا و هزینۀ تهیۀ غذا از رستورانی گران‌قیمت‌تر برای دو نفر به‌همراه پیش‌غذا و دسر ۷۵ دلار کاناداست. شایان ذکر است برای خرید غذا از رستوران‌های زنجیره‌ای مانند مک‌دونالد حداقل ۱۰ دلار باید پرداخت کرد. اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی ازاین‌قرار است: یک لیتر شیر ۳ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳.۵ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۴ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۱۴ دلار، یک کیلوگرم موز ۲ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۵ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۳ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۱.۵ دلار.

منبع: