گزارش جهانی و اخبار ایالت متحده (US News & World Report) به‌دلیل رتبه‌بندی‌های متعددش رسانه‌ای مشهور در ایالت متحده است. به‌تازگی، این رسانه هفتمین رتبه‌بندی جهانی و سالانه‌اش را برای دانشگاه‌های برتر در تمامی زمینه‌ها منتشر کرده که در آن، رتبه فرانسه در رشته ریاضیات بسیار چشمگیر است. طبق نوشتۀ وبگاه کامپوس فرانس‌، فرانسه در میان مؤسسه‌ها و دانشگاه‌های برتر برای رشتۀ ریاضیات در جایگاه نخست قرار دارد که این، خبر هیجان‌انگیزی برای این کشور محسوب می‌شود. فرانسه همواره در زمینۀ ریاضیات بسیار شهرت داشته؛ اما مشاهدۀ قرار‌گرفتن دو دانشگاه آن در صدر این رتبه‌بندی بسیار خوشایند است.

در رتبه‌بندی فهرست رسانۀ مذکور، 1،748 مؤسسۀ آموزشی از 86 کشور دنیا حضور دارند و اساس آن بیشتر بر تحقیقات و عملکرد این دانشگاه‌ها در حوزۀ علم ریاضیات استوار است. همان‌طور‌که گفتیم، دو دانشگاه فرانسه در رتبه‌بندی منتشر‌شده قرار دارند: ۱. دانشگاه سوربن در ردۀ نخست و جلوتر از دانشگاه‌های MIT، استنفورد، پرینستون و کمبریج؛ ۲. دانشگاه پاریس در ردۀ ششم و بالاتر از دانشگاه‌های برکلی و آکسفورد و هاروارد.

براساس گزارش جهانی و اخبار ایالت متحده (US News & World Report)، تعداد روبه‌رشدی از دانشجویان تصمیم گرفته‌اند در دانشگاه‌های خارج از کشورشان تحصیل کنند؛ ازاین‌رو، رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان که بیشتر بر دانشگاه‌ها و مدرسه‌های تحقیق‌محور متمرکز است، می‌تواند به آن‌ها در انتخاب دانشگاه محل تحصیل کمک شایانی کند. شایان ذکر است حضور دو دانشگاه فرانسه در رتبه‌بندی مذکور، بسیاری از دانشجویان را به انتخاب این کشور برای تحصیل ترغیب خواهد کرد.

گزارش جهانی و اخبار ایالت متحده (US News & World Report) رتبه‌بندی دیگری منتشر کرده که به‌صورت عمومی است و در آن، پنجاه دانشگاه برتر خارج از آمریکای‌شمالی قرار دارند. در این رتبه‌بندی، مؤسسه‌های اروپایی نیز در جایگاه‌های مطلوبی قرار گرفته و میان این هشت کشور توزیع شده‌اند: انگلیس، بلژیک، دانمارک، فرانسه، آلمان، هلند، سوئد و سوئیس. همچنین، بیشترِ دانشگاه‌های برتر حاضر در گزارش جهانی و اخبار ایالت متحده (US News & World Report) در کلان‌شهرها قرار گرفته‌اند.

منبع:

https://www.campusfrance.org/fr/la-france-sur-la-premiere-marche-du-podium-pour-les-formations-en-mathematiques